Gå til innhold

E36 328 suge Hk+(presse lagt på is-SELGES)


JE Motorsport
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann,

Kjempekult prosjekt! Sugemotor er gromt det også :)

Jeg bare lurte på hvilket turtall du har satt deg som maks effekt?

Snakker vi stivere ventilfjære osv. i fremtiden?

Her er 2 formler jeg synes er kjempegreie å ha når man tuner.

Mange av kompisene mine synes jeg er teit som bruker matte til å regne ut ting, men jeg mener tuning handler litt om matte også:

HK= (Newtonmeter x turtall) dele på 7120. Med den formelen ser man at turtall OG Nm sier noe om HK antallet. Man kan enten kjøre på masse RPM(sånn som formel 1) for å få HK, eller masse Nm.

En annen formel bruker ejg til å finne maks turtall motoren tåler med tanke på veiv, stempler og råder.

slaglengden i (tommer x turtall du vil ha) dele på 6. (fra mm til tommer så deler du på 25.4 først.)

Da får du stempelhastighet i fot per sekund. Hva er viktig med det? jo, i en org motor med støpte råder, støpt veiv og støpte stempler skal den ikke overskrive 3500FPS. Motor med ok smidd innmat 4000FPS. Dragmotor med lettvektsråder, lettvekststempler og en godt smidd veiv tåler 5000FPS.

Ville bare legge det til, håper det ikke ble bare tull.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 567
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Heisann,

Kjempekult prosjekt! Sugemotor er gromt det også :)

Jeg bare lurte på hvilket turtall du har satt deg som maks effekt?

Snakker vi stivere ventilfjære osv. i fremtiden?

Lykke til!

Takk for det. :)

Litt usikker på hva du tenker på med "hvilket turtall du har satt deg som maks effekt?" Pr. dags dato er turtallsperra satt til 7300 o/min ca. 1000 o/min opp fra standard. Har i utgangspunktet ikke tenkt å bytte ventilfjærene, er flere som har spurt om det faktisk. Men andre som jeg har vært i kontakt med, som har utført så og si samme ting har ikke skiftet ventilfjærer. Så da får vi håpe det holder [-o<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, tenkte bare på hvor du vil ha peak effekt. Sånn at du har en turtall og porte/skifte kammer etter om du du skjønner.

Fordi på et visst turtall bruker motoren en viss mengde luft, og da er det greit at ingenting struper FØR du oppnår det turtallet.

Hvis du skjønte hva jeg mente nå :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunspec: Å trimme en 328i E36 er litt annerledes enn å trimme andre N/A biler. Folk har kommet på 260-270 HK med den motoren uten å skifte noe som helst av innmaten i motoren bortsett fra kamaksler. Resten er bolt-on mods.

Tror ikke han har planer om å porte osv.

M50/M52 har vel smidd veiv?!?

M52 har også et spesielt belegg, nikasil belegg som senker friksjonen mot sylinderveggene så det med stempelhastighet blir litt annerledes på den motoren.

En M52B28 motor med M50B25 innsug manifoil har toppeffekt rundt 6300 rpm så å øke turtallsperre mye mer enn det orginale på 6500 eller 6750 hjelper ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, bimmerdude! Nå får jeg litt innputs jeg også :D

Men jeg vil bare legge til litt:

Jeg refererte bare til generell tuning, men visste ikke at 328 var så spesiell.

Jeg vet at M50B20/B25 ikke er smidde veiver.

M52B28 har hvertfall smidd veiv. Du kan se det på strukturen/finishen på veiva og at den smidde vil være litt mere grønnaktig, mens den støpte er mere brun.

Nikalsilbelegget er et belegg som består av Nikkel, silisium og krom. Noen kaller det også hardkrom. (det finnes også Alusil, hvor man bruker alu isteden for nikkel. Mer vet jeg ikke).

Dette belegget reduserer sylinder/stempelslitasjen --> ja, men reduserer ikke stresset stempelet får av akkselerasjon opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Det K&N filteret du har tror du det kan passe på en m50 motor?

Du får K&N filter til M50-motoren, men mitt filter er større enn det som er normalt på M52-motoren(fra K&N). Så det er vulket på overgang for å få riktig dimmensjon på røret til luftmassemåleren. Det kan jo gjøres til M50-motoren også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ventilfjærer så husk at M3 US ble levert med strammere ventilfjærer enn M50/M52 ellers. Og at de hadde et problem med øvre ventilfjær-seter som kunne sprekke ved høyere turtall. US-M3 har turtall-stopp ved 7000o/min. Nytt og bedre ventifjær-sete kom på alle modeller fra - 04.96.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En liten oppdatering:

Har omsider fått montert Eibach stab.staget foran og er veldig fornøyd.

Har bare satt det på slakkeste settingen ennå,men gjør bilen klart stivere og mer kontant. Baksiden er jo selvfølgelig at alt kan føles i rattet, men komforten i bilen har jeg tatt livet av for lenge siden så det var forventet.

Skal montere bak også snart, men er dårlig plass der,så må nok ta av nedre bærearmen for å få av det gamle staget.

Har også montert AC Schnitzer short shift girkule 8) Bilder kommer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også montert AC Schnitzer short shift girkule 8) Bilder kommer....

Ja når kommer de? :wink:

Er spent på hvordan den kulen tar seg ut da jeg har tenkt å satt på en slik på min egen. Blir den noe lavere enn den originale kulen?

Nå kommer i alle fall et bilde :wink:

Ble ikke noe lavere enn den girkula jeg hadde tidligere fra M3, men jeg har girspaken fra Z3 M-roadster som er kortere da...

acschnitzershortshift20gn4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...