Gå til innhold

Hvordan finne heftelser ved bruktbilkjøp?


gkjernaas
 Share

Anbefalte innlegg

Husk at den siden bare gir deg svar på hvor mye personen lånte den gang han kjøpte bilen. Dvs at selv om han har hatt bilen i flere år og har betalt inn mye så vil det se ut som om bilen er belånt over "høgg og belegg".

Da jeg kjøpte 530d'en så sjekket jeg opp den siden og fikk opplyst om at bilen var belånt med flere hundre tusen. En telefon til banken til eier av bilen (ved kjøp) ga helt andre opplysninger.

Personlig synes jeg folk generelt er alt for nervøse når det gjelder heftelser på bil. Hvem har råd til å kjøpe en ny bil kontant i dag?

Det er veldig lett å ordne det slik at din kjøpesum dekker restgjeld osv. Kjøper du derimot en bil for en sum som ikke dekker det bilen faktisk er belånt med så hadde jeg vært mer forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Det er veldig lett å ordne det slik at din kjøpesum dekker restgjeld osv. Kjøper du derimot en bil for en sum som ikke dekker det bilen faktisk er belånt med så hadde jeg vært mer forsiktig.

Men husk at det er DU som skal nedbetale heftelsene direkte til selgers bankforbindelse!

IKKE stol på selger, når han sier han skal gjøre det...

F.eks bilen koster 150.000,- og den har heftelser på 100.000...da betaler du 100.000,- direkte til selgers bank, og 50.000,- til selger i cash, bankremisse, kontooverføring eller hva dere måtte bli enige om :)

MEN HUSK Å SKRIVE BETALINGSMÅTE I KJØPEKONTRAKTEN.

(jeg bruker NAF sin kontrakt http://www.naf.no/dav/25a7f05ad5.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca. 3 år siden kjøpte jeg en bil hos ett bruktbilfirma og sjekket på tlf. med brønnøysund at det ikke var heftelser på den. Bilen var inne på garantirep. som kom på 14000kr. bilfirma hadde i mellomtiden slått seg konkurs. Måtte da selv ta denne regningen for og få tilbake bilen. En måned etterpå får jeg krav om innbetaling på lån på bilen. Dette var pålydende 250000kr.!!!! Det viste seg at bilfirma hadde lånt på bilen, men det tar to uker før dette blir registrert i brønnøysundregisteret. Gjelda ble registrert på min bil dagen etter at jeg kjøpte den. Kontrakten som sa at bilen var gjeldfri var null verd. Holdt på med advokat i fire mnd. før jeg vant. I mellomtiden måtte jeg gjemme vekk bilen for namsmannen og politiet som ville ta beslag i den.

Så mitt råd er å alltid få en skriftlig bekreftelse fra brønnøysundregisteret ved kjøp av bil. Hadde gjelden blitt registrert samme dag som jeg kjøpte bilen, hadde jeg tapt saken.

H.O.L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden... godt at du vant. Det betyr altså at en utskrift fra brønnøysundregisteret er null verdt hvis du kjøper bilen dagen etterpå. Altså så må dato på kjøpekontrakt og dato på utskrift fra brønnøysundregisteret være lik sånn jeg forstår inlegget ditt. Da går du fri selv om de belåner bilen samme dag :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. En utskrift fra brønnøysund er ett gyldig papir. Jeg hadde ikke denne utskriften. Ringte om morgenen den dagen jeg kjøpte bilen, og fikk til svar at det ikke var registrert salgspant på denne. Ba dessverre ikke om utskrift. Det som til slutt berget meg, var at Lindorf( de som hadde pant i bilen) sin advokat rådet lindorf til og gi seg pga. datoen i kjøpekontrakt og datoen gjelda ble registrert. Gjelda ble registrert dagen etter kjøp av bilen.(Tenk hvis gjelda hadde blitt registrert om ettermiddagen den dagen jeg kjøpte, da hadde jeg tapt.)

Men det er mer til denne historien. Da jeg fant ut at det var gjeld osv. på bilen oppsøkte jeg selger som sa det var en misforståelse. Tok da med meg div. deler og ting og ga beskjed at han fikk det igjen når han hadde gjort opp. dette skjedde jo aldri, så jeg solgte dette med bilen når jeg solgte den(da var den gjeldfri :) ). Var i retten i vinter da saken mot dette firmaet kom opp, og det verste var at han ble frikjent for heftelsene mot meg pga. at lindorf bakket unna. Frekkheten selv oppsøkte da meg og forlangte delene igjen. Ba han dra til H...... og kontakte advokat hvis han ville noe. Dette er ett halvt år siden og har ikke hørt noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...