Gå til innhold

Parkeringsforelegg (tvist og ekstragebyrer)

TBG.E30
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke uttalt meg noe som helst om privat parkering. Tråden er vel om offentlig parkering? Eller har jeg misforstått?

Etter å ha dobbeltsjekket, så kan jeg faktisk ikke se om trådstarter har fått en privat eller offentlig bot. Så da har vi begge rett/feil.

Er det en offentlig bot så må man betale før man klager/selv om man klager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke uttalt meg noe som helst om privat parkering. Tråden er vel om offentlig parkering? Eller har jeg misforstått?

Etter å ha dobbeltsjekket, så kan jeg faktisk ikke se om trådstarter har fått en privat eller offentlig bot. Så da har vi begge rett/feil.

Er det en offentlig bot så må man betale før man klager/selv om man klager.

Det var desverre en offentlig/kommunal bot.

I følge dem hadde jeg i dette tilfellet parkert 1,8 meter fra et veikryss og ikke rundt 7 som jeg mente.

Nå i ettertid er det faktisk malt opp hvite flekker på fortauet her pga. mange krangler fra samtlige som stopper her og parkeringsvesenet.

( Det er derfor malt opp merker på fortauet her i ettertid/siste uken og i følge nye markeringene har jeg antagelig stått riktig eller har et maks avvik på 30 cm, jeg kommer i allfall til å følge opp denne saken så langt som mulig.)

Photo-0005_000.jpg

Som dere ser var jeg ikke til hinder for kryssende trafikk på værken gaten eller fortauet som her går inn i en blindgate. ( En bil er jo ca 5 meter+ og det er plass til en til forran meg uten å "røre" veikrysset eller kryssende gangsti som ikke er synlig på bildet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som krysset St Olavsgt / Botnegt? Holmestrandsgt? Husk at reglene tilsier du skal stå 5 m fra der fortauskanten begynner å runde.

Er nok redd utifra fotoet ditt at du vil tape i retten. Tønsberg Parkering har også (går jeg utifra) gode foto fra ileggelsen. At du ikke står til hinder er intet argument, dessverre. Husk også at vaktene patruljerer St Olavsgt oftere enn andre, pga dette er ambulansenes utrykningsvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er St. Olavsgt. Vålegaten, var å besøkte noen som kjører ambulanse og den gaten blir ikke brukt til det. (Kun den gangen St. Olavsklinikken var i drift for en del år tilbake.)

Det andre som er artig er at på motsatt side av krysset er det ett "parkering forbudt men stans er ok" skilt (farget sirkel med en strek over). Det står 5 meter fra krysset og ikke buen på fortauet. Som sagt er det en gate som dette skjer ofte. Noen kan stå der i dager uten problemer og andre kan få bot relativt kjapt. Det ser derfor ut som at det kommer veldig an på personen som patrulerer der fra dag til dag.

Men med tanke på at vegvesenet holder 5 meter fra krysset og ikke fra buen til sitt skilt anser jeg dette som en "grei måte å lese av hvordan staten tolker avstanden i dette krysset". Jeg har noen meter til buen selv også, men ikke 5. Men jeg har over 7 til krysset.

Som sagt dette er en tolknings sak, men hovedspørsmålet var som sagt straffegebyr ut fra en "tvistet sak". :wink:

:!: Ut fra tegningen sto jeg ganske likt bil nr. 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter; Regner med boten blir betalt og du prøver med en klage etterpå? Det gjør iallefall bare vondt værre og det går kun ut over deg selv med alle tilleggsgebyrene osv dersom du vil føre en nyttesløs kamp...

Shit happens og det kommer nok til å skje igjen en gang. Det er ikke alltid like lett å få med seg alle skiltene og tolke regelverket slik myndigheten mener. :(

Jeg er iallefall overbevist om at du må betale først og klage etterpå selv om det er "tviste-sak".

Dr_S har forøvrig klart å fiske opp en gammel tråd i forumet hvor klager fikk medhold (litt annnen sak, men dog) http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=4331

Ser også at det er flere som sier de har klaget, men som aldri har hørt noe mer etter de sendte klagen og synes alle parkeringsfolk er dumminger...

Da forstår jeg det slik: - At enten så har dere ikke klaget (en telefon til et kontor holder ikke og telles altså ikke som klage) eller så vet dere egentlig at dere har feilparkert men slenger alikevel inn en dårlig/usaklig klage (som da selvfølgelig ikke fører noen vei videre) :^o

- Eller så må dere jo være helt totalt tiltaksløse!!?: Dersom man VET man har rett så er det jo bare å purre opp klagen!?

Til Dr_S; Artig å se slik engasjement :applause: :applause: :applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er St. Olavsgt. Vålegaten, var å besøkte noen som kjører ambulanse og den gaten blir ikke brukt til det. (Kun den gangen St. Olavsklinikken var i drift for en del år tilbake.)

Det andre som er artig er at på motsatt side av krysset er det ett "parkering forbudt men stans er ok" skilt (farget sirkel med en strek over). Det står 5 meter fra krysset og ikke buen på fortauet. Som sagt er det en gate som dette skjer ofte. Noen kan stå der i dager uten problemer og andre kan få bot relativt kjapt. Det ser derfor ut som at det kommer veldig an på personen som patrulerer der fra dag til dag.

Men med tanke på at vegvesenet holder 5 meter fra krysset og ikke fra buen til sitt skilt anser jeg dette som en "grei måte å lese av hvordan staten tolker avstanden i dette krysset". Jeg har noen meter til buen selv også, men ikke 5. Men jeg har over 7 til krysset.

Som sagt dette er en tolknings sak, men hovedspørsmålet var som sagt straffegebyr ut fra en "tvistet sak". :wink:

:!: Ut fra tegningen sto jeg ganske likt bil nr. 5

Når det gjelder 372 skilt, altså parkering forbudt, gjelder skiltet og ikke 5-meters regelen. Derfor kan ofte skiltet stå helt ved munningen av buen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...