Gå til innhold

Bilen min. E38 750iL


Andreas 750iL
 Share

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...
  • Svar 297
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da er jeg blit spurt om å være sjåfør med bilen min i et bryllup av et vennepar av Nina og meg.

Da lurer jeg på en ting...

Lakken er litt sliten "i det rette sollyset", sikkert pga mye børstevask.

Hvordan skal jeg få dette bra igjen. Har sett litt rundt på nettet å det er en del linker og oppskrifter på hvordan man skal få dette bra igjen.

Det står litt forskjellig i de, og produktene er ikke de samme.

Er det noen som kan gi meg en link eller noen anbefalinger på hvordan jeg bør gjøre dette.

Gjerne med før og etter bilder vist dere har gjort dette selv.

Jeg har 2 poleringsmaskiner til å hjelpe meg med.

En med 1 stort pussehode, og en med 2 mindre pussehoder.

Så jeg trenger anbefalinger til produkter og fremgangsmåte.

Slik beholder du blank, beskyttende lakk: Billakken gir karosseriet en god beskyttelse mot rust, og bilen et pent utseende. Skitt ,forurensning og asfaltstøv legger seg på lakken, gjør den matt og kan føre til overflatekorrosjon. Sol, vasking og kjemikalier tørker ut fettstoffene. Det gjør lakken sprø! Da gir steinsprut og overnevnte påkjenninger større skader. For god beskyttelse av billakken, anbefales det å rense og vokse billakken minimum to ganger pr. år , eller få behandlet bilen hos et bilpleiefirma som utfører langtidsbeskyttelse av lakken .I tillegg er jevnlig vask meget viktig. Foruten skitt ,forurensning og asfaltstøv , veisalt etc, er fugleskitt og insekter blant lakkens fiender. Fugleskitt etser seg ned i lakken i løpet av kort tid, spesielt under bærtiden ,og kan gi varige etseskader i lakken selv om bilen er polert. Fulgleskitt fjernes lett med kaldtvann hvis den ikke har ligget på for lenge. Insekter består hovedsaklig av proteiner og blod, som er vanskelig å løse opp med vanlige kjemikalier. Tørker insektene inn i lakken, kan disse også gi varige skader. Med regelmessig vask og polering vil lakken holde seg glansfull år etter år !

Unngå steinsprut og rustproblemer: Holde god avstand til bilen foran. Husk at skvettlapper ikke lenger er påbudt, men i aller høyeste grad anbefalt ! Reduser hastigheten på strødde veier for å unngå selvforskylt Steinsprut. Lakken er bilens aller viktigste rustbeskyttelse. Alle skader i lakken bør derfor repareres så hurtig som mulig for å unngå rustskader. Vedlikehold lakken i form av vask og polering.

Bilpleieprodukter Proff: Polermidlet i de blå flaskene Lahegas No 1 er et velkjent begrep innen profesjonell bilpleie. Serien har opp gjennom årene høstet stor anerkjennelse i det profesjonelle markedet, og produktene fungerer på alle typer billakker. Produktene føres i Norge av Remitek AS.

Utstyr: Gerni Kompakte, rimelige kaldtvann og varmtvannsvaskere for verksted og landbruk. Store stasjonære vaskeanlegg med varmtvann for flere samtidige brukere.Industri vann/støvsugere i alle varianter - også med godkjenning for helsefarlig støv.

Selv gammel, matt lakk kan bli som ny: En bil som ikke blir polert regelmessig vil etter noen år få en sterkt oksidert, matt og skjoldete lakk. Likevel er det faktisk mulig og gjenskape den opprinnelige glansen i lakken. Det vil koste deg noen kroner, men det glemmer du fort når du ser resultatet.Her hjelper det ikke med vanlig polering ,det er her de profesjonelle bør slippe til. De har utstyr og kjemikalier som gir matt lakk liv og sin opprinnelige farge tilbake. Husk at vanlig vask og støvsuging blir ikke det samme som å sette bilen bort til profesjonell bilpleie.

Valg av bilvaskemiddel: Gul og grønn såpe egner seg ikke til bilvask. Ved fremstilling av såpe nøytraliseres fettsyre ved hjelp av lut, men denne nøytraliseringen blir ikke fullstendig. Det betyr at når såpen tørker, vil rester av lut eller fettsyre tære på lakkoverflaten. Spesielt gjelder dette bilvask i varmt vær. Dette gjelder også mange oppvaskmidler. Det mest egnede er vanlig bilshampo, ganske enkelt fordi produsentene av bilpleiemidler tilpasser produktene sine til det formålet de skal tjene. Dersom shampoen ikke tar bort asfaltflekker så bruk for all del et vegetabilsk løsemiddel framfor oppvaskmidler. Forsøk heller ikke å bruke alkalisk shampo i mer konsentrert form, da også dette kan skade lakken.

Trafikkfilmen: Den grå hinnen, vi finner den på karosseriet, frontruta, plasthagemøbler og andre flater. Filmen har så langt ikke latt seg fjerne med bilvaskemidler og høytrykksvasker. Ved svak mekanisk berøring av børstevaskemaskin, eller vaskesvamp, løsner den derimot lett. Filmen består av bitte små sotpartikler og annen forurensning som kommer med nedbør, spesielt på sommeren og høsten. Blanke, glatte, nypolerte lakkoverflater synliggjør trafikkfilmen enda mer. Den optiske effekten i metallisk lakk, spesielt i mørkefarger, bidrar også. Derfor opplever de som bruker børsteløse vaskemaskiner at bilen ikke blir ren. Når man kun bruker børsteløs vaskemaskin og ønsker optimal vaske effekt må bilen være polert. Under perioder med mye nedbør, vaske bilen oftere og av og til håndvask bilen. Hvis du ikke ønsker å håndvaske bilen selv, oppsøk et bilpleiefirma. De aller fleste bilpleiefirmaene utfører håndvask av biler.

Tips: Skal du taksere eller selge bilen, og ønsker en best mulig pris for den. Lever da bilen din til profesjonell bilpleie. Ved å bruke eksperter på dette området er det ikke bare nybilutseende som kommer tilbake, bilen vil også stige i verdi. Bilens verdi økning vil som regel være mye større enn de faktiske utgiftene du får ved å sette bilen bort til profesjonell bilpleie. Husk at det visuelle inntrykk ved bil kjøp ut gjør hele 70-80 % av beslutningsprosessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

For noen mnd siden hadde jeg bilen inne hos Strandveien auto for å bytte bensinpumpe, det jeg ikke har lakt merke til før nå er at de har skiftet språk i kjørekomp. Fra Tysk til engelsk...

Fine greier, bortset fra at kjørekomp kan ha noen dårlige dager da "noen" pixtsler faller bort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er mitt Digitale speilreflekskamera til salgs. Det er et EOS 1-D Mark II pent brukt ca 6800 lukkinger

Jeg skal ha 19000,- for det. Linsen som er på bildet er ikke med.

Kameraet et kjøpt på Fotovideo i oslo.

56_1189090912258_hoved.jpg

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=11087956

Tråd her på forumet også...

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=577693#577693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd med felgene altså... selger du kameraet og subben for å kjøpe ny felg eller? :)

Ja synd med felgen, jeg skal ha et annet kamera har ikke lenger behov for et slik proff kamera... Subbene og kassen får jeg ikke plass til i bilen, vurderer 1 subb, liten kasse.... Blir nok Pioneer 12" tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...