e30 tic Posted September 10, 2006 Share Posted September 10, 2006 siden eg har vert aktiv på bimmers en stund, er det vel på tide at eg viser hva eg driver med om kveldene... i vinter kjøpte eg meg en bmw 320 med b23turbo motor, bilen er grei den, men motoren sto ikke helt opp til forventningene .. det første eg gjorde var å bygge om bilen til manuell! det ble da montert et nyplanet svinghjul (letteste utgaven) ny org lamell samt en sachs 618 trykkplate. og org 260kasse. men morroa varte ikke lenge dessverre. motoren ble demontert og dette var synet.. alle 6 stemplene så slik ut, usikker på hva som har tatt de..overoppheting mistenker jeg da. siden blokka allerede hadde vert borret en gang valgte eg å bygge opp en ny, denne ble vasket og malt,planet og honet(den har nå gunstige klaringer for turbo ) stemplene ble overlevert til stian "stian329" som tok seg av dreiing av disse samt utregning av komp forhold. TAKKER! her er et par bilder fra stian i aksjon toppen er en ny AMC topp,med omslipt 323 kam,(V.S) denne ble i samme renne levert til Ebb for overhaling som besto av trykktest, kontroll av styringer, porting, planing, ventilsliping og berabeiding av forbrenningskammer for riktig komp forhold i samsvar med dreing av stempler.. her er noen bilder etter berabeiding, inn så etter noen timer i garasjen igår fikk eg montert stempler og råder i blokka. oppsummert så består bunn delen bare av bearbeida m20b23 deler. V.S har nirtit behandla veiven. og motoren blir kun satt sammen med nye deler. lagrer, stempelringer, tetninger etc.. etter å ha sett litt på de fine innsugsportene i toppen synes eg de ble litt dumt å ikke gjøre noe med " rørene" i innsugsmanifoilen. gikk derfor løs med en del hjemme mekk slipe utstyr for å ta porene og støype feilene. burde selvsagt tatt før/etter bilde. men slik ble de vertfall. har drevet å glassblåst\lakkert\polert litt også slik ble motorfester\reg reim deksel\manifoil og topp deksel seende ut. lakkert og vedlikhelds(nesten)fritt har dessverre bare bilder av de delne eg har hjemme, og når eg oppdaterer tråden håper eg motor står i bilen og brummer her er et par bilder av turbo og ic, enn forholdvis ny kkk27 fra gik trykk røra i alu fikk seg også en polering ting som skal monteres!: bredbåndslambda samt A\f måler, nye målere for olje trykk, turbo trykk. får komme med litt mer utfyllende info om bil og motor når det kryper sammen, er motor som står i fokus om dagene Link to comment Share on other sites More sharing options...
///MoePower Posted September 10, 2006 Share Posted September 10, 2006 Flott prosjekt! Ser ut til at du vet hva du styrer med i allefall Link to comment Share on other sites More sharing options...
e30 tic Posted September 10, 2006 Author Share Posted September 10, 2006 [quote=" Ser ut til at du vet hva du styrer med i allefall Link to comment Share on other sites More sharing options...
_alpine_ Posted September 11, 2006 Share Posted September 11, 2006 blir bra detta..... har tru på att det komme til å bli ein meget bra motor og bil Link to comment Share on other sites More sharing options...
BMW_frelst Posted September 11, 2006 Share Posted September 11, 2006 Dette ser jo veldig bra ut! Hvordan planer har du med bilen ellers (utseendemessig)? Spent på å følge med videre! Stå på! Link to comment Share on other sites More sharing options...
e30 tic Posted September 11, 2006 Author Share Posted September 11, 2006 Dette ser jo veldig bra ut! Hvordan planer har du med bilen ellers (utseendemessig)? Spent på å følge med videre! Stå på! har egentlig ingen store planer for bilen utvendig! den har hartge fangere og vinge..sitter noen kjedelige 17" alu, samt et nytt FK høyde justerbart sett. er ikke stor fan av rieger osv...prioriterer motor først vertfall. ellers er bilen i grei stand, mye utstyr org, servo,skinn, alt elektrisk, soltak osv. håper motor blir bra, nye dyser og datasprut surrer jo i hodet da, men får se hvordan ting fungerer først! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øystein E30 M3 Posted September 11, 2006 Share Posted September 11, 2006 Tror jeg må ha meg en liten tur over fjorden jeg en gang Selger muligens M3en denne uka og da frister ett E30 Turbo prosjekt Kan nok lære en del fra deg ja,hehe Må holde oss oppdatert! Følger godt med på de fleste E30 prosjekt,ikke minst de som får pustehjelp Link to comment Share on other sites More sharing options...
e30 tic Posted September 12, 2006 Author Share Posted September 12, 2006 Tror jeg må ha meg en liten tur over fjorden jeg en gang Selger muligens M3en denne uka og da frister ett E30 Turbo prosjekt Kan nok lære en del fra deg ja,hehe Må holde oss oppdatert! Følger godt med på de fleste E30 prosjekt,ikke minst de som får pustehjelp skal prøve å få oppdatert litt ja.. kommer en god oppdatering på søndag håper eg! eg er vel heller en tvilsom læremester ettersom eg er ny i den verden der det er bmw+ kunstig åndedrett som gjelder men har trua på at dette kommer til å fungere.. skal du selge invisteringsobjektet!!!ikke bra... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øystein E30 M3 Posted September 12, 2006 Share Posted September 12, 2006 Hehe Ja nå fere kanskje guttedrømmen like fort som den kom Men kun viss jeg får det jeg vil ha,selger ikke med mye tap for å si det rett ut! Men med en og en hel haug med lån på leiligheten så må det prioritering til Men da åpner det seg for ett langtids prosjekt for meg også tenker jeg,blir kjipt å gå fra M3en til poloen til dama.. men det kommer garantert en E30 til Det som er bil Lykke til videre,jeg følger med Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bmw323i Posted September 12, 2006 Share Posted September 12, 2006 var det skit i sylinderene når du monterte det sammen? kunne se slik ut Link to comment Share on other sites More sharing options...
stian329 Posted September 12, 2006 Share Posted September 12, 2006 Hvis du ser når stemplene dreies så ser du merkene og disse lager gjenskinn i sylinderveggene på det bildet som er tatt under monteringen. Så det er nok rent og pent der Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Børresen Posted September 12, 2006 Share Posted September 12, 2006 syns det ser ut som noe rusk på bildet som er lagt ut men.. Edit. ser nå at det er pga at selve stemplet ikke er helt 100% "clean" på toppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hylland Posted September 12, 2006 Share Posted September 12, 2006 Kor mykje du rekna med å få ut av denne då? Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrossi46 Posted September 13, 2006 Share Posted September 13, 2006 Ser no veldi lovandes ut dette her.. Hvilket styre system ska du kjøre med..? Link to comment Share on other sites More sharing options...
e30 tic Posted September 13, 2006 Author Share Posted September 13, 2006 syns det ser ut som noe rusk på bildet som er lagt ut men..Edit. ser nå at det er pga at selve stemplet ikke er helt 100% "clean" på toppen. eg monterer selvsagt ikke sammen skittne deler... og det er heller ikke rusk som er avmerket, noen av stemplene hadde små "porer".. mistenker disse stemplene kan ha tygd et par ventiler en gang, dette syns siden stemplene ikke er avdreid her. det ble også et litt dumt bilde ved bruk av blitz som gir gjenskinn pga dreienigen som stian skriver. eg har kjørt med orginal tenning\innsprut i tilleg til en stor dyse forran spjeld styrt av haltech f5... men som sagt så vurderer eg noe mere fornuftig med tiden effekt? ja si det, tipper ikke noe før den er målt.. men alt over 250 er jo posetivt her ser dere et bilde av hva som ser ut som rusk på bildene... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts