Frakk2000 Skrevet September 18, 2006 Share Skrevet September 18, 2006 Ser til stadighet folk som bygger om fra 4Syl til 6Syl motorer. Det jeg lurer på, er hva som trengs for å få dette til? Jeg har en 316, med 318 motor i nå, men kunne godt tenke meg en 6er istedet. (2liter f.eks) - Motorfester? - Girkasse (fra 316? Aj aj) - Ny clutch? - Ledningsnett - ECU? - Bakaksel? - Bremser? - Godkjenning? - Eksos? Er det noe mer jeg bør tenke på? Finnes det kit for ombygging? Bilen det gjelder er en e36 93 mod (316i). Vil gjerne bruke 2 literen med 150 hester. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
318 Touring 04 Skrevet September 18, 2006 Share Skrevet September 18, 2006 gir kassa er jo fra en 318 da... kvass som få... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet September 18, 2006 Share Skrevet September 18, 2006 må bytte radiator, eksos girkasse motorfesten skal vel være bolt on. du må også bytte speedometer vis du vil at turtelleren skal funke! og bremser er jo et must da! helebakstillingen må byttes og til ventilerte bremserforran! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frakk2000 Skrevet September 18, 2006 Forfatter Share Skrevet September 18, 2006 Står et 6syl speedo i den. Så det bør vel ikke være noe problem. Åssen er det med ledningsnett? ECU? Er dette vanskelig å bytte / montere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet September 18, 2006 Share Skrevet September 18, 2006 ledningsnettet følger jo somregel med motoren. da er det bare å bytte gjerne og sette på det nye. er ikke vanskelig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr_Sunde Skrevet September 18, 2006 Share Skrevet September 18, 2006 Du må ha ventilerte skiver foran og vanlige skiver bak. Viss du ikke har skiver bak fra før, så må du bytte svingarmene. Resten av bakstillingen er lik. Samme diff og drivakslinger på 316-318-320. Speedometeret kan du bruke uansett, men turtelleren må vere til 6 syl ellers blir turtall feil på turteller. Girkasse/mellomaksling må byttes. Fjærer/dempere må byttes foran. Fjærer må byttes bak. Demper kan du bruke. Få taki en komplett motor med ledningsnett, LMM, luftfilterboks, motorfester og girkasse. Radiator og litt deksler må byttes også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frakk2000 Skrevet September 18, 2006 Forfatter Share Skrevet September 18, 2006 Hmm. Alle sier det er så lett, men jeg har jo all teknisk kompetanse fra Haynes boka, så det er ikke alt som er like lett. Men det innebærer ikke noe sveising på noe punkt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr_Sunde Skrevet September 18, 2006 Share Skrevet September 18, 2006 Ingen svesing nei. Kun skruing. Skal til med det samme selv i løpet av en uke eller to. Har en 318 som jeg skal sette i en M50B20 motor fra en 520 i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frakk2000 Skrevet September 18, 2006 Forfatter Share Skrevet September 18, 2006 Ah, spennende! Må vel lese meg opp i prosjekttråder da ! Åssen blir det med godkjenning? Er det "lov"? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr_Sunde Skrevet September 18, 2006 Share Skrevet September 18, 2006 Skriv en søknad om ombygging til biltilsynet. NB! Husk at motor må vere like ny eller nyere enn bilen for å få det godkjent. Du må skaffe deg en oversikt over hva som er ulikt på 316/318 i forhold til en 320 og bytte dette. Deretter må du nok en tur på et verksted og få de til å kvittere på at disse delene er byttet. Deretter er skulle det gå greit å vise den på biltilsynet for godkjenning. Effekt/vekt avgift tilkommer viss det er under 10 år siden bilen var førstegangsregistrert i NORGE! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå