Just Skrevet August 12, 2006 Share Skrevet August 12, 2006 Jeg har en 316i, E30, fra 1990, og etter det siste oljeskiftet (byttet til 5w-40, helsyntetisk) har motoren begynt å tikke. Tikkingen følger turtallet ganske jevnt, og forsvinner helt når jeg trykker inn clutchen. Motoren har også begynt å låte som en gammel boble (tøff-tøff!), særlig på lave turtall i lav hastighet. Lurer nok på om jeg må bytte ventilløfterne, eller om kamakselen må tas. Topp og registerreim ble bytta for 5000 km siden, og motoren har ikke vært justert etterpå. Snakket med en som sa dette kunne være grunnen. Noen som har tips til hva som kan gjøres? Eller som har en anelse om hva det vil koste å få fiksa dette? Eller som vet om et billig verksted (ikke merkeverksted, men en smed) i nærheten av Oslo? Takknemlig for alle tips! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arne Skrevet August 12, 2006 Share Skrevet August 12, 2006 Det er ikke bare olja som er for tynn da?? Kansje du burde bruke halvsynt eller mineral?? Men jeg er ikke mekaniker da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nilsen Skrevet August 12, 2006 Share Skrevet August 12, 2006 Har et lignende problem på en M40B16, og vurderte et oljeskift for å so om jeg blir kvitt tikkingen. Regner med jeg trenger tykkere olje, men hvilken..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sunspec Skrevet August 12, 2006 Share Skrevet August 12, 2006 Det kan være sånn som dere sier. Jeg vil tro at den tykkere olja dempet lyden fra vippearmene bedre enn en tynne. Men tynnere olje betyr ikke mindre olje i dette tilfellet. Det jeg hadde gjort er å ha justert vippearmene:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arne Skrevet August 12, 2006 Share Skrevet August 12, 2006 Ja, med tanke på at det er en eldre bil, så er det jo litt slitasje også. Så da tror jeg det hjelper med tykkere olje, ihvertfall nå som det er så forbanna varmt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet August 12, 2006 Share Skrevet August 12, 2006 Hvis bilen har vært kjørt på mineral olje lenge og så nå blitt hevet på syntetetisk, så kan jo jo koks og avleiringene fra veivlagre løsne og forårsake langt verre problemer.. (Tenkte på den "boble lyden" eller lagerbank gjerne) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
viper Skrevet August 12, 2006 Share Skrevet August 12, 2006 enig med superbeetle, har bilen blitt kjørt på middels-bra olje skal man ikke plutselig begynne å kjøre med veldig bra olje! dette fører til at smuss og avleiringer overalt inni motoren løsner seg og kan jo fks tette seg så du ikke for oljetrykk, og resten skjønner du! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Just Skrevet August 12, 2006 Forfatter Share Skrevet August 12, 2006 Da har jeg kjørt Qtm motorrens, byttet til halvsyntetisk 10w-40-olje og hatt i et spesialmiddel fra Torshov for å smøre de hydrauliske ventilløfterne. Resultatet er bedrøvelig. Motoren går nå også meget ujebvnt på tomgang, og det er merkbart mer vibrasjon. Betyr det at jeg må bytte kamakselen? Har jeg enda større problemer, eller kan jeg bare justere opp tomgangen litt (det hjelper)? Litt bekymringsverdig dette her... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shadow Skrevet August 12, 2006 Share Skrevet August 12, 2006 5w40 olje er jo ganske tykk da, er det ikke det siste tallet som indikerer oljetykkelsen når motoren når driftstemp, og det første når den er kald, jo høyere, desto tykkere olje og omvendt ??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jornab Skrevet August 12, 2006 Share Skrevet August 12, 2006 Har hatt et liknende problem ang. "tøffelyden" på min 523. Da var pluggene på tur å gjenge seg ut og eksosen kom ut mellom plugg og gjenger. Hørtes ut som om ventilløfterne var gåen. Er nok garantert det. Stram til pluggene så ordner det seg nok. Lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet August 12, 2006 Share Skrevet August 12, 2006 5w40 olje er jo ganske tykk da, er det ikke det siste tallet som indikerer oljetykkelsen når motoren når driftstemp, og det første når den er kald, jo høyere, desto tykkere olje og omvendt ??? 5-40w er vel ingen tykk olje. Regnes vel som en "lettløps olje" 20-60 er tykk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shadow Skrevet August 12, 2006 Share Skrevet August 12, 2006 20-60 det har jeg aldri hørt om..., må i tilfelle være for hige performance motorer.......5w50 er anbefalt olje til m40 motorene i hvert fall, (står under panseret) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw46 Skrevet August 13, 2006 Share Skrevet August 13, 2006 Hei.Jeg brukte lenge 10-40 olje på min bil,men gikk over til 5-40 olje når jeg hadde overhalt toppen med ny kvasskam.Å det fikk jeg erfart at man aldri ska gå ned til en tynnere olje vest den ikke er vant til den.Oljerøret tettet seg etter ca 1måned å da var jeg fri for kam igjen.På en bil som bynner å bli gammel ska man ikke bruke så tynn olje.1 tips er å ta av oljerøre over kammen å blås det reint men trykkluft.vest det er første gangen du bytter olje på denne bilen så skulle du hørt med forrige eier hva han har brukt slags olje.På den 318i M40 bmw eg hadde var kammen sliten på 265t KM.Men det varierer fra bruker til bruker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå