-Bmw e36- Posted September 7, 2006 Share Posted September 7, 2006 Bør jeg skifte kjøleveske etter bilen har kokt? Mener noen snakka på det en gang.. Kjørte en liten tur i går og når jeg kom hjem så kokte bilen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Posted September 7, 2006 Share Posted September 7, 2006 Er ikke dette noe som var nødvendig med kjølevæska som var i salg for 50-60 år +++ siden? De typene vi har nå bør byttes hvert 2-4. år fordi de korrosjonshindrende additivene blir oppbrukt.. Vannet i væska blir kvitt masse oksygen når det koker, og det er jo heller ikke noen dårlig ting i forhold til korrosjon. Men for all del, det er mulig væska mister litt av egenskapene sine (mot frost) når alkoholene blir kokt.. men for kjøling er vann bedre enn vann utblandet med glykol, så kjølingen er like bra etter den har kokt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dirty Posted September 7, 2006 Share Posted September 7, 2006 vis bilen har kokt er det jo noe galt! du burde da skjekke opp i hva som er galt? ser du har en 318 . er det m40 motor så er løpet kjørt vis den har kokt Link to comment Share on other sites More sharing options...
rams Posted September 7, 2006 Share Posted September 7, 2006 Selv om bilen din har kokt er det strengt tatt ikke nødvendig å bytte kjølevæske, men det er nødvendig å etterfylle. En annen ting er at du må søke å finne årsaken til at bilen koker før det oppstår noe mer alvorlig. Et par av de enkleste forklaringene til koking kan være defekt termostat (varer ikke livet ut) eller defekt vannpumpe (min E36 var levert med vannpumpe som hadde skovler av plast. Når jeg tok ut selve pumpa, lå skovlene igjen i "100 deler"). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Sunde Posted September 7, 2006 Share Posted September 7, 2006 vis bilen har kokt er det jo noe galt! du burde da skjekke opp i hva som er galt? ser du har en 318 . er det m40 motor så er løpet kjørt vis den har kokt Er ikke helt enig der. Min M40B18 har kokt et par ganger på grunn av dårlig viskose kobling. Men den sviver da helt fint enda Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts