Gå til innhold

turbogutta! hva gjør vi her?


e30 tic
 Share

Anbefalte innlegg

ja hvor skal eg begynne henn :)

vi demonterte turbo motoren på lørdag, til min store forundring så det ut som den nye AMC toppen har klart seg bra (plan, og uten sprekker som eg ser. ikke trykket enda)

det som ikke har klart seg er derimot stemplene.. :evil:

de ser slik ut:

knustturbostempel.jpg

alle 6 stemplene er like, altså biter av godset mellom fjørene har løsnet!

dette har selvsagt skadet sylinderveggene i blokka, spesielt oppe ved vendepunktet. ikke særlig rart at denne røyk blått :D

lurer egentli på hvor disse stemplene stammer fra? noen tips?

her er et par bilder, samt det som står skrevet på de.

turbostempelovenfra.jpg

mahleturboinnv.jpg

det er mahle stempler, på krona står det 80.56mm og sp 0.04. inni stempelet: 80V98 F011

rådene som sto i er 130mm, regner med det er standard 323 råder!

fikk litt arbeidslyst i kveld også, så da demonterte eg den komplette 323 83mod motoren eg har hatt stående.

her så stempla slik ut : orgstempel.jpg

de hakkene oppe til høyre på org stempelet.. har den spist ventiler en gang i tiden, eller skyldes dette noe annet?

orgrde323.jpg

så kommer spørsmålene. hva gjør eg med bunndelen?

veiva som sto i turbo motoren, er nitrit behandla(kvittering) tenkte å kontroll måle denne, hvordan får eg sjekket om denne kan være skeiv? er det ting som i hele tatt skjer!?

om den er ok, bruke denne, hone nye blokka som har standard 80mm boring, få dreid av org stempla,hvilken komp er det mulig å komme ned på før stemplene blir for svake? sende amc toppen til ebb en tur..dette er vel den rimeligste og dårligste løsningen.

alternativ 2 er vel å borre blokka til 84mm slik at man kan få i skikkelige stempler?

men det er her eg kommer i tvil.. for motoren har sine begrensinger allerde, uten datasprut, otdentlig tenning og grenrør osv...

orginal innmat holder jo glatt 300hk? og det tallet når ikke eg med første.

er forsåvidt bare ute etter en motor som funker greitt! klarer meg med moderat ladetrykk og effekt uttak.. :D til mer smaken tar overhånd vertfall...

så hva sier ekspertene, alle fornuftige innspill mottas med stor takk, står litt på bar bakke her føler eg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det snakk om 323 veiv med 325 råd? ville det gå da forhold til topp å bund?

etter det eg har fått opplyst er det en 323 veiv ja... nei eg vet godt at de stempla som sto i turbo motoren ikke er orginale....

eg målte bare råden i farten med eet skyvelær.senter-senter er de !! 130mm!! sorry hehe..gikk fort i svingnene der ja

er forøvrig like råder i begge motorene! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei eg vet godt at de stempla som sto i turbo motoren ikke er orginale....

:D

hehe..sier jo egentlig seg selv.. :oops: my bad!

går bra de..nå er de faktisk de første bmw motorene eg plukker... og turbo motorer har eg vel egentli lite kjensskap til...

men hadde vert morro å vist om disse stempla er bestilt på mål, eller om de sitter i en turbo motor fra fabrikk.. av annet fabrikat selvsagt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

står ikke ventilgropene litt vel langt inn mot midten???

om det er ventilgroper i det hele tatt da og ikkje noen form for og få mer effekt? (som squish feks)

slik ser mine m50stempler ut ivertfall og da er ventilgropene mye lengre ute.

PICT2225.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

står ikke ventilgropene litt vel langt inn mot midten???

om det er ventilgroper i det hele tatt da og ikkje noen form for og få mer effekt? (som squish feks)

slik ser mine m50stempler ut ivertfall og da er ventilgropene mye lengre ute.

PICT2225.jpg

ja sant nok det.. er også bare to groper.. rart om det er til 24v..? men uansett kan ikkje eg bruke disse..er mer inntr i plan på en ny bunn del hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De stemplene du har er vel til en 2V motor hvor innsug og eksosmanifold ligger på samme side, f.eks. eldre VW Golf.

ja er godt mulig det, har sendt et par mailer til firma som forhandler og benytter mahle ved bygging.. så eg får nok svar på det.

men eg må ikke vite de på død og liv, er liksom ikke der problemet ligger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bumper denne eg :)

sjekket med et firma som bygger motorer og benytter mahle stempler, han kunne ikke finne ut hvilken motor dette stempelet hørte til...bestegnelsen sto ikke i noen av listene...

men men, betyr ikke noe det, defekte er de uansett.

det eg behøver hjelp og innspill til er hva eg burde gjøre med bunn delen

har nitrit behandla 323 veiv, 130mm råder. org 323 stempler.

er ikke stødig på hvilke deler som gir hvilken komp osv...

hva er normal pris for borring av ei blokk? evt planing i samme slengen.

finnes det lav komp stempler som går i 80mm borring eller må eg opp på 84mm da?

trenger noen gode innspill her, er klar over at det vil bli kostbart å bygge helt ny bunn del :)

hvilken komp kan eg komme ned på med dreide 323 stempler?

står forøvrig et par alternativ eg har i hodet i første tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...