Jump to content

e30 tic's 323. avsluttet


e30 tic
 Share

Recommended Posts

siden eg har vert aktiv på bimmers en stund, er det vel på tide at eg viser hva eg driver med om kveldene...

i vinter kjøpte eg meg en bmw 320 med b23turbo motor, bilen er grei den, men motoren sto ikke helt opp til forventningene :evil: ..

det første eg gjorde var å bygge om bilen til manuell! det ble da montert et nyplanet svinghjul (letteste utgaven) ny org lamell samt en sachs 618 trykkplate. og org 260kasse.

men morroa varte ikke lenge dessverre. motoren ble demontert og dette var synet..

knustturbostempel-1.jpg

alle 6 stemplene så slik ut, usikker på hva som har tatt de..overoppheting mistenker jeg da.

siden blokka allerede hadde vert borret en gang valgte eg å bygge opp en ny, denne ble vasket og malt,planet og honet(den har nå gunstige klaringer for turbo :) )

maltblokk.jpg

stemplene ble overlevert til stian "stian329" som tok seg av dreiing av disse samt utregning av komp forhold. TAKKER!

her er et par bilder fra stian i aksjon orgstempeldreing.jpg

nydreidestempler.jpg

toppen er en ny AMC topp,med omslipt 323 kam,(V.S) denne ble i samme renne levert til Ebb for overhaling som besto av trykktest, kontroll av styringer, porting, planing, ventilsliping og berabeiding av forbrenningskammer for riktig komp forhold i samsvar med dreing av stempler..

her er noen bilder etter berabeiding,

overblikkAMC.jpg

inn inportAMC.jpg

planetAMC.jpg

så etter noen timer i garasjen igår fikk eg montert stempler og råder i blokka.

montstempler.jpg

oppsummert så består bunn delen bare av bearbeida m20b23 deler. V.S har nirtit behandla veiven. og motoren blir kun satt sammen med nye deler. lagrer, stempelringer, tetninger etc..

etter å ha sett litt på de fine innsugsportene i toppen synes eg de ble litt dumt å ikke gjøre noe med " rørene" i innsugsmanifoilen.

gikk derfor løs med en del hjemme mekk slipe utstyr for å ta porene og støype feilene.

burde selvsagt tatt før/etter bilde. men slik ble de vertfall.

portetinnsug-1.jpg

har drevet å glassblåst\lakkert\polert litt også

lakkainnsug.jpg

slik ble motorfester\reg reim deksel\manifoil og topp deksel seende ut. lakkert og vedlikhelds(nesten)fritt :D

har dessverre bare bilder av de delne eg har hjemme, og når eg oppdaterer tråden håper eg motor står i bilen og brummer :)

her er et par bilder av turbo og ic, enn forholdvis ny kkk27 fra gik

kkk27.jpg

divdele.jpg

trykk røra i alu fikk seg også en polering polerttryykrr.jpg

ting som skal monteres!: bredbåndslambda samt A\f måler, nye målere for olje trykk, turbo trykk.

får komme med litt mer utfyllende info om bil og motor når det kryper sammen, er motor som står i fokus om dagene :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 149
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dette ser jo veldig bra ut! Hvordan planer har du med bilen ellers (utseendemessig)?

Spent på å følge med videre!

Stå på! :D

har egentlig ingen store planer for bilen utvendig! den har hartge fangere og vinge..sitter noen kjedelige 17" alu, samt et nytt FK høyde justerbart sett. er ikke stor fan av rieger osv...prioriterer motor først vertfall. ellers er bilen i grei stand, mye utstyr org, servo,skinn, alt elektrisk, soltak osv.

håper motor blir bra, nye dyser og datasprut surrer jo i hodet da, men får se hvordan ting fungerer først!

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg må ha meg en liten tur over fjorden jeg en gang :P Selger muligens M3en denne uka og da frister ett E30 Turbo prosjekt :D Kan nok lære en del fra deg ja,hehe :D

Må holde oss oppdatert! Følger godt med på de fleste E30 prosjekt,ikke minst de som får pustehjelp :wink:

skal prøve å få oppdatert litt ja.. kommer en god oppdatering på søndag håper eg!

eg er vel heller en tvilsom læremester ettersom eg er ny i den verden der det er bmw+ kunstig åndedrett som gjelder :D men har trua på at dette kommer til å fungere..

skal du selge invisteringsobjektet!!!ikke bra... :?

Link to comment
Share on other sites

Hehe :P Ja nå fere kanskje guttedrømmen like fort som den kom :cry: Men kun viss jeg får det jeg vil ha,selger ikke med mye tap for å si det rett ut! Men med en og en hel haug med lån på leiligheten så må det prioritering til :x

Men da åpner det seg for ett langtids prosjekt for meg også tenker jeg,blir kjipt å gå fra M3en til poloen til dama.. men det kommer garantert en E30 til :D Det som er bil :P

Lykke til videre,jeg følger med :P

Link to comment
Share on other sites

syns det ser ut som noe rusk på bildet som er lagt ut men..

Edit. ser nå at det er pga at selve stemplet ikke er helt 100% "clean" på toppen.

eg monterer selvsagt ikke sammen skittne deler... og det er heller ikke rusk som er avmerket, noen av stemplene hadde små "porer".. mistenker disse stemplene kan ha tygd et par ventiler en gang, dette syns siden stemplene ikke er avdreid her. det ble også et litt dumt bilde ved bruk av blitz som gir gjenskinn pga dreienigen som stian skriver.

eg har kjørt med orginal tenning\innsprut i tilleg til en stor dyse forran spjeld styrt av haltech f5... men som sagt så vurderer eg noe mere fornuftig med tiden :)

effekt? ja si det, tipper ikke noe før den er målt.. men alt over 250 er jo posetivt :D

her ser dere et bilde av hva som ser ut som rusk på bildene...

nydreidestempler.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...