e30 tic Skrevet Juli 31, 2006 Share Skrevet Juli 31, 2006 ja hvor skal eg begynne henn vi demonterte turbo motoren på lørdag, til min store forundring så det ut som den nye AMC toppen har klart seg bra (plan, og uten sprekker som eg ser. ikke trykket enda) det som ikke har klart seg er derimot stemplene.. de ser slik ut: alle 6 stemplene er like, altså biter av godset mellom fjørene har løsnet! dette har selvsagt skadet sylinderveggene i blokka, spesielt oppe ved vendepunktet. ikke særlig rart at denne røyk blått lurer egentli på hvor disse stemplene stammer fra? noen tips? her er et par bilder, samt det som står skrevet på de. det er mahle stempler, på krona står det 80.56mm og sp 0.04. inni stempelet: 80V98 F011 rådene som sto i er 130mm, regner med det er standard 323 råder! fikk litt arbeidslyst i kveld også, så da demonterte eg den komplette 323 83mod motoren eg har hatt stående. her så stempla slik ut : de hakkene oppe til høyre på org stempelet.. har den spist ventiler en gang i tiden, eller skyldes dette noe annet? så kommer spørsmålene. hva gjør eg med bunndelen? veiva som sto i turbo motoren, er nitrit behandla(kvittering) tenkte å kontroll måle denne, hvordan får eg sjekket om denne kan være skeiv? er det ting som i hele tatt skjer!? om den er ok, bruke denne, hone nye blokka som har standard 80mm boring, få dreid av org stempla,hvilken komp er det mulig å komme ned på før stemplene blir for svake? sende amc toppen til ebb en tur..dette er vel den rimeligste og dårligste løsningen. alternativ 2 er vel å borre blokka til 84mm slik at man kan få i skikkelige stempler? men det er her eg kommer i tvil.. for motoren har sine begrensinger allerde, uten datasprut, otdentlig tenning og grenrør osv... orginal innmat holder jo glatt 300hk? og det tallet når ikke eg med første. er forsåvidt bare ute etter en motor som funker greitt! klarer meg med moderat ladetrykk og effekt uttak.. til mer smaken tar overhånd vertfall... så hva sier ekspertene, alle fornuftige innspill mottas med stor takk, står litt på bar bakke her føler eg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mEhE Skrevet Juli 31, 2006 Share Skrevet Juli 31, 2006 kan i ivertfall si at 323 rådene er 130mm orginalt og 325 rådene er 135mm orginalt.stempelet du har så ikke mye orginalt ut heller(det sort sota).. men det vet guruene bedre en meg.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aroid Skrevet Juli 31, 2006 Share Skrevet Juli 31, 2006 er det snakk om 323 veiv med 325 råd? ville det gå da forhold til topp å bund? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet Juli 31, 2006 Forfatter Share Skrevet Juli 31, 2006 er det snakk om 323 veiv med 325 råd? ville det gå da forhold til topp å bund? etter det eg har fått opplyst er det en 323 veiv ja... nei eg vet godt at de stempla som sto i turbo motoren ikke er orginale.... eg målte bare råden i farten med eet skyvelær.senter-senter er de !! 130mm!! sorry hehe..gikk fort i svingnene der ja er forøvrig like råder i begge motorene! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mEhE Skrevet Juli 31, 2006 Share Skrevet Juli 31, 2006 nei eg vet godt at de stempla som sto i turbo motoren ikke er orginale.... hehe..sier jo egentlig seg selv.. my bad! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet Juli 31, 2006 Forfatter Share Skrevet Juli 31, 2006 nei eg vet godt at de stempla som sto i turbo motoren ikke er orginale.... hehe..sier jo egentlig seg selv.. my bad! går bra de..nå er de faktisk de første bmw motorene eg plukker... og turbo motorer har eg vel egentli lite kjensskap til... men hadde vert morro å vist om disse stempla er bestilt på mål, eller om de sitter i en turbo motor fra fabrikk.. av annet fabrikat selvsagt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet Juli 31, 2006 Share Skrevet Juli 31, 2006 De stemplene er overdim fra en m50 motor,maskinert? De er til 24v som du ser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet August 1, 2006 Forfatter Share Skrevet August 1, 2006 De stemplene er overdim fra en m50 motor,maskinert?De er til 24v som du ser. ok det var ikke verre.. maskinert? blokka eller steempla? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristov Skrevet August 1, 2006 Share Skrevet August 1, 2006 80V98 F011, sjekk opp dette nummeret hos Mahle så finner du ut hvor det kommer fra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet August 1, 2006 Forfatter Share Skrevet August 1, 2006 80V98 F011, sjekk opp dette nummeret hos Mahle så finner du ut hvor det kommer fra. ja sant nok det... hvem leverer disse i norge? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mEhE Skrevet August 1, 2006 Share Skrevet August 1, 2006 står ikke ventilgropene litt vel langt inn mot midten??? om det er ventilgroper i det hele tatt da og ikkje noen form for og få mer effekt? (som squish feks) slik ser mine m50stempler ut ivertfall og da er ventilgropene mye lengre ute. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet August 1, 2006 Forfatter Share Skrevet August 1, 2006 står ikke ventilgropene litt vel langt inn mot midten???om det er ventilgroper i det hele tatt da og ikkje noen form for og få mer effekt? (som squish feks) slik ser mine m50stempler ut ivertfall og da er ventilgropene mye lengre ute. ja sant nok det.. er også bare to groper.. rart om det er til 24v..? men uansett kan ikkje eg bruke disse..er mer inntr i plan på en ny bunn del hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristov Skrevet August 1, 2006 Share Skrevet August 1, 2006 De stemplene du har er vel til en 2V motor hvor innsug og eksosmanifold ligger på samme side, f.eks. eldre VW Golf. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet August 1, 2006 Forfatter Share Skrevet August 1, 2006 De stemplene du har er vel til en 2V motor hvor innsug og eksosmanifold ligger på samme side, f.eks. eldre VW Golf. ja er godt mulig det, har sendt et par mailer til firma som forhandler og benytter mahle ved bygging.. så eg får nok svar på det. men eg må ikke vite de på død og liv, er liksom ikke der problemet ligger.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet August 7, 2006 Forfatter Share Skrevet August 7, 2006 bumper denne eg sjekket med et firma som bygger motorer og benytter mahle stempler, han kunne ikke finne ut hvilken motor dette stempelet hørte til...bestegnelsen sto ikke i noen av listene... men men, betyr ikke noe det, defekte er de uansett. det eg behøver hjelp og innspill til er hva eg burde gjøre med bunn delen har nitrit behandla 323 veiv, 130mm råder. org 323 stempler. er ikke stødig på hvilke deler som gir hvilken komp osv... hva er normal pris for borring av ei blokk? evt planing i samme slengen. finnes det lav komp stempler som går i 80mm borring eller må eg opp på 84mm da? trenger noen gode innspill her, er klar over at det vil bli kostbart å bygge helt ny bunn del hvilken komp kan eg komme ned på med dreide 323 stempler? står forøvrig et par alternativ eg har i hodet i første tråden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå