Gå til innhold

E21 kjøling

sindre
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 1977 e21 som jeg tenkte jeg skulle lufte litt i morgen siden den ikke blir kjørt så ofte siden den ikke har skilt på. Når jeg startet den opp idag og lot den stå på tomgang idag la jeg merke til at motoren ble varm. Den gikk på 3/4 av maks på instumentpanelet. Vifta gikk rundt, er rikelig med kjølevæske på den. Første som slo meg var at den kanskje ikke har så bra kjøling eller at kanskje vannpumpa er gåen.

Noen som har noen tips?

Edit

Kikket igjenom kviteringer og ser at den fikk nye vannpumpe i 2002, kjørt ca 15000 km siden da. Så da regner jeg med den er i orden enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke det med rusinga i morgen. Var nettopp å kjørte en halv times tur nå nettopp. Da kom den ikke høyere enn nesten halv på instrumentpanelet. Den sto ikke så alt for lenge på tomgang, 15 min ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjølevifta.

Den metall saken i midten av vifta,du må mest sannsynlig bytte den.

Jeg ser du har 77`modell.

E21 før 80 hadde elektrisk vifte,men kun på m20 motorene,du har 316 og har ikke bygd om etc?

Hvis det tok så lenge som 15 min å bli varm så er det ikke luft,for da ville den blitt varm mye fortere.

Regner med bilen oppfører seg normalt ved vanlig kjøring og bare blir varm ved tomgang etc.

hmm,nå kikket jeg på etk for å være sikker.. bilen din har vifta rett på vannpumpehjulet den..

Da ble jeg usikker.

Glem hva jeg sa.

Du må nok kjøre den litt før en vet mer.

10.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil og motor er helt orginal ja, lå på 3/4 av maks hele tiden til og fra jobb idag, ca 15 km hver vei.

Ikke sikker på hvor fort den ble varm på tomgang, sto og pratet med noen utenfor bilen og når jeg satte meg inn igjen i bilen etter ca 15 minutter var den varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sto helt i ro de siste 5-6 minuttene. Men da gikk den bare på tomgang. Gikk bare på tomgang første 7-8 minuttene også.

Får vel prøve å få fikset det før skiltene skal på når nyåret har kommet. Takk for hjelpa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...