Gå til innhold

Må ha større dynamo i mon E39 tds HJELP!!


Anbefalte innlegg

Har et skikkelig problem :( .. Må nemlig lade mine 2 maxxima batterier 1-2ganger i uka får at de ikke skal bli utladet helt. Trenger derfor en dynamo som klarer å levere MYE strøm :D ... noen som vet hvor jeg kan henvende meg hen da? og det er ikke noen overledninger ingenting er bare litt anlegg ibilen :P

tar gjerne imot andre tips om hvordan man får dynamo til å lade batteriene bedre.

Skal foresten ha nye batterier da mine nåværende nesten ikke tar imot strøm lenger pga all utladningen.. gjerne tips om batterityper osv..

Info om bilen:

1998 modell 525TDS touring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har målt batteriene og de tar til seg strøm, men de klarer ikke levere nok strøm til forsterkerne så monoblokkene kutter og bassen blir borte helt til jeg skrur ned lyden, tydlig for lite strøm. Så lader jeg opp batteriene igjen og de holder kanskje en 30minutter med litt høy lyd så kutter det igjen... Dynamoen som sitter der orginalt den er nok for liten... Den er jo ikke bygd for 5000watt RMS, ikke sant? Jeg har ikke peiling på spenningsregulatorer.

Har hørt det kan skade det orginale elektriske? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke på mer enn 4000rms dem forsterkerene dine? uansett endel pulver. Enten er dynamoen din på 95 eller 140amp du skal kunne klare å se det på den. Har uansett vondt for å tro det skulle være noe problem..

Så lenge du ikke kjøper en regulator som lader for høyt så tar det ingen skade. Har jo regulator der fra før. Men den kan være sliten/dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkerne skal ligge på rundt 1950watt RMS hver ved 15,2 volt (ut ifra kondensatoren) så har jeg jo flere forsterkere, så sammlet vil jeg tro det er rundt 4000watt RMS... men samme det, jeg vet ikke hvor spenningsregulatoren sitter hen da.. er den lett å bytte til noe større? og jeg har vurdert 2 stk optima yellow top istendenfor de jeg har.. vil det bli no forskjell? har ca 4000kr til batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt tenke meg at anlegget tapper mye strøm. Og bilen selv bruker en del når den går. En dynamo på 140A ladder (ved f. eks 13,8 volt) ikke mer enn 140A X 13,8V = 1932 W. Dersom anlegget bruker gjennomsnittlig la oss si 1500 W og bilen 1000 W så vil batteriene tømmes whatsoever..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt tenke meg at anlegget tapper mye strøm. Og bilen selv bruker en del når den går. En dynamo på 140A ladder (ved f. eks 13,8 volt) ikke mer enn 140A X 13,8V = 1932 W. Dersom anlegget bruker gjennomsnittlig la oss si 1500 W og bilen 1000 W så vil batteriene tømmes whatsoever..

Jeg har hatt anlegg i bilen som er større enn det han har her. Og det har funket bra. Men har ikke orket å spille fullguffe hele tiden. Det kan jeg ikke skjønne at han orker heller. Det er dem siste 5-10db som virkelig krever strøm. Ikke "moderat" spilling. Kan fikse deg 350amp dynamo om det ikke skulle holde med ett stort ody batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...