Jump to content

Knirkete clutch..


KriZ87
 Share

Recommended Posts

Jeg har en Bmw Z3 98 modell som jeg er veldig fornøyd med, men i det siste så har jeg fått en super irriterende knirkelyd hver gang jeg trykker inn clutchen. Knirkelyden har blitt veldig høy og kan høres både inne i bilen og utenfor.

Jeg har prøvd å finne ut hvor lyden kommer fra, og det virker som om det kommer inne i fra kassa.

Har prøvd å smøre alle ledd osv på pedalen under dashbordet, men dette hjalp ingen ting. Så feilen ligger et annet sted. Noen som vet hva dette kan være for no og/eller har vært borti noe lignende?

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Quoter litt fra BMWCCN forumet jeg. Ikke sikkert dette er "feilen" din, men du kan nå alltids sjekke:

Grunnen til at du får disse knirkelydene er mest sannsynlig at det er et par plastringer som er meget slitne. Disse ringene sitter på koblingen mellom clutchpedalen og pumpa. Når disse ringene er slitt ut vil du få denne knirkelyden samt at pedalen blir tung ettersom at øyebolten på pumpen blir vridd og dermed øker friksjonen. Øyebolten på pumpa mi røyk grunnet disse plastringene til 3,-. Bytt de tidsnok !
På innsiden av torpedoveggen ser du clutchpumpen stikker inn i kupeen og dens festeanordning til pedalen er en øyebolt. Inni dette øyet sitter det to plastringer som med tiden kan bli noe slitt. Når du løsner bolten som går gjennom dette øyet må du passe ansiktet for med det samme du drar ut bolten smeller pedalen opp mot dashbordet. Jeg fikk nemlig clutchpedalen rett i fjeset da jeg byttet mine ringer og det var en mindre behagelig overraskelse. Enkel oppgave å bytte dette men pass på å sette ringene riktig vei og ikke stram til for mye.

Denne lyden har jeg hatt på begge mine to E36'er, men mest når det er kaldt i luften (les vinter). Jeg har latt det gått sin vei da lyden har kommet bort når jeg skulle ha gjort noe med det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Quoter litt fra BMWCCN forumet jeg. Ikke sikkert dette er "feilen" din, men du kan nå alltids sjekke:
Grunnen til at du får disse knirkelydene er mest sannsynlig at det er et par plastringer som er meget slitne. Disse ringene sitter på koblingen mellom clutchpedalen og pumpa. Når disse ringene er slitt ut vil du få denne knirkelyden samt at pedalen blir tung ettersom at øyebolten på pumpen blir vridd og dermed øker friksjonen. Øyebolten på pumpa mi røyk grunnet disse plastringene til 3,-. Bytt de tidsnok !
På innsiden av torpedoveggen ser du clutchpumpen stikker inn i kupeen og dens festeanordning til pedalen er en øyebolt. Inni dette øyet sitter det to plastringer som med tiden kan bli noe slitt. Når du løsner bolten som går gjennom dette øyet må du passe ansiktet for med det samme du drar ut bolten smeller pedalen opp mot dashbordet. Jeg fikk nemlig clutchpedalen rett i fjeset da jeg byttet mine ringer og det var en mindre behagelig overraskelse. Enkel oppgave å bytte dette men pass på å sette ringene riktig vei og ikke stram til for mye.

Denne lyden har jeg hatt på begge mine to E36'er, men mest når det er kaldt i luften (les vinter). Jeg har latt det gått sin vei da lyden har kommet bort når jeg skulle ha gjort noe med det :wink:

Har du et bilde av de forskjellige tingene?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...