ViBe^ Skrevet August 15, 2006 Skrevet August 15, 2006 Er det noen som har vært borti kollevold sine Club vifter? Har veldig lyst å bestille en slik, men billigeste og minste koster jo 1800kr. Noen som har forslag til andre bra vifter og leverandører?
mEhE Skrevet August 15, 2006 Skrevet August 15, 2006 purepf har jo noen vifter.. går ut i fra dem er bra..
ViBe^ Skrevet August 16, 2006 Forfatter Skrevet August 16, 2006 Jaja, da ble det Club vifte fra kollevold
Gunnar Skrevet August 16, 2006 Skrevet August 16, 2006 Du skulle ha snakka med Ole Martin H. her i Vestfold. Har nr. hans om du allikevel trenger, og det ligger sikkert på BMWCCN Kjøp & Salg også. Han selger byttevifter fra større Volvoer (V70/S80 eller hva det nå var) for en rimelig penge. Meget kraftige Bosch-vifter som går greit å tilpasse de fleste BMWer. Jeg har slik både på 520en og 535en, der bak radiatoren, men han har også brukt sånn foran radiatoren i sin E30 M50B25, og tror han brukte sånn i 02 turboen også. Nå vet jeg ikke om han sender da, men skulle jo alltids ordne seg å få en slik oppover ifm. et treff eller noe, evt. kunne sikkert jeg handla og sendt for deg. Ville nok blitt et par hundrelapper i frakt, men det er fortsatt mye billigere enn Kollevold. Det er en tilbakekallingsdel, men ikke pga. vifta, derfor fungerer de helt topp slik vi bruker de.
aloebiz.net Skrevet August 16, 2006 Skrevet August 16, 2006 Du skulle ha snakka med Ole Martin H. her i Vestfold. Har nr. hans om du allikevel trenger, og det ligger sikkert på BMWCCN Kjøp & Salg også. Han selger byttevifter fra større Volvoer (V70/S80 eller hva det nå var) for en rimelig penge. Meget kraftige Bosch-vifter som går greit å tilpasse de fleste BMWer. Jeg har slik både på 520en og 535en, der bak radiatoren, men han har også brukt sånn foran radiatoren i sin E30 M50B25, og tror han brukte sånn i 02 turboen også. Nå vet jeg ikke om han sender da, men skulle jo alltids ordne seg å få en slik oppover ifm. et treff eller noe, evt. kunne sikkert jeg handla og sendt for deg. Ville nok blitt et par hundrelapper i frakt, men det er fortsatt mye billigere enn Kollevold. Det er en tilbakekallingsdel, men ikke pga. vifta, derfor fungerer de helt topp slik vi bruker de. Hvor mye koster den da? Er det mulig å få den til å fungere på min E39? Vet du hvorfor volvo har byttet de ut, Gunnar?
Gunnar Skrevet August 16, 2006 Skrevet August 16, 2006 aloebiz.net, mener det er 300,- eller 350,- han tar. Burde vel gå an å få det til å passe på et vis, men det vil nok se litt "custom" ut i en E39.. Her er 520en min før (original): Og her etter: Her ser du den på 535en, helt i kanten på bildet: Ser jo at det ikke er originale greier, men du får nesten vurdere selv. Grunnen til at Volvo bytter ut har han sagt til meg et par ganger, men jeg begynner visst å bli gammal, så jeg må ærlig innrømme at jeg ikke husker helt.. Det er ihvertfall noe som er helt urelevant for slik vi bruker de. På Volvoene styres vifta i flere trinn, med en boks som sitter på der, mulig det var noe med den. Den får noe Hz-signal og greier. Sjelden vifta går på fullt i Volvoene, men jeg kjører den på full fyrings på begge bilene. Da pusher den noe sykt med luft, og bråker jo litt, men går bare en kort stund om gangen.
ehrnst Skrevet August 16, 2006 Skrevet August 16, 2006 kunne du send meg nummeret hans på pm. Hvor tjukke er disse viftene foresten?
ViBe^ Skrevet August 16, 2006 Forfatter Skrevet August 16, 2006 DAMN! Ble LITT for ivrig å bestille vifte. Skulle ventet en dag til noe, så hadde jeg ringt han ole! Nå er viftesett fra kollevold allerede bestilt og sendt. Men jeg er litt i tvil på den volvo vifta pga jeg skal ha den på utsiden og jeg har flyttet radiatoren litt oppover, så mulig det ikke var plass til den likevell? Men denne vifta jeg har bestilt hos kollevold kan brukes som blåse og sugevifte. Er det mer effektiv kjøling om jeg har den på innsiden? Får ikke den dra mer luft gjennom radiatoren da?
Gunnar Skrevet August 16, 2006 Skrevet August 16, 2006 ehrnst, Her er annonsen til Ole M.: http://www.bmwccn.no/nor/kapittel3/kjop ... px?Id=4798 ViBe^, vet ikke om du hadde fått plass, men det er en slik Ole M. bruker på sin egen E30 med M50, og han har den også foran radiatoren. Vil vel påstå at alle vifter kan både blåse og suge, alt etter om man står foran eller bak.. Og spenningen kan jo sikkert også snus. Jeg har mine slik at de blåser bakover på motoren, det betyr at de suger kald luft gjennom radiatoren, og det fungerer ihvertfall bra. Men vil nå tro at å blåse luft bakover inn i radiatoren får samme virkning...?
ViBe^ Skrevet August 16, 2006 Forfatter Skrevet August 16, 2006 Aha! Ja denne annonsen husker jeg at jeg kikket på en gang tidligere i år. Ja vil vell sikkert ha samme effekt samma hvilke side vifta står på, men det jeg tenkte at når vifta står forran, så vil jo kansje ramma på vifta og motoren redusere en liten grann flowen gjennom radiatoren? Når den står på baksida så er jo radiatoren på framsida helt "naken" og vil da kansje få litt bedre flow? Dette er sikkert ikke merkbart
Gunnar Skrevet August 16, 2006 Skrevet August 16, 2006 Det er utvilsomt et poeng. Har du en vifte med deksel som dekker deler av radiatoren, så vil den jo ikke lenger fungere i de områdene, og den vil da bare tilsvare en radiator på størrelse med vifta..
aloebiz.net Skrevet August 16, 2006 Skrevet August 16, 2006 En vifte er mer effektiv når den suger gjenom radiatoren enn når den blåser!!!
Gjest Skrevet August 16, 2006 Skrevet August 16, 2006 Hadde en slik vifte i min e30 320i, syns denne viften var litt vel kraftig iogmed at den gikk for full maskin når den startet. I min bil var det et merkbart spenningsfall i bilen akkurat når denne dro igang. Krevde også en relativt kraftig sikring 40A eller noe sånt.
ViBe^ Skrevet August 16, 2006 Forfatter Skrevet August 16, 2006 Heldigvis er denne kollevold vifta ganske spinkel i design, så jeg satser på jeg ikke taper så veldig mye med å montere den på utsiden, men dette er jo en orginalmotor så da går det nok greit! Ser også mye cleanere ut å montere vifta på utsida av motorrommet
Gunnar Skrevet August 17, 2006 Skrevet August 17, 2006 Hadde en slik vifte i min e30 320i, syns denne viften var litt vel kraftig iogmed at den gikk for full maskin når den startet. I min bil var det et merkbart spenningsfall i bilen akkurat når denne dro igang. Krevde også en relativt kraftig sikring 40A eller noe sånt. Stemmer det.. men du _kan_ visst nok bruke reguleringsboksen som Volvoene bruker.. det krever bare litt elektropeiling. Ole M. kan forklare litt mer om den delen.. Velvel, sier ikke at dette er perfekte vifter til alt bruk, men de fungerer bra til en rimelig penge. Selv en ny viskosekobling koster jo 4-5 ganger så mye som en av disse viftene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå