Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Automat kassene varer like lenge om ikke lenger enn manuell kassene ved riktig bruk og godt vedlikehold.

Dessuten så er de en drøm å kjøre med 8)

hva mener du med riktig bruk?

Skrevet
Automat kassene varer like lenge om ikke lenger enn manuell kassene ved riktig bruk og godt vedlikehold.

Ok. Kjenner en kar som fikk problemer med automatkassa på en 325. Han mener automat er "dritt" og lurer på hvorfor jeg kjøpte automat.

Skrevet

Er som oftest momentomformeren som går på automatkassene og dette er det en kar som reperarer i Bergen for 7000,-. Da kan du samtidig forsterke den slik at det holder bilens levetid :)

Skrevet

Er ikke BMW (vel ZF) sine gearkasser gan ske robuste og greie da ?

ratter en 735 som har rundet 260.000km og den har orginalkassen, som fungerer (relativt) fint...

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med min automat.

Å er enig med de fleste her som sier at det er digg å cruise med automat.

Har jo ikke lov å gjøre over 80km/t uansett..

Eneste jeg syntes er dumt at den er kjører på for høyt gir når jeg kommer til bakker.

F.eks at den ligger i 3. gir da 2. hadde vært best.

Trøkker man litt på pedalen for å få andre gir så bykser jo den avgårde.

Er vel gjerne der sports knappen kommer inn .

Selv om min er litt defekt ..

Skrevet
Er som oftest momentomformeren som går på automatkassene og dette er det en kar som reperarer i Bergen for 7000,-. Da kan du samtidig forsterke den slik at det holder bilens levetid :)

Ja, Converteren har jeg hørt om (og hatt 2 tilfeller av selv i garasjen) på 5hp18-kassene, samt de gode gamle 4hp22. Men har i flere tilfeller også hatt utslitte lameller og styringsproblem i Packbox'en på de overnevnte. Og da snakker vi 25+ lapper gjerne.

Men Alfa Omega er jo ha skikkelig og "frisk" olje og filter, med ny olje og nytt filter så varer kassen bare enda lengre, og mest sannsynlig så girer den finere etterpå også.

Min mening er at jeg tror manuell kasse har lengre levetid normalt sett enn automat - men mange faktorer spiller jo inn, og selv foretrekker jeg i mange tilfeller å kjøre automat.

Skrevet

hva mener du med riktig bruk?

Med riktig bruk så mener jeg att mann ikke skal drive å dra altfor tunge laster, bruke kikk down i tide og utide. Bruke automat kassen for det den er ment for å cruise 8)

Jeg har selv tatt livet av en 5hp18 kasse fra ZF. Tror det var båten min på 2500kg som gjorde susen 8)

Skrevet

En girkasse der man må tenke på hva man ruker bilen til er jo helt latterlig, den skal virke og ingen annen service enn oljeskift i ny og ne bør være nødvenidg.

ZF kassene er vel kjent for å være alt for svake og lite holdbare, men til gjengjeld har de ganske behagelig giring, og lav vekt.

MB sine kasser er utrolig mye bedre på holdbarhet men de girer hardere (slites mindre) og veier mer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...