Gå til innhold

Bruker olje..


VillKapping
 Share

Anbefalte innlegg

En motor "skal" bruke olje, hvor mye er alt etter hvordan man kjører. For dem som sier dem ikke har noe oljeforbruk ville jeg kansje vært litt bekymret for.

Min m30b35 fra 1987 (228'km) har jeg kjørt ca. 14000 km med siden jeg kjøpte den (skiftet olje 1 gang) og nivået har vært oppunder max hele tiden, og du sier jeg bør være bekymret? hvorfor? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min m40 har JEG kjørt ca 20k med, dvs den runder snart 290k. Jeg byttet olje for ca 7k siden, og har ikke brukt nevneverdig med olje.(har ikke måtte etterfylle) Da er det også medregnet sommerferien som gikk nedover sverige og noget frisk kjøring for en stakkars 1.6 ;)

Den går som en klokke, bokstavelig talt.

Men at en motor bruker 1l olje på ett oljeskift ( feks 10k km) syns jeg ikke er spesielt ille.. Men noe er det jo selvfølgelig. Kan ha med kjørestil og oljetype å gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er essensielt å kjøre motoren varm på en fornuftig måte, ikke presse den før den er på normal arbeidstemp... ikke la den gå seg varm fra helt kald på tomgang.

Har nok litt å si hvilken olje som brukes også da? Mineralsk olje damper vel lettere vekk en syntetiske. Selv kjører jeg på Mobil 0-40 - fornøyd med den.

Vil tro det er flere oljeeksperter/motorguruer her på forumet som kan fortelle mer om dette. Men jeg er vertfall ikke bekymra for at det ikke minker målbart på målepinnen min mellom oljeskifta - når motoren tikker minimalt og oljen ser ut til å ta til å ta til seg forurensinger (bli litt mørkere) - hadde vel vært verre om den var blank og fin etter 12000 vil jeg tro :idea::?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bruker for mye olje, mange trøster seg selv med at det skal den gjøre. Men om bilen ikke er kjørt hardt eller har hatt campingvogn på slep, da skal det ikke vise noe særlig på peilepinnen ved oljeskift. Min var oppunder max etter 7500 km, og den er det IKKE noe i veien med. En annen ting som jeg ser av og til blir nevnt div forum er at noen sliter bakdekkene på innsiden, da er det flere som har påstått at det er helt normalt med M-understell. Jeg har hatt 2 biler med M-understell og begge har slitt bakdekkene 100 % likt på inn/utside, det viser at om man sliter innsiden er det noe GALT. Dette var en kraftig avsporing, men vil frem til at når enkelte opplever f.eks oljeforbruk, da skal de ha det til at det er helt normalt, og at de som ikke kan se noe forskjell på peilepinnen mellom skiftene, de er det noe i veien med. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange meninger ja! :D Noen som nevnte veivhusventilasjon her. Denne frøs hos meg i vinter. Kanskje dette er en faktor? Når jeg tenker etter så fikk jeg med en liter olje etter siste oljeskift hos BMW for de sa at jeg muligens trengte å fylle etter litt. Men jeg er også av den oppfattelsen at en motor ikke skal bruke noe særlig olje.. Som sagt før så følger jeg med oljenivået nøye og hvis den fortsetter å bruke olje så får BMW ordne opp i det. Takk for alle innspill så langt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer vel hent ann på bruken om den bruker olje eller ikke. kjører du hardt og mye på turtall vil bilen bruke olje. kjører du fint og girer på 3000 bruker den ikke olje. slik er vertfall mine erfaringer med 95% av mine 30 bmwer. min e39 523 automat bnruker ikke noe mellom servicer, derimot den nye 330´n som sikkert har fått litt kjøring ;) har jeg fylt olje på allerede og det er 11000km igjend til service. 523´n har rullet 210 og 330´har rullet 110. så det er vertfall min mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg pratet med sjefsmekanikeren for BMW hos Sulland auto i Gjøvik. Ikke hatt service eller oljeskift på BMW før jeg fikk bilen. Han mente at ettersom det trolig er brukt annen type olje på denne bilen før så har Castrol SLX LL04 en rensende effekt på motoren. Dette gjør visst at det blir noe avfall som forsvinner, derfor bruker den litt olje. Dette skal gradvis bli bedre mener han. Så da får vi fylle på litt og følge med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...