sindre Skrevet Juli 24, 2006 Share Skrevet Juli 24, 2006 Har en 1977 e21 som jeg tenkte jeg skulle lufte litt i morgen siden den ikke blir kjørt så ofte siden den ikke har skilt på. Når jeg startet den opp idag og lot den stå på tomgang idag la jeg merke til at motoren ble varm. Den gikk på 3/4 av maks på instumentpanelet. Vifta gikk rundt, er rikelig med kjølevæske på den. Første som slo meg var at den kanskje ikke har så bra kjøling eller at kanskje vannpumpa er gåen. Noen som har noen tips? Edit Kikket igjenom kviteringer og ser at den fikk nye vannpumpe i 2002, kjørt ca 15000 km siden da. Så da regner jeg med den er i orden enda. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet Juli 24, 2006 Share Skrevet Juli 24, 2006 Går varmen ned hvis du ruser den kraftig? Hvis den gjør det er det luft eller vannpumpa. Mest sannsynlig luft. Sto den lenge på tomgang? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindre Skrevet Juli 24, 2006 Forfatter Share Skrevet Juli 24, 2006 Skal sjekke det med rusinga i morgen. Var nettopp å kjørte en halv times tur nå nettopp. Da kom den ikke høyere enn nesten halv på instrumentpanelet. Den sto ikke så alt for lenge på tomgang, 15 min ca. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet Juli 24, 2006 Share Skrevet Juli 24, 2006 Da funker nok ikke viskosen din så bra som du tror. Når bilen blir varm hører man virkelig den begynner å gå skikkelig hvis en ruser littegrann. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindre Skrevet Juli 24, 2006 Forfatter Share Skrevet Juli 24, 2006 Viskosen, hmmm. Tror ikke jeg vet hva det er jeg Hva gjør den? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet Juli 25, 2006 Share Skrevet Juli 25, 2006 Kjølevifta. Den metall saken i midten av vifta,du må mest sannsynlig bytte den. Jeg ser du har 77`modell. E21 før 80 hadde elektrisk vifte,men kun på m20 motorene,du har 316 og har ikke bygd om etc? Hvis det tok så lenge som 15 min å bli varm så er det ikke luft,for da ville den blitt varm mye fortere. Regner med bilen oppfører seg normalt ved vanlig kjøring og bare blir varm ved tomgang etc. hmm,nå kikket jeg på etk for å være sikker.. bilen din har vifta rett på vannpumpehjulet den.. Da ble jeg usikker. Glem hva jeg sa. Du må nok kjøre den litt før en vet mer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindre Skrevet Juli 25, 2006 Forfatter Share Skrevet Juli 25, 2006 Bil og motor er helt orginal ja, lå på 3/4 av maks hele tiden til og fra jobb idag, ca 15 km hver vei. Ikke sikker på hvor fort den ble varm på tomgang, sto og pratet med noen utenfor bilen og når jeg satte meg inn igjen i bilen etter ca 15 minutter var den varm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindre Skrevet Juli 25, 2006 Forfatter Share Skrevet Juli 25, 2006 sjekket hvor lang tid det tar fra kald motor til den når opp til 3/4 av maks varme. Det tok 7-8 minutter. Den sto i ca 5-6 minutter til uten at den gikk over 3/4 av maks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet Juli 25, 2006 Share Skrevet Juli 25, 2006 Så den går til 3/4 og så blir den der? Verken mer eller mindre? Da ville byttet termostaten. Evt føler til tempmåleren.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindre Skrevet Juli 25, 2006 Forfatter Share Skrevet Juli 25, 2006 Den sto helt i ro de siste 5-6 minuttene. Men da gikk den bare på tomgang. Gikk bare på tomgang første 7-8 minuttene også. Får vel prøve å få fikset det før skiltene skal på når nyåret har kommet. Takk for hjelpa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Juli 26, 2006 Share Skrevet Juli 26, 2006 Da ville byttet termostaten. Vil tro dette ja.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå