JE Motorsport Posted September 2, 2006 Share Posted September 2, 2006 Etter å modifisert bilen/motoren en god del tidl.,har jeg bestemt meg for å ta steget enda videre. Tenkte å dele dette med de som måtte være interesserte Har i lengre tid vurdert kompressor, men med priser opp mot 50 000,- kr har jeg slått det fra meg. Og bestemt meg for å se hvor mye (NA) sugemotor hester jeg klarer å få presset ut av 328`en. Fra før er motoren modifisert på følgende måte: M50 innsug som er portet+gass-spjeld og antispinnspjeld som også er portet (kjent som BBTB=Big Bore Trotle Body) Supersprint eksos hele veien dvs grenrør(rustfritt),racingkat. og bakpotte. Omprogramert styreenhet bl.a flyttet turtallsperra 1000 o/min. K&N panelfilter i org.luftfilterboks. Med dette ble bilen målt til 228Hk på svinghjulet og 300Nm med 18" hjul på rullende landevei. Var fornøyd med det resultatet, men vil nå ha mer Så her kommer den første endringen: Før Nå Får også luft fra kjølekanalen til bremsene i M3-fangeren. Jo større hastighet jo mer luft får den(røret som kommer ned går rett opp innenfor varmeskjermen til filteret) Link to comment Share on other sites More sharing options...
336mik Posted September 2, 2006 Share Posted September 2, 2006 Kammer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JE Motorsport Posted September 2, 2006 Author Share Posted September 2, 2006 Kammer? Kan si at følgende er innkjøpt og vil dukke opp her etterhvert: M3 US kamakslinger Justerbar bensintrykk regulator(bensintrykket skal oppjusteres) Pullies (overdim/lettede reimhjul til AC og servo) Etter at dette er montert skal bilen på rullende landevei igjen for ny programmering iht kammer og bensintrykk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JE Motorsport Posted September 2, 2006 Author Share Posted September 2, 2006 Også noen forandringer innv. i coupen vil komme. Her er den første: FRA TIL Endelig komplett skinn igjen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil 323i E36 Posted September 2, 2006 Share Posted September 2, 2006 Vet du hvor mye letting av remhjulene har å si? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JE Motorsport Posted September 2, 2006 Author Share Posted September 2, 2006 Vet du hvor mye letting av remhjulene har å si? Selve lettingen er sekundert, det som er viktig er overdimmen. Som tar bort belastningen på de respektive hjulene noe som fører til bedre gassrespons pga annen utveksling Ps:er vel noen som sier at for hver 450gram vekt fjernet fra den roterende massen skal gi ca.2,8Hk på 2,5-3,0L motorene Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bimmerlars Posted September 2, 2006 Share Posted September 2, 2006 Dette er et prosjekt jeg liker Men bare husk på at du skal hente så mye det går NA ut av motoren, koster det mer enn 50.000 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bimmerdude Posted September 2, 2006 Share Posted September 2, 2006 Bra du har laget en tråd om det her. Har du noen formening om hvem som skal mappe den? Jeg har selv tenkt mye og lenge på det her men i Norge koster det jo ca 10 ganger mer å få mappet eller flashet chippen enn i UK og US. Hvor kjøpte du det luftfilter kittet egentlig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JE Motorsport Posted September 2, 2006 Author Share Posted September 2, 2006 Dette er et prosjekt jeg liker Men bare husk på at du skal hente så mye det går NA ut av motoren, koster det mer enn 50.000 Ja,uttrykkte meg kanskje litt feil . Kommer vel i første omgang til å begrense motoroppgr. til ovennevnte ting og det koster en brøkdel av 50 000,- Til Bimmerdude: har ikke bestemt meg for hvem som skal ta seg av programmeringen enda. Men skal i alle fall måle effekten hoss Flissundet som sist, så forutsettningene i målingene er så like som mulig Luftfilterkittet ble kjøpt av DaveF på e36coupe.com og er utviklet kun for å passe E36. Helt klart en merkbar effekt av dette og for en syk lyd ved fullt pådrag Link to comment Share on other sites More sharing options...
bimmerdude Posted September 2, 2006 Share Posted September 2, 2006 Dette er et prosjekt jeg liker Men bare husk på at du skal hente så mye det går NA ut av motoren, koster det mer enn 50.000 328 motoren kan trimmes ganske mye og rimelig uten at det blir dyrt. Uten konvensjonelle svindyre metoder som porting og balansering osv.. Er flere i US og UK som har over 260 HK og eneste de har gjort inni motoren er å bytte kammer. Resten er "bolt on". Joarn: Jeg vet veldig godt at konfilter hjelper utrolig mye på M50/M52. Uten å selv ha prøvd det. Har studert den orginale luftfilterboksen og den er ikke konstruert for høy effekt for å si det sånn. Har ikke selv tatt meg råd til å sette på konfilter selv desverre men har modifisert luftfilterboksen litt. Noe som hjelper veldig er å fjerne snorkelen foran boksen. Da får den en mye større åpning. Merket det veldig og til og med lyden i eksosen ble høyere fordi motoren fikk mer luft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JE Motorsport Posted September 2, 2006 Author Share Posted September 2, 2006 Kommer også til og montere justerbart stab.stag kitt fra Eibach så fort jeg mottar det. (bilder kommer) Og tåkelampene kommer også til å forsvinne i løpet av høsten/vinteren.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bimmerdude Posted September 2, 2006 Share Posted September 2, 2006 Hvorfor tar du bort tåkelampene? Får å få mer luft inn? Mye kostet det kittet da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JE Motorsport Posted September 2, 2006 Author Share Posted September 2, 2006 Hvorfor tar du bort tåkelampene? Får å få mer luft inn? Er dritt lei knuste/sprekte tåkelamper ,har vel byttet 6 eller 7 stk. Å ja jeg er klar over at de ikke tåler vann/regn når de er varme, men har nok hatt litt uflaks med steinsprang bl.a. Så ofrer de for som du sier mer luft Vi har begynt å selge Eibach på jobben,så fikk en kjempepris (les:"vil ikke si prisen") Link to comment Share on other sites More sharing options...
bimmerdude Posted September 2, 2006 Share Posted September 2, 2006 Hvilke hensikt har ny bensintrykk regulator egentlig og høyere trykk? Er ikke trykket høyt nok orginalt? Har lest om andre som har satt på regulerbar bensintrykk regulator men aldri skjønt poenget helt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
///Magnus Posted September 2, 2006 Share Posted September 2, 2006 Beklager OT, men DER koblet jeg Joar'n! Syntes det var noe kjent med den bilen. Takk for sist! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now