Gå til innhold

bimmers.no-banetreff på Rudskogen?


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Det er bare kjøring med BMW som gjelder, eller?

Tenkte å be med min svigerfar, han har to BMW'er som sikkert er moro å kjøre med, men han har også en bil med en viss hest på panseret, som sikkert hadde vært enda morosommere å kjøre med...

Vet jo ikke om han kan være med engang, men spør så jeg vet hvordan det stiller seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 713
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

":1062e59y]Da har jeg fylt ut skjema og betalt.

Ang. Bremseveske.

Hvordan sjekkes / byttes dette? Noe jeg klarer selv?

Bremsevæske sjekkes med et måleapparat som vi vil ha med på treffet. Dette apparatet måler mengden vann i bremsevæsken, noe som har stor påvirkning på kokepunktet.

Skal du skifte bremsevæske selv, så anbefales artikkel "i" på side 132 her: http://www.bilxtra.no/Documents/Side%20115-148.pdf

I tillegg trenger du en 4-6mm gjennomsiktig plastslage på 35-60cm og en halvliters colaflaske (solo, fanta, imsdal etc går også greit). Plasthansker er å anbefale, da dette er svært giftige saker. Pass på lakk og alle andre deler, bremsevæske etser lakk utrolig effektivt. Du trenger ca 2 små beholdere med fersk uåpnet væske. Ta gjerne de med minst støv på i butikken. Til de fleste BMW er en god DOT4 væske fullt brukbar. Også E46.

Denne kobler du til bremsevæskebeholderen og kobler til et dekk, som da skaper trykk i systemet. Deretter kobler du til plastslangen på luftenippelen på høyre bremsekalipper bak, og bruker en 7mm eller 9mm fastnøkkel (bruk kun den runde delen, ikke den åpne kjeften!) som du åpner luftenippelen 1/4-1/2 omdreining med. Da vil bremsevæsken sige ut gjennom slangen (og ned i en colaflaske) og du kan samtidig følge med på om det er luftbobler i systemet. Det du nå skal passe på, er at nivået i bremsevæskebeholderen ikke kommer under minimum. Tapp gjerne ned til minimum, steng luftenippelen bak, koble fra lufttrykkslangen (koble fra dekket først), fyll opp beholderen til den er helt full (over max også), sett på trykkluft igjen, og luft via nippelen bak til du kommer til minimum.

Nå strammer du til luftenippelen, men husk at den ikke skal strammes veldig hardt, da blir den vanskelig senere! Koble fra trykkluft og fyll opp beholderen foran igjen. Nå kan du lufte venstre kalipper bak, men her trenger du ikke flytte så mye væske gjennom systemet siden du nå har fersk væske i beholderen fremme. Tøm gjerne colaflasken (ikke i naturen eller i vasken, bremsevæske er basert på Ricin som også brukes til nervegift) siden denne nå er ganske full. Luft ut ca 1dl væske og stram nippelen. Luft deretter høyre foran og tilslutt venstre foran. Pass på nivået i bremsevæskebeholderen, blir det for lavt, må du lufte alle hjulene på nytt! Før du begynner på venstre foran, så fyller du beholderen til den neste renner over. Deretter lufter du venstre forhjul til nivået er akkurat på max. Slik kan du senere sjekke om du har lekkasje, men husk at nivået også synker når du bruker opp bremseklosser og bremseskiver!

Hvis det kommer bobler ut sammen med væsken gjennom slangen, så må du lufte til det slutter å boble, men sjekk stadig beholderen. Går det tomt her, kommer det garantert luft i systemet! Sjekk evt også at det ikke er en glipp mellom slange og nippel, da kan du evt stramme med en strips, eller bruke en smalere slange.

Hvis du er usikker, få hjelp av erfarne folk, det er enkelt når du kan prosedyren, men bommer du kan det lett bli kluss. Har du gjort det et par ganger, så sitter prosedyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på ford treffet var det lovelig med vanlig prøve skilter. hva skal til får å kjøre med papir prøveskilter?

har bare momsa inn bilen og venter på godkjenning min biltilsynet er så trege.

vil gjerne kjøre bmw på bane før året er over.

Du får ikke kjøre med papirprøveskilter. På banen gjelder veitrafikkloven, og forsikringen som følger med disse er ytterst sparsom siden denne er fra Statens Vegvesen. Dessuten kan bilen være uten EU-godkjenning osv (vanskelig for oss å sjekke), så hvis det skulle skje noe på banen, så kan du og vi få et problem med forsikringen og i verste fall du juridisk fordi bilen hadde en mangel e.l. Aktsomhetskravet er større når du kjører med prøveskilter, siden eneste gyldige grunn du kan bruke for å få prøveskilter til banekjøring er "prøvekjøring". Og hvis du da drar i rompa på noen på rudskogen uansett årsak, så har du ikke vist nok aktsomhet.

Vi kan ikke ta risikoen med dette desverre, men du kan evt komme med en annen BMW, eller få sitte på med noen. Du får lov til å slippe inn på området, men ikke utpå banen. Men nå er det noen dager igjen til treffet da, trafikkstasjonen i Drammen tror jeg har litt mer ledig tid enn de andre i østlandsområdet. Ta en telefon og sjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å hjelpe. :)

1. Kjetil Somme (E46 330Ci)

2. Gunnar (E34 535i)

3. mAZE (E36 328 Compact)

4. Ellingsen (Z3 2.8 Coupe Kompressor)

5. ///Magnus (E46 320Ci)

6. [space] (E46 320i)

Det er bare kjøring med BMW som gjelder, eller?

Tenkte å be med min svigerfar, han har to BMW'er som sikkert er moro å kjøre med, men han har også en bil med en viss hest på panseret, som sikkert hadde vært enda morosommere å kjøre med...

Vet jo ikke om han kan være med engang, men spør så jeg vet hvordan det stiller seg.

Vel, for å være ærlig, så er det viktigste for meg at vi er nok til at treffet kan gjennomføres, men det er jo utvilsomt hovedsaklig BMW dette vil handle om. Nå er det jo meget fristende å invitere en F430 dit, men det blir vel litt diskriminerende om vi da ikke tillater alle andre bilmerker. Men som sagt, hovedsaken er at vi blir nok biler, så vi kan jo diskutere det mot slutten av uka når vi ser hvordan det ligger an?

":196as26t]Da har jeg fylt ut skjema og betalt.

Ang. Bremseveske.

Hvordan sjekkes / byttes dette? Noe jeg klarer selv?

Jeg er litt usikker på dette med bremsevæskemålingene, men Kjetil nevnte det som et punkt, så jeg antar han da kan skaffe til veie en kokepunktsmåler, hvis ikke blir det bare å sjekke nivå. Det er jo uansett for førerens egen del dette gjøres. Bremsevæske tiltrekker seg luft, og kokepunktet reduseres relativt mye jo mer luftinnhold væska har. Anbefales vel som oftest å byttes hvert 2. år, tror jeg. Uansett kjedelig å miste bremsene underveis..

Bremsevæske kan byttes selv, helst sammen med en pedaltrykkende medhjelper. Det tar ikke så lang tid heller. Jeg er ingen spesialist på dette, men kan jo si hvordan jeg gjør det på "gamlemåten". Du trenger:

- En 8mm (troor jeg) nøkkel (greiest med fastnøkkel, pipe går ikke)

- En liten slange (helst gjennomsiktig)

- En tom flaske (brusflaske er fint)

- En medhjelper

- Ny bremsevæske (DOT 4 eller DOT 5.1)

Det er viktig at du IKKE kjøper DOT5, men en av de over. DOT4 er sannsynligvis på bilen din fra før. DOT5.1 har, etter hva jeg har skjønt, høyere kokepunkt, men også vanligvis kortere levetid pga. at kokepunktet reduseres mer av mindre luftmengder enn på 4eren. Bremsevæska leveres vanligvis i 1-litersflasker, og det pleier å være nok. Prisen er normalt en god hundrelapp. BilXtra sin Comma ol. fungerer som oftest helt fint.

Er du heldig kommer du til gjennom felgene, men det kan være greiest å ta de av første gang man gjør det, ihvertfall den første, så vet man bedre hva man skal se etter. Du får forøvrig kjøpt slike "sett" med slange og nippel til rundt en 50-lapp på BilXtra/Biltema (nippelen trengst ikke om man har medhjelper). Da er det bare å finne luftenippelen på kalipperen (den klossene sitter i), tre innpå fastnøkkelen, tre på slangen, stikke den i en flaske (både slange og flaske kan godt være gjennomsiktig), skru opp litt og be medhjelperen om å tråkke ned bremsepedalen og holde den nede, du skrur så igjen ventilen og sier fra om at pedalen kan slippes. Du begynner høyre bak (det er lengst vei dit, så på den måten får du tatt mesteparten av systemet på den første kalipperen), fortsetter venstre bak, høyre foran og venstre foran. Sjekk _hele_ tiden at det er ny bremsevæske i beholderen i motorrommet, går du tom der får du masse luft i systemet og må egentlig bare begynne på ny igjen, så dette er meget viktig! Du fyller den helt opp på forhånd, og etterfyller etter 2-3-4 pedaltrykk hele tiden. Du ser som oftest fort når den nye bremsevæska er gjennom systemet. Den gamle pleier å være ganske mørkt brun, mens den nye er helt lys. Tror også du får fargede bremsevæsker for å enda enklere se forskjell (blå/rød, osv, men det går som oftest fint uansett).

Håper jeg har huska alt riktig her nå, men om ikke er det nok noen som kommer og korrigerer meg rimelig kjapt.. ;)

Uansett er dette greit å gjøre, så er man sikker på å komme gjennom en eventuell kokepunktssjekk, og man får som oftest tightere (bedre) bremser etterpå, for det kommer ofte ut en del luft.

En annen sak er at mange sier man skal legge en kloss eller noe under bremsepedalen, slik at den ikke går helt i gulvet, fordi det visst nok kan være slitekant på stemplene slik at de setter seg fast om man tråkker helt ned, men jeg har alltid tråkka i bakken, og fattern har alltid gjort det samme, uten at vi noen gang har hatt problemer med det, selv på gamle biler.

Forøvrig finnes det andre måter også, man kan bruke nippel på slangen som kun slipper ut og ikke inn (for å gjøre det alene), man kan bruke lufttrykk fra kompressor eller fra et av dekkene, eller man kan f.eks. bruke en kyndig person på kveldstid. Kan hende det er en annen Oslo-kar med E46 her inne som har tid til å hjelpe deg før treffet mot noen usle kroner. :) Det ordner seg helt sikkert.. i verste fall går det jo an å gjøre det på Rudskogen, men med såpass lite tid er det jo en fordel å få det gjort før.

på ford treffet var det lovelig med vanlig prøve skilter. hva skal til får å kjøre med papir prøveskilter?

har bare momsa inn bilen og venter på godkjenning min biltilsynet er så trege.

vil gjerne kjøre bmw på bane før året er over.

Edit: Ser Kjetil har svart på dette allerede..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være lett.. men du får ikke skylde alt det på banekjøringen! ;)

Sånn ellers så tar jeg selvfølgelig med skiltholdere og klistremerker for de som vil handle slikt, og om jeg får det til kan jeg også ta med diagnoseutstyr om noen har lyst til å få lest av diagnose/slettet feilkoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...