Gå til innhold

guide til høytalerkasse i dør

Anbefalte innlegg

tenkte jeg skulle mekke meg noen høytaler-kasser i døra til tweeterene mine. fant ut at det ville bli bra viss jeg laget de i glassfiber på dekselet bakom speilet så jeg knipset noen bilder underveis og laget en liten guide dette er til en e36 men samme prinsippet på det meste annet, håper noen får bruk for det og lager noen også! hadde vert morro med tilbake meldinger også:)

dette er hva du trenger:

glassfiberkit

sparkel

sparkel-spader

noen bra kniver

sand papir av forskjellig grovelse 40,400ca

pensler til å fordele glassfiberen

isopor (ikke sånn med kuler)

noen små selvborende skruer

og gjerne noe bra lim (rutelim)

1.jpg

punkt #1.

ta av dekselet bakom speilet på dørpanelet og kutt til isoporen lik, men ca 1cm mindre på alle kanter, det er fordi når vi legger glassfiberen og sparkelen blir den større,

2.jpg

punkt #2.

kutt til enda et stykke isopor bare mye mindre, denne skal legges oppå den største biten for å få den litt høyere.

3.jpg

punkt#3.

bruk kniven til å skjære ut kanten som vist på bildet

4.jpg

punkt #4.

skjær ut formen du vil ha på kassen din med kniven

5.jpg

punkt#5.

bruk et grovt pusse papir for å få en finere overflate på kassen

6.jpg

punkt#6.

da er det på tide å legge et lag glassfiber, klypp først til matten så den passer greit rundt formen FØR du blander til "gøgga" (tar ikke skade å lese litt bruksanvisning heller på hvordan du blander det til:))

7.jpg

punkt#7.

mens glassfiberen herder ferdig kan du sitte å vente og gjøre hva du vil:)

8.jpg

punkt#8.

når alt har herdet legger du et nytt lag glassfiber, så blir "konstruksjonen" sterkere.

9.jpg

tilstandsrapport#1.

foreløpigt ser alt ganske jævligt ut, men om ikke lenge begynner det å ligne noe:)

punkt#9.

nå må du begynne å legge sparkel, og som du sikkert har lagt merke til er kassa de ganske deformert etter at du har lagt glassfiberen så jeg tok bare å mikset i sammen en haug med sparkel og bare fyllte på der det trengtes, desto bedre du legger sparkelen desto mer arbeid slepper du å pusse ned igjen, men gi deg å glatte ut sparkelen når den får samme konsistens som grøten til bestemor

10.jpg

punkt#10.

puss sparkelen ned igjen(med grovt papir) til en glatt overflate, og som med meg og forhåpentligvis andre ble det ikke bra på første forsøk så da er det bare legge sparkel pusse ned, legge sparkel og pusse ned, legge sparkel og pusse ned, til du får et resultat du liker, prøve lakker

11.jpg

punkt#11.

skru kassen til dekselet og gjerne lim det også, sparkle overgangene så blir det finere, så må du finpusse overflatene med et fint papir(400 eller finere) når du trur at du har fått vekk alle pusse ripene fra det grove papiret kan du lakkere den og når lakken har turket ser du fort om du har gjort en god eller dårlig jobb med fin pussinga.

12.jpg

så kan dy nyte resultatet:)

13.jpg

14.jpg

vil gjerne ha tilbakemeldinger og kommentarer på arbeidet mitt, første gang jeg lager noe sånnt og var ganske interresangt å prøve litt, så kom med tips som kan gjøres bedre og syntes du det ble drit stygt og fælt kan du holde det for deg selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...