Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er ike sikekr på hvor store bolter du har? 12mm?

minste diametern på 12mm er 10.2.. så ville nok hatt litt klaring for 100% rett i forhold til hullet klarer du ikke å¨bore.. kanskje bruke ca8mm.. man får kjøpt en sån sak man stikker inn i bolter når man har borret i dem.. nesten som en spiker man stikker inni.. og så har man et svingjern man skrur resten av skruen ut med..

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
er ike sikekr på hvor store bolter du har? 12mm?

minste diametern på 12mm er 10.2.. så ville nok hatt litt klaring for 100% rett i forhold til hullet klarer du ikke å¨bore.. kanskje bruke ca8mm.. man får kjøpt en sån sak man stikker inn i bolter når man har borret i dem.. nesten som en spiker man stikker inni.. og så har man et svingjern man skrur resten av skruen ut med..

Jeg har ikke noe sånt utstyr da... Hmm...

Skrevet

viss varmt metall utvider seg, hvorfor skal ha da varme opp boltene??? det gjør vell at de bare sitter hardere, skulle dette funket måtte jo man varmet navet!? men kjøp deg fryse spray og prøv å krympe boltene du:) kanskje det hjelper;)

begynn med et lite bor, gå opp 0.5mm for hver gang og er du heldig står gjengene til slutt igjen på boret ditt, og du slepper å gjenge opp igjen ...er du heldig:p

Skrevet

Vær forsiktig med varme rundt felgene, de kan ta skade av det (endringer i metallet).

En skikkelig muttertrekker vil ofte kunne hjelpe. Würth sine gir mye effekt (1000nm på 1/2" trekker). Jeg har sett bolter som har løsna etter 10 minutter kontinuerlig "jamming" i CCW retning. Bare pass på at kompressoren kan levere nok luft mens dette pågår.

Et godt alternativ kan være et lastebilverksted. De har ofte muttertrekkere med 1" feste og som tar MANGE nm. De har sikkert noe pipe også, men evt så kan du kjøpe en pipe selv som de kan bruke.

Skrevet
viss varmt metall utvider seg, hvorfor skal ha da varme opp boltene??? det gjør vell at de bare sitter hardere, skulle dette funket måtte jo man varmet navet!? men kjøp deg fryse spray og prøv å krympe boltene du:) kanskje det hjelper;)

begynn med et lite bor, gå opp 0.5mm for hver gang og er du heldig står gjengene til slutt igjen på boret ditt, og du slepper å gjenge opp igjen ...er du heldig:p

Skal prøve litt etterpå. Borring er siste utvei.

Skrevet

Har boltene rundet seg? Sprukket et par piper? Hvis ikke så har du ikke tatt hardt nok i. Har du tilgang på trykkluft så får du tar i ei kraftpipe og får tak i en lufttrekker av størrelse XL. Funker alltid for meg ihvertfall, endten så ryker boltene eller så kommer de. Ingen hjulbolt har til nå klart å motstå 750Nm :lol:

Skrevet

Det er stålfelgene jeg skal ha av, og de skal jeg ikke bruke uansett, så de bryr jeg meg ikke noe om de tar skade av å varme de opp.

Jeg har ikke rundet boltene nei. Muligens en bare. Har en muttertrekker og en sånn 25l kompressor, men det holder ikke. Den klarer så vidt å bare få opp de boltene jeg skrur til litt hardt, så den er ubrukelig. Skal prøve nå etterpå å varme de opp og banke litt på de og sånt, så får vi se. Kjøper meg også et borr...

Skrevet

Rart ikke boltene knekker.Drar da lett av m16 bolter med håndmakt,og det der er bare 12mm bolter.

Vet jeg slet noe jævlig på en transit en gang.Viste seg at boltene var links på venstre side av bilen,og vanlige på høyre side.Begynte jo selvsagt på venstre side(links),og dro av 4 bolter før jeg skjønte tegninga,og på høyre sida regnet jeg også med at det da var links,noe det ikke var,så jeg dro av 3 bolter der også.

Gikk totalt med 7 bolter,2 hjulkryss,3piper og en latmans arm,men fikk det av til slutt.

Skrevet
Rart ikke boltene knekker.Drar da lett av m16 bolter med håndmakt,og det der er bare 12mm bolter.

Vet jeg slet noe jævlig på en transit en gang.Viste seg at boltene var links på venstre side av bilen,og vanlige på høyre side.Begynte jo selvsagt på venstre side(links),og dro av 4 bolter før jeg skjønte tegninga,og på høyre sida regnet jeg også med at det da var links,noe det ikke var,så jeg dro av 3 bolter der også.

Gikk totalt med 7 bolter,2 hjulkryss,3piper og en latmans arm,men fikk det av til slutt.

Hehe :) Når jeg står med hjulkrysset og et langt rør og prøve å få de opp, så kjenner jeg at den nesten går over hvis jeg tar i litt mer. En bolt er helt rundt nå, så den må borres ut. Skal nedpå et verksted i morgen og se om de har noen lure ideer. Ellers bare borrer jeg de ut.

Skrevet
Kjipt... kostet litt på verksted. Be iallefall om en pris! Jeg tabbet meg. Lykke til

Kjenner de på verkstedet, så de skal få gjøre det gratis :P

Skrevet

Da har jeg fått opp alle boltene utenom en. En som er helt rund nemlig. Pappa var å kjøpte en latmannsarm nemlig. Da gikk de ganske greit opp, men vi klarte å knekke to 17 piper. Først den billige dritt pipa som fulgte med (han karn i butikken sa at den holdt som bare det og er 10 års garanti. lol :P), også ei backo pipe (trodde de tålte mye jeg... Hmm.), også satte vi på ei sånn ordentlig pipe som var med et muttertrekker sett vi har her. Svart farge. Den holdt som bare det. Det vi skal gjøre med den siste bolten, er å sveise på en av de ødelagte pipene (backo pipa sprakk bare, så den kan fint sveises på), også få den opp. Har ekstra sett med hjulbolter som hører til alu felgene så jeg har bytta ut alle utenom en nå. De er mye bedre...

Takk for all hjelp folkens :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...