Gå til innhold

'


///MoePower
 Share

Anbefalte innlegg

Nå er det skikkelig lenge siden update her, har hatt veldig mye å gjøre :)

Tenkte derfor at jeg skulle ta å gi dere en kjempeupdate, her kommer det et drøss med bilder av hva som har skjedd med bilen iløpet av sommeren. Jeg kommer til å skrive litt underveis imellom bildene hva som har blitt gjort så her er det bare å holde tunga rett i munnen og håpe at jeg får stablet alt i riktig rekkefølge

Som jeg har nevt tidligere i tråden så hadde jeg noe jeg trodde var ei sprengt toppakning da motoren begynte å bruke vann etter å ha vært på arctic circle raceway og banekjørt, dette viste seg desverre å være 2 sprekker i toppen mellom eksosventil og kjølevannkanal.

CIMG0209.jpg

Sprekkene ble sveiset, toppen ble planet og ventilsetene slipt.

Ventiltetninger ble byttet og ventilklaringer justert i tillegg til grundig rengjøring.

CIMG0218.jpg

Toppen ble satt sammen igjen og montert på bilen.

CIMG0225.jpg

CIMG0229.jpg

Radiatoren ble også reparert i denne sammenheng ettersom at slangestussen var knekt. Siden jeg ville spare noen tusenlapper på å ikke kjøpe ny radiator tok jeg å delte radiatoren i 2 og brukte plastdekselet/slangestussen fra radiatoren til 728'n. Utrolig nok ble det tett og radiatoren ser gulle god ut, grunnen til at jeg ikke brukte hele radiatoren fra 728'n er fordi den kjøler mindre.

CIMG0212.jpg

CIMG0210.jpg

CIMG0214.jpg

CIMG0215.jpg

Når dette var gjort ble ting satt sammen igjen og bilen startet for første gang, hørte med en gang at noe var galt så tok derfor en kompresjonstest, fant ut at det var lite kompresjon på den ene sylinderen så toppen ble tatt av for inspeksjon og da fant vi ut at det ene ventilsetet var et hakk i, så det ble ikke tett. Derfor hentet vi toppen fra en M30B25 delemotor vi har liggendes istedenfor og fant ut at den toppen var god. Det ble byttet ventiltetninger på den også, Innmaten fra M102 toppen ble flyttet over i M30 toppen og pinboltene til eksosmanifolden ble borret opp og byttet ut i 10mm som er standard på M102/M106 toppene. Toppen ble satt på og bilen fungerte kjempeflott et par dager, helt til hardykoblinga på mellomakslingen revna i 3 biter. Denne ble byttet og bare 2 dager senere knakk det 2 vippearmer i toppen, etter et par kvelder til i garasjen så hadde jeg fått byttet vippearmer på den og bilen fungerte bra igjen.

CIMG0254.jpg

CIMG0255.jpg

CIMG0256.jpg

Etter dette ble det bygget nytt eksosanlegg på bilen, lyddemperne på midten og bak ble fjernet og det ble sveiset 2stk 2,5" rør fra frempotta og hele veien ut bak, med 2 små lyddempere i enden som skulle vise seg å være ganske lite lyddempende. Etter min smak ble egentlig bilen for bråkete til vanlig kjøring men under gasspådrag er lyden helt rå.

De nye endestussene vises litt på neste bilde.

CIMG0268.jpg

CIMG0273.jpg

CIMG0278.jpg

Gleden skulle likevel være kortvarig for etter kort tid viste det seg at jeg hadde fått rådebank som bare ble verre og verre. Nok var nok når det gjaldt alle plagene jeg hadde hatt med motoren, så M102'n ble tilslutt løftet ut av bilen for overhaling.

CIMG0281.jpg

CIMG0282.jpg

Her står M102'n på hode i garasjen for inspeksjon:

CIMG0293.jpg

Stor slakk i råden på 2'er sylinderen

CIMG0297.jpg

5-trinnkassen jeg har hatt ståendes i 745'n:

CIMG0287.jpg

CIMG0285.jpg

CIMG0286.jpg

Etter mye om og men fant jeg ut at jeg ikke kunne være uten bil og jeg hadde ikke motivasjon til å gå i gang å overhale M102'n akkurat der og da så derfor falt valget på å "midlertidig" sette en annen motor i 745'n. Dermed ble en M30B28 motor med 87' topp plukket ut av delebilen (728'n) og deretter strippet ned utvendig.

CIMG0289.jpg

CIMG0298.jpg

CIMG0299.jpg

Turbo kunne jeg jo ikke være foruten så alt utvendig på motoren, dynamo, startmotor, oljefilterhus, oljekjøler, dyser, motorstyring, luftmengdemåler mm. ble flyttet over på M30'n og det ble borret hull i blokka til oljeretur. Pinboltene i toppen som eksosmanifolden er festet i ble borret opp og byttet ut i 10mm bolter på denne toppen også.

CIMG0302.jpg

CIMG0303.jpg

CIMG0306.jpg

CIMG0308.jpg

Turbo og girkasse ble montert, motoren kunne endelig monteres i bilen.

CIMG0310.jpg

CIMG0311.jpg

CIMG0315.jpg

CIMG0317.jpg

CIMG0318.jpg

Toppdeksel, innsug, trykkrør, motorstyring osv ble flyttet fra M102'n og over på M30B28'n så selve motorommet ser helt likt ut som det gjorde før, bare annen blokk og topp. Endelig stod bilen klar til start og kunne kjøres ut av garasjen for egen maskin, desverre kom årets første snøfall meg et par dager i forkjøpet så det ble ikke noe prøvetur på de passelig utslitte sommerdekkene mine.

CIMG0322.jpg

CIMG0323.jpg

CIMG0325.jpg

CIMG0326.jpg

CIMG0327.jpg

Etter dette ble vinterdekkene satt på og jeg tok i bruk bilen igjen så snart det lot seg gjøre, bilen fungerte knirkefritt og dro godt til tross for kun ca 0,7 bar ladetrykk. Gidder ikke å kjøre noe særlig mer trykk enn det ettersom at det er en ren sugemotor som ikke er gjort noe som helst med innmaten i før det ble montert turbo. Fikk deretter kjørt med bilen i nøyaktig 6 dager så knakk det en vippearm i denne toppen også. Vippearmen ble byttet og etter det har bilen fungert veldig bra syns jeg, helt til bolten som venstre bakdemper er festet med nede knakk.. Det jeg nå har å gjøre er å borre ut den bolten så jeg får satt inn en ny en og bilen forhåpentligvis kan fungere en stund.

Som dere ser har jeg vært meget uheldig med bilen i sommer, så at jeg nå begynner å gå lei av å skru og plages er vel kanskje ikke så rart. Men sålenge jeg har noe jeg kan leke meg med de gangene den faktisk fungerer så får jeg bare henge i og skru :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 438
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her var det på tide med update ja! Synd at du har blitt plaga så mye i det siste, og forstår godt at du er lei av å skru så uheldig som du har vært.

Ble vertfall mange flotte bilder ut av det om ikke annet, og den radiatorfixen tror jeg at jeg må prøve selv, da radiatoren min er veldig fin bortsett fra at den tuten har knekt nøyaktig slik som på din :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært skikkelig uheldig du jo med knekte vipper og rådebank.

Men men er som du sier, så lenge en får leke litt inni mellom, må en jo regne med å skru litt. Meget clean og pen E23 du har, ingen tvil at du tar vare på den iallefall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det.. :)

Problemet er sikkert det at man hele tiden driver på og henter brukte deler fra delebilen istedenfor å gjøre ting skikkelig første gangen, så man er vel dømt til å bli plaget. Men med jobben min som lærling og drømmen om et fremtidig prosjekt kan man ikke gjøre stort annet enn å spare litt innimellom, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det står respekt av jobben du har lagt i bilen! Og jeg som klager bare jeg sleit med lufting av bremser! Noen er mer egnet til enkelte ting enn andre rett og slett, hehe.. tålmodighet er ikke min sterke side akkurat.

Kjempeknall bil, men du må seriøst få senke den foran! Er altfor høg, gå ned på dekkprofilen foran og få den helt nedpå dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jeg ned på dekkprofilen foran forverrer jeg jo bare "problemet"

Er allerede litt mindre rulleomkrets fremme enn bak så vil ikke ha noe mindre. Angående høyden så kunne den sikkert vært en liten cm eller to lavere foran men jeg liker ikke når det ser ut som den stuper i bakken så noe blodsenk hadde det nok ikke blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...