wanvik Skrevet September 8, 2006 Skrevet September 8, 2006 På litt over en måned har jeg slitt ut tre bensinpumper på bmw'en Den første var nok enkelt og greit sliten, den klarte å mate på greit med bensin i 5 min. så dabbet den mer og mer av.. fikk den en lang pause var den like grei igjen, men klarte aldri å la motoren gå i mer enn 10-15 min. på tomgang før den døde ut. Bytta til ei pumpe jeg hadde liggende fra en 528i (samme pumpa såvidt jeg vet.) Den funka greit, men etter at jeg glemte å slå av en bryter (ECU og bensinpumperelè er kobla inn på en bryter, da det ifølge forrige eier stjal litt strøm hvis det sto sånn i noen dager), gikk pumperelèet og pumpa. Når jeg satte strøm direkte på pumpa da var det bare ett dunk, som om den ikke klarte å komme igang liksom, og så ikke noe mer.. vendte polariteten på den, slik at den gikk baklengs, og virka til at jeg klarte å løse den opp litt da, men den klarte ikke å gå i mer enn ett drøyt halvminutt eller så før den stoppa og var på igjen med dunkinga.. Da monterte jeg den originale bensinpumpa fra den andre bilen min ('90 Vectra 2000 16v). Denne hadde da ikke vært i bruk på ca ett år, men fungerte greit helt til nå. (Har kjørt 3-4 uker med den nå..) Symptomene er akkurat som med 528i-pumpa, dunker når jeg setter strøm direkte på den, men klarer ikke noe mer.. I og med at det regner endel her nå, og garasjen jeg bruker er ett kvarters kjøring herifra har jeg ikke gjort noe mer enn å sette strøm på den, og konstatert at det tilsynelatende er samme symptomer som med den forrige pumpa. Spørsmålet er vel da som følger: Er det bare tilfeldigheter, og dels på grunn av pumper som har ligget ubrukt i lang tid, som er årsak til dette, eller kan det være noe annet? -den første var jo rett og slett sliten, og de to siste har vært ubrukt i lang tid før de ble tatt i bruk.. Det skal nevnes at vectrapumpa hadde andre kontakter, og den ene var ødelagt, så jeg laga en midlertidig nødløsning der med å bore ett hull i kontakten, slå inn en spiker, og så lodde på ledning på den. Langt ifra optimalt, men desverre har det seg vel sånn at nødløsninger som virker, blir avglemt, så en kjører med det så lenge det virker Jeg tenkte uansett å legge opp et ekstra relè der bake nå, for å forsikre meg om at pumpa får nok strøm, og stabil strøm, men er det noe annet jeg bør gjøre med det samme? Avslutningsvis kan en vel også nevne at såvidt jeg vet så lager ikke Bosch så fryktelig mange forskjellige pumper, de har vel i hovedsak èn fra hver periode til de "vanlige" bilene, og en annen pumpe som leverer mye mer, som er brukt i "verstingene". Forskjellen på bmw-pumpene og pumpa fra vectra'n var såvidt jeg kunne se ikke annet enn andre kontakter, men vectrapumpa er jo noen år nyere..
propan Skrevet September 8, 2006 Skrevet September 8, 2006 Det er enten slitne pumper alle sammen eller tanken din er full av drit,evt filter før pumpa.
wanvik Skrevet September 8, 2006 Forfatter Skrevet September 8, 2006 Takker for svar! Jeg kjører faktisk uten filter før pumpa, men har åpna tanken, og det så ikke så ille ut nedi der. -grunnen til at jeg kjører uten filter er at filteret/silen ble litt ødelagt når jeg åpna det for å sjekke tilstand inni der, så jeg får det ikke til å sitte ordentlig lenger, men uansett så var det rent og pent fra før, og er like greit nå Satser på at det ordner seg med ny pumpe! -bare så irriterende at det skal skje på fredags ettermiddag..
-Roger- Skrevet September 8, 2006 Skrevet September 8, 2006 På en e30 jeg hadde engang var det hull i fyllerøret til bensintanken slik at den ble fylt med sand fra bakhjulet mitt... Da brukte jeg også mange bensinpumper på veldig kort tid!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå