straight_six Skrevet August 28, 2006 Skrevet August 28, 2006 er det noen som vet tiltrekkingmomentet på topplokket på m20 b20? haster! er en 87 mod. på forhånd takk.
straight_six Skrevet August 28, 2006 Forfatter Skrevet August 28, 2006 jeg har sett i manualen og jeg finner det ikke, sikkert bare jeg som er blind. men kan noen hjelpe?
Rogern Skrevet August 28, 2006 Skrevet August 28, 2006 http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=2 ... ent+++topp
straight_six Skrevet August 28, 2006 Forfatter Skrevet August 28, 2006 er ikke det der en m30 motor? skal det være samme moment på m20 og m30?
Mr_Sunde Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 Står diverse tiltrekkingsmoment på side 38 i Haynesboka som jeg linket til.
e28stian Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 m20 steg 1 :40nm steg2, 15 min senere, 60nm steg3, varm motor, vinkeldra 25 grader til. m30 har annerledes steg2 og 3 med 33 grader pr steg, mens 88 modell oppover har 60-80nm og 35 vinkelgrader i tredje steg.
Pedi Skrevet August 30, 2006 Skrevet August 30, 2006 er ikke det der en m30 motor?skal det være samme moment på m20 og m30? Jo det er M30, og har på ingen måte samme trekkemoment som M20. m20 steg 1 :40nm steg2, 15 min senere, 60nm steg3, varm motor, vinkeldra 25 grader til. m30 har annerledes steg2 og 3 med 33 grader pr steg, mens 88 modell oppover har 60-80nm og 35 vinkelgrader i tredje steg. Hvor har du dette fra? Etter hva type/produsent bolter du monterer så skal M20 trekkes slik: 1: Trekk 40 eller 60 Nm. Ser at flere og flere produsenter har både 30 og 40 Nm som basistrekk, men jeg gjør som i gamle dager - trekker 60 Nm. Selv drar jeg først til med 20-25 Nm, så 60 Nm. 2. Trekk så 90 grader. og ta deg en røyk... 3. Trekk så 90 grader igjen, og du er klar for veien...
Gunnar Skrevet August 30, 2006 Skrevet August 30, 2006 Tydeligvis mange forskjellige måter å gjøre det på.. her er i følge AutoData 2004: Cylinder head bolts Tighten Hexagonal type bolts in the following stages: 1) 40-45 Nm 2) Wait 15 minutes 3) 60-65 Nm 4) Run engine for 25 minutes 5) 25°-30° Renew Torx type bolts and tighten in following stages: 1) 30 Nm 2) 90° 3) 90°
Pedi Skrevet August 30, 2006 Skrevet August 30, 2006 Tydeligvis mange forskjellige måter å gjøre det på.. her er i følge AutoData 2004:Cylinder head bolts Tighten Hexagonal type bolts in the following stages: 1) 40-45 Nm 2) Wait 15 minutes 3) 60-65 Nm 4) Run engine for 25 minutes 5) 25°-30° Renew Torx type bolts and tighten in following stages: 1) 30 Nm 2) 90° 3) 90° Ehh, sorry Gunnar - glemte å spesifisere: Hex-bolter på M20 hiver du til helsike. Ikke bruk de. Torx-boltene står det i Autodata 30 Nm + 90`+90`, men som jeg sier, sjekk produsents data. Der oppgis det fra 30, 40 og til 60 Nm, som tidligere nevnt.
e28stian Skrevet August 30, 2006 Skrevet August 30, 2006 Var momentet på sekskantbolter, ikke torx. Momentet fikk jeg fra Haynes 3 og 5 serie boka.
straight_six Skrevet August 30, 2006 Forfatter Skrevet August 30, 2006 hvorfor skal jeg kaste sekskantboltene?
Gunnar Skrevet August 30, 2006 Skrevet August 30, 2006 Ja, de fleste anbefaler å bytte.. er ikke så dyrt med nye torx-bolter. Lurer på om det ikke var ca. 320,- jeg betalte for et komplett sett til 520en.
Bjørn 320 Skrevet August 30, 2006 Skrevet August 30, 2006 Kva er det egentleg som er forskjellen på vanlege sekskantboltar og torx? Kun strekkfastheita? Er vel ikkje umuleg å få tak i sekskantboltar av like høg kvalitet som torxboltane det her er snakk om?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå