Gå til innhold

Koble opp lambdsonde på en bil uten dette originalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skal jeg koble opp en lambdasonde til en bil uten dette originalt? Trenger den for å få luft/bensin måleren min til å virke. Trenger den bare strøm og jord?

Skrevet

Men hvor skal jeg legge signalet fra? Luft/Bensin måleren har strøm, jord, og signal kabel. Skal jeg bare koble lambdasonden rett på denne signalkabelen da? Vil den da sende riktig impulser mellom 0-1V?

Skrevet

Er lamndasonden kompatibel med måleren da?

Var borti noe tilsvarende med oppkobling av vanntemp sensor. Utrolig hvor mye forskjellige signaler forskjellige sensorer sender, ved vanntemp på ca 40grader sendte 3 sensorer alt fra 0 til +120 grader på samme "klokke" / måler

Ergo, du må være sikker på at lambdasonden din sender riktigte signaler i forhold til hva måleren til vil ha.

Skrevet

Bør vel ha en bredbands lamba hvis en skal ha noe nytte av en air/fuel måler. Ser i et annet innlegg at du hadde tenkt å finne en lambda på huggeren, men jeg tror det er dårlig med bredbandslambda på orginal biler.

Skrevet

er flere bredbåndslamdaer på hugger,på nyere biler såklart da.

De fleste nye honda har det bl.a

Spesiellt V-tec bilene.

Skrevet

Må man ha bredbåndslambda?

Har skaffet meg vanlig lambda fra en E28 i dag med 4-ledere. En svart, to hvite og en grå. Noen som veit hvilke som er signal, strøm og jord?

Skrevet

Ja. En normal lamdasensor opererer i et område nærme lamnda =1,dvs blandingsforhold 14,7:1. Under akselerasjon må du kjøre en fetere blanding. På din turbo motor kanskje rundt 12:1. I og med at din lambdamåler ikke kan måle dette blandingsforholdet, så er instrumentet til ingen nytte. Lite interresant å vite hva blandingsforhold en har på tomgang og rolig kjøring. Det er jo når en gir fjøla at det er interresant å se at en ikke kjører for mager blanding, pga det tar knekken på motoren rimelig kjapt.

Skrevet
Hvordan skal jeg koble opp en lambdasonde til en bil uten dette originalt? Trenger den for å få luft/bensin måleren min til å virke. Trenger den bare strøm og jord?

er d noen som har ett svar på dette??tenker da på vanlig lamdasonde...hvor kan man hente singnal fra?

Skrevet

Ahh.. Da blir det plutselig veldig dyrt da. Koster jo 5000 kroner for en ny bredbåndslambda..

Jeg for undersøke litt..

Når det gjelder instrumentet jeg har skaffet så ser ikke det helt ut som jeg ville ha det. Er det noen som veit om en luft/bensin måler som ligner veldig på VDO sine målere?

EDIT: Har søkt litt rundt bredbåndslambda og i følge et honda forum og et 200sx forum trenger man ikke bredbåndslambda hvis man ikke skal mappe bilen. Hvis du bare vil følge med for å se at bilen ikke går for magert så holder det med vanlig måler og vanlig lambda.

Hva mener dere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...