Gå til innhold

Tikking og tøffelyd etter oljeskift


Just
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en 316i, E30, fra 1990, og etter det siste oljeskiftet (byttet til 5w-40, helsyntetisk) har motoren begynt å tikke. Tikkingen følger turtallet ganske jevnt, og forsvinner helt når jeg trykker inn clutchen. Motoren har også begynt å låte som en gammel boble (tøff-tøff!), særlig på lave turtall i lav hastighet. Lurer nok på om jeg må bytte ventilløfterne, eller om kamakselen må tas. Topp og registerreim ble bytta for 5000 km siden, og motoren har ikke vært justert etterpå. Snakket med en som sa dette kunne være grunnen. Noen som har tips til hva som kan gjøres? Eller som har en anelse om hva det vil koste å få fiksa dette? Eller som vet om et billig verksted (ikke merkeverksted, men en smed) i nærheten av Oslo? Takknemlig for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med superbeetle, har bilen blitt kjørt på middels-bra olje skal man ikke plutselig begynne å kjøre med veldig bra olje! dette fører til at smuss og avleiringer overalt inni motoren løsner seg og kan jo fks tette seg så du ikke for oljetrykk, og resten skjønner du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjørt Qtm motorrens, byttet til halvsyntetisk 10w-40-olje og hatt i et spesialmiddel fra Torshov for å smøre de hydrauliske ventilløfterne. Resultatet er bedrøvelig. Motoren går nå også meget ujebvnt på tomgang, og det er merkbart mer vibrasjon. Betyr det at jeg må bytte kamakselen? Har jeg enda større problemer, eller kan jeg bare justere opp tomgangen litt (det hjelper)? Litt bekymringsverdig dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt et liknende problem ang. "tøffelyden" på min 523. Da var pluggene på tur å gjenge seg ut og eksosen kom ut mellom plugg og gjenger. Hørtes ut som om ventilløfterne var gåen. Er nok garantert det. Stram til pluggene så ordner det seg nok.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Jeg brukte lenge 10-40 olje på min bil,men gikk over til 5-40 olje når jeg hadde overhalt toppen med ny kvasskam.Å det fikk jeg erfart at man aldri ska gå ned til en tynnere olje vest den ikke er vant til den.Oljerøret tettet seg etter ca 1måned å da var jeg fri for kam igjen.På en bil som bynner å bli gammel ska man ikke bruke så tynn olje.1 tips er å ta av oljerøre over kammen å blås det reint men trykkluft.vest det er første gangen du bytter olje på denne bilen så skulle du hørt med forrige eier hva han har brukt slags olje.På den 318i M40 bmw eg hadde var kammen sliten på 265t KM.Men det varierer fra bruker til bruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...