Gå til innhold

'


///MoePower
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 438
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

Nå har jeg gått lei av at turbotrykket synker sakte fra i overkant av 1 bar ned til 0,7 bar når man drar på i tunge gir og høye hastigheter, derfor har jeg gått igang med å modifisere wastegaten. :)

Har sveiset igjen 3 små "luftehull" i det øvre kammeret på wastegaten, og sveiset på en liten nippel. Tanken bak dette er å kjøre ladetrykk inn i det øvre kammeret for å hjelpe til med å holde wastegaten lukket og dermed få et mer stabilt ladetrykk. Har foreløpig kun forsøkt å sette på slange med fullt ladetrykk i øvre kammer, og justert boostcontrolleren som regulrerer trykket i nedre kammer til minimum (dvs originalt/fullt trykk i nedre kammer) og tatt meg en prøvetur, resultatet var over 1,3 bar ladetrykk i andre og tredjegir før jeg måtte slippe opp gassen for å unngå at den skulle lade høyere og ødelegge noe.

Så det jeg nå sitter og venter på er en boostcontroller jeg har bestilt som jeg skal bruke til å regulere trykket i det øvre kammeret på wastegaten med. Det igjen vil si at jeg får justerbart trykk både i øvre og nedre kammer på wastegaten, noe jeg håper vil gi meg bedre kontroll over ladetrykket.

Hjelper ikke dette kommer jeg trolig til å åpne wastegaten og lage meg en justerbar stramme mekanisme til fjæren som befinner seg i øvre kammer.

I tillegg til dette har jeg laget meg nytt batterifeste i dag, byttet alle bensinslangene i motorommet og ordnet diverse småting. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo legge ved to dårlige mobilbilder når jeg først er innom

DSC00254.jpg

DSC00253.jpg

Som dere ser har endelig sommerhjulene kommet på igjen, så jeg får vel låne meg et bedre kamera og ta noen flere bilder av den en dag sola skinner og jeg føler for å vaske bilen. Bilen fikk seg forøvrig en grundig vask i dag også i anledning av at det er 17 mai i morgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Lenge siden update nå.

Legger ut noen interiørbilder jeg tok i dag.

Så får dere samtidig sett hvordan det ser ut med manuell girspak i bilen.

CIMG0037.jpg

CIMG0033.jpg

CIMG0016.jpg

CIMG0011.jpg

CIMG0010.jpg

CIMG0018.jpg

CIMG0019.jpg

CIMG0029.jpg

CIMG0030.jpg

Desverre ødelegger det slitte førersetet for det ellers pene interiøret:

CIMG0032.jpg

Litt nærbilder:

CIMG0023.jpg

CIMG0027.jpg

CIMG0026.jpg

CIMG0025.jpg

CIMG0020.jpg

CIMG0024.jpg

Litt støvete, men helhetlig syns jeg interiøret ser bra ut til å være 27 år gammelt. Det som er litt synd er at førersetet er slitt hull i sidestøtten på, resten av setene er strøkne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært flott om bilen hadde gått så lite, men det tviler jeg på. :)

Er ganske sikker på at km-stand er tuklet med, og ettersom det er tidligere eiere som har gjort dette så vet jeg ikke den riktige km-standen. Men for min del er ikke km-stand det viktigste sålenge bilen er bra og jeg er fornøyd med den. Selvsagt er det et pluss om en bil har lav km-stand men som sagt så er ikke det det viktigste i mine øyne når det kommer til gamle biler.

Hvis jeg sier at jeg i gjennomsnitt bruker +/- 1,7 liter på mila på blandet kjøring til og fra jobb, rundt omkring i byen og en del gasspådrag så kan du fort tenke deg at en tank ikke varer så veldig lenge. Ved rolig landeveiskjøring bruker jeg ganske nøyaktig 1 liter på mila. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har merket det :-&

Sånn som det er nå så lader jeg 0,7 bar i førstegir hele veien til rødmerkinga, 1 bar i andregir opp til 5000-5500rpm så detter den ned til 0,7 bar og holder seg stabil der resten av turtallregisteret, men i oppoverbakke holder den 1 bar.

Fra tredjegir og oppover lader den helt opp mot 1,2-1,3 bar til å begynne med før den etterhvert synker ned til 1 bar og holder seg stabilt der. Merker utrolig nok ikke tenningsbank på det trykket ettersom den rekker å synker ned på 1 bar igjen før turtallet blir så høyt at den begynner å gå magert.

Har kjørt med dette oppsettet i snart et år nå uten problemer.

Skal nevnes at jeg kjører med 20-25% E85 blandet i bensinen, dette hjalp ihvertfall meg med å bli kvitt antydningen til tenningsbank jeg hadde på det samme oppsettet med vanlig 98 blyfri. E85 gir ikke bilen rikere blanding, men skal visst være lavere forbrenningstemperatur og høyere bankefasthet. Uansett så ser det ut for at det fungerer og jeg sparer 100kr pr. tank jeg fyller ved å blande. E85 koster kun 8kr litern i motsetning til 98 blyfri som koster 12 kr 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E85 skal være sånn ca 107 octan, som er noe i nærheten av racingfuel. Skal fint gå ann å kjøre reint på dette. Eneste er at man trenger 20-40% mer drivstoff pr dyse sprut. Så hvis du har justerbar bensintrykksregulator skulle vel det gå bra. :)

Har ikke prøvd dette selv men kjenner flere som har, og vet om mange turbobiler som går med dette, sånne hjemme snekra rasingbiler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok ganske bra Moe. Min lader 0,7 i 1. gir, 1 bar på mellomregisteret i 2. og 0,8 på topp, og 1 bar jevnt på 3...

Men slik er det å ha lavtrykksturbo... Dessverre! Det er ikke høyt turtall bilen er sterk på veit du.. Er momentet den leverer på midtregisteret som dreper alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...