///MoePower Skrevet Juli 26, 2006 Skrevet Juli 26, 2006 Nå har jeg, allerede som 16 åring kjøpt min andre prosjektbil. Har fra før ei 728i stående, men med mye rust som jeg har trent litt på. Men da jeg, eller rettere sagt dralle her på forumet datt over en BMW E23 745i nært meg, så måtte jeg jo se Bilen fikk jeg endelig råd til etter 3 hektiske uker med sommerjobb, helgejobbing og overtid nesten hver eneste dag. Bilen skal over tid restaureres. Det er en veldig god bil i forhold til 728'a Har så langt ikke funnet noe særlig rust heller Litt i hjulbuer bak og innerskjermer fremme, får se etterhvert om det blir sveising eller hva det blir for noe. Et av problemene da jeg kjøpte bilen var at man kunne starte den og la den gå i omkring 20-30 sekunder på tomgang, så stoppet den. Selger mente problemet hadde noe med kondens/fukt i noen kontakter å gjøre, men jeg fant fort ut da jeg fikk bilen hjem at det var bensinpumpa det var noe galt med.. Ettersom dette er en prosjekttråd, så får jeg vel legge ut litt førbilder også: Sånn Ellers vil jeg ikke røpe noe særlig av planene, så dere får bare være tålmodige å følge med underveis
rolfi Skrevet Juli 26, 2006 Skrevet Juli 26, 2006 Dette blir nok rått! Men, skal du få tak i usa-grillen? Den med 4 like store lykter? Det ser litt renere ut etter min mening ihvertfall. Men du må velge selv Hva skjer med 728'n nå? Blir å følge med på dette også
Pedi Skrevet Juli 27, 2006 Skrevet Juli 27, 2006 Mest mulig orginal? Er forsåvidt enig i det, men jeg synes E23 blir litt hengende bakpå med orginale fjærer. Hvis jeg var deg så ville jeg spandert på meg Bilstein dempere og et senkesett samt felger. DA trenger du ikke å gjøre noe annet. Kanskje en BBS-spoiler? Jeg hadde en 735 for en 8-9 år siden som det sto B&G-senkesett på samt 17" Melber-felger.. Den fikk "rette" stuket med de fjørene, og ble drit-tøff !!!!!
Lien Skrevet Juli 27, 2006 Skrevet Juli 27, 2006 Ser ut som et bra utgangspunkt dette Ikke skift ut understellet på bilen (i allefall ikke bak). På 745i har du automatisk nivåregulering og fungerer denne som den skal, vil bilen holde seg vannrett hele tiden, selv om klaringen til hjulbuen blir litt mer forran.
Pedi Skrevet Juli 27, 2006 Skrevet Juli 27, 2006 Men hvis LAD'en ikke virker, så er det spennende priser ute å går. Mener på at det var 9000 kr per demper bak? Selv om LAD'en virker/er oppe å går, så er det nå på ingen måte alltid at de holder seg vannrette for det. Selv E34 har problemer med dette.
Kenneth BMW Skrevet Juli 27, 2006 Skrevet Juli 27, 2006 WOW dette blir tøft Lykke til med prosjektet Syns bilen faktisk så mege pen ut.
kvalaracing Skrevet Juli 27, 2006 Skrevet Juli 27, 2006 Fin bil grei farge også. gratulerer med ny bayer. gå for senkesett og fine hjul med noe ala 6 serie frontspoiler så blir den dritrå
///MoePower Skrevet Juli 27, 2006 Forfatter Skrevet Juli 27, 2006 Takker for alle svar så langt Nei den 728`n, den blir jeg å bruke som delebil til 745`n. Skal ta alle de beste delene å bygge de på 745`n. Og faktisk, så var planen å bytte til senkefjører fremme (den er lav nok som den er bake...) (EDIT: Har funnet ut at det er gule bilstein senkefjører bake fra før av.. Men ikke fremme. Så desverre, så er orginaldemperne til nivåreguleringen nok fjernet fra før..) Åsså blir det noe 18" tomms alufelger med polerte kanter I tillegg var planen BBS frontfanger (hvis jeg får tak i..), og hellakkering osv. Og dyr! jaja.. Skal man ha skikkelig bil, så må man bare regne med å koste på den bortimot 50-100 000kr (minimum!) Jobber som fy for å tjene penger nå.... hehe (Den summen er basert over flere år som sagt mange ganger tidligere i andre sammenhenger) Edit: Innlegg nr. 700
Steffan C Skrevet Juli 27, 2006 Skrevet Juli 27, 2006 Endelig bilder av ny gliset ditt, ser fin ut denne . Syns noen pene felger med polert kant og få tak i hvite blink fremme, så blir den pen/clean. Gamle bilen til Dralle her på forumet er et eksempel på det .
///MoePower Skrevet Juli 27, 2006 Forfatter Skrevet Juli 27, 2006 Ja, skal ha hvite blink og røde baklykter tenkte jeg Ryggelysene bak blir nok hvite de og. (sånnsett er de jo hvite orginalt. Men resten av baklyktene blir røde)
Lien Skrevet Juli 28, 2006 Skrevet Juli 28, 2006 Men hvis LAD'en ikke virker, så er det spennende priser ute å går. Mener på at det var 9000 kr per demper bak? Selv om LAD'en virker/er oppe å går, så er det nå på ingen måte alltid at de holder seg vannrette for det. Selv E34 har problemer med dette. Det er ca. 7000 pr. demper og jeg skjønner argumentene dine for at hvis det ikke virker så er det bedre å bytte det ut. På den andre siden så spørs det jo hva man er ute etter. Hvis man vil ha en original bil så er det jo bare å bite i det sure eplet, for LAD'en er jo noe som kjennetegner 745i siden dette var den eneste E23'en som hadde det. Når det gjelder at den ikke klarer å holde seg vannrett så sier det seg selv at da er den ikke oppe å går men det er noe galt. Jeg måtte justere staget på ventilen bak slik at den heiste seg nok opp, men den virker som bare det nå PS! Hvis oljepumpa på demperne ryker så er det derimot ikke så gøy. Den skal GS ha nærmere 15 000 for ny (!!!!!).
///MoePower Skrevet Juli 30, 2006 Forfatter Skrevet Juli 30, 2006 Men da har jeg arbeidet litt videre med den, og det kan jo virke som om handelen ikke var så bra likevell.. Har dukket opp litt mere problemer med bilen. Grunnen til at bensinpumpa ikke gikk var at den var feil kobla av en eller anna fjott. Men den funker som bare det hvis vi strekker ledninger rett fra batteriet og bak til den. (men det er jo selvfølgelig ikke holdbart, så det vil bli strukket opp på nytt slikt det skal være) Har også prøvd å bytte den vakumstyrte trykkregulatoren/ventilen som skal slippe ut overflødig bensin og tilbake til tanken med 728i`n sin, men fortsatt ingen endringer. (tenkte det kansje var bensintrykket som gjorde at bilen gikk surt når pumpa gikk) Åsså la vi merke til at den pluggen på luftmengdemåleren ikke var helt i da vi hadde motoren igang og feilsøkte litt. Og hver gang vi dyttet inn den pluggen på luftmengdemålern, så stoppet bare motoren! Åsså funker ikke klimaannlegget heller.. Kun det som går til vinduene, ellers er det dødt. Det klikker i releer og slikt når vi trykker på knappene, men det kommer ingen luft, og hver gang man skrur av eller på lysene, eller trykker på knappene i dashen, så slår kjørecomputern seg på, men den slukker med det samme nesten. Har da i det minste ikke funnet noe flere feil, og tror ikke jeg kommer til å finne det heller. Har undersøkt det aller aller meste. Men hvis vi bare jobber oss systematisk gjennom hele bilen, så skal vi nok få den opp å gå igjen.. Men er det noen har som vet hvor jeg kan finne skjemaer over el-nettet og bensinsystemet til bilen? Og evt reprasjonsbok til 745? Og gjerne også si meg hvordan man justerer bensintrykket på den.. (hvis det i det heletatt går ann) Er nok litt arbeid desverre..
bmw pat Skrevet Juli 30, 2006 Skrevet Juli 30, 2006 Join forumet http://bmwturbos.scottiesharpe.com/default.asp Under "File Library" finner du skjemaer og teknisk info. Går ikke an å justere bensintrykket. Blir justert av bensintrykk regulatoren. Skal vel ligger rundt 2,5 bar på tomgang. Får den for mye bensin så må du sjekke luftmengde måleren at den ikke er justert ut på viddene. Muligens kaldstart ventilen din lekker? Greit og å se etter at en ikke har vacuum lekkasjer noen sted.
///MoePower Skrevet Juli 30, 2006 Forfatter Skrevet Juli 30, 2006 Kjeder meg nå, så her kommer det ett par bilder til av "godbilen" min Gjelder å holde humøret oppe, så får man vel til å ordne opp i feilene etterhvert Sånn..
Lien Skrevet Juli 31, 2006 Skrevet Juli 31, 2006 Det er nok en del arbeid hvis viftene dine ikke går. Da må du ut med hele dashbordet for å komme til. Deretter må du overhale hele vakuumsystemet som styrer vifter og varme inn i kupeen. Dette kostet 30 000 da min bestefar gjorde det på bilen og det er ofte akkurat denne reperasjonen som gjør at mange E23 eiere mister motet. På http://bmwturbos.scottiesharpe.com/default.asp ligger det ei rep. bok på PDF fil fra et tysk verksted, men i utgangspunktet er det ingen offisiell rep. bok til E23. Derimot er det en meget god DIY side med blant annet elektroskjemaer på nettet: www.e38.org (trykk på E23).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå