Gå til innhold

Har solgt en bilen, nå vil kjøper heve kjøpet!


bmw320i1999
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg solgte min Bmw 1998 mod 320 e46 på fredag.

Jeg kjøpte bilen av forhandler, og fikk da ingen opplysninger i at bilen hadde vært skadet. Nå ringte hun som kjøpte bilen av meg, og sier at hun har hatt noen bekjente til å se på bilen, og de har konkludert med at bilen må ha vært kollisjonskadet.

Jeg ble ikke informert at bilen har hatt noen som helst skader, og for meg kom dette nermest som et sjokk, da bilen er veldig pen i lakken.

Hun vil med dette heve kjøpet, noe som for min del er uaktuelt, ettersom jeg mener at når bilen er prøvekjørt og besiktiget, og at det i kontrakten står at bilen selges som den står, har hun derfor ingen rett til å heve kjøpet.

Er det noen som vet om hun har rett til å heve kjøpet?

Bilen har til og med vært på eu godkjenning, og hos naf for kontroll, uten at dette ble påpeket.

MVH Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vet ikke om privatsalg faller inn under lov om forbrukerkjøp eller ikke, men dette står ihverfall på www.lovdata.no:

§ 31. Prisavslag

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

§ 35. Krav mot tidligere salgsledd mv.

Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.

Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen.

Forbrukeren kan på samme vilkår som i første til tredje ledd gjøre sitt krav som følge av en mangel gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med selgeren eller tidligere ledd har utført arbeid på tingen.

Forbrukeren kan også gjøre krav gjeldende etter reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 84 første ledd, hvis dette gir forbrukeren større rettigheter enn det som følger av paragrafen her.

Tidligere salgsledd kan ikke motregne overfor forbrukeren med krav mot selgeren.

§ 36. Ansvar for opplysninger etter § 16 annet ledd

Når en tilvirker eller en annen person i tidligere salgsledd har gitt opplysning som nevnt i § 16 annet ledd, er han eller hun solidarisk ansvarlig med selgeren for tap forbrukeren lider på grunn av opplysningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det står i kontrakt at den "selges som den står" så har jo ikke hun noe rett til å heve kjøpet da.

en noen grunn til at hun vil heve kjøpet?Er den skaden som har vært der før til noe annen bry?

Hun har hatt noen bekjente av hun til å se på bilen, og de mener at halve bilen har vært lakkert opp igjen. For alt jeg vet, så kan jo det ha vært grunnet steinsprut, og nødvendigvis ikke kollisjonskade...

Uansett kjedelige saker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik: Det er helt idiotisk å ta opp en slik sak på et forum der det finnes 100 forskjellige som "tror" de kan reglene..

Denne saken bør du enten ringe forbrukerrådet om eller kontakte en advokat. Kan hende NAF også kan gi deg noen tips.

Du bør ALLTID skrive kjøpskontrakt når du selger biler. NAF har en veldig ok kontrakt liggende på sine web sider.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg ville gjort var i hvertfall og "etterforske" litt. Kontakte forhandleren du kjøpte den av, samt og spore opp og kontakte alle tidligere eiere for å høre hva de har å si. For å finne ut om den i det hele tatt har vært skadet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik: Det er helt idiotisk å ta opp en slik sak på et forum der det finnes 100 forskjellige som "tror" de kan reglene..

Litt OT, men er ikke dette utsagnet noe motstridene for hele konseptet "diskusjonsforum" ? Er ingen her som påberoper seg å kunne alle lover®ler, men det må da være mulig å dele med seg av sine og andres erfaringer og opplevelser..? Hadde man gjort som du sier tror jeg det hadde blitt tynt med innlegg her hvis alle hadde ringt rett til forsikringsselskapet, bilselgeren, deleleverandøren, lakkereren, banken også videre.... :wink:

Når det er sagt er jeg ikke uenig i utsagnet ditt, det er mye rart å lese her innimellom... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg ville gjort var i hvertfall og "etterforske" litt. Kontakte forhandleren du kjøpte den av, samt og spore opp og kontakte alle tidligere eiere for å høre hva de har å si. For å finne ut om den i det hele tatt har vært skadet

Har kontaktet tidligere eier, og han stiller seg like sjokket som meg, da han hørte om dette. bilen er importert fra tyskland i 2002...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik: Det er helt idiotisk å ta opp en slik sak på et forum der det finnes 100 forskjellige som "tror" de kan reglene..

Litt OT, men er ikke dette utsagnet noe motstridene for hele konseptet "diskusjonsforum" ? Er ingen her som påberoper seg å kunne alle lover®ler, men det må da være mulig å dele med seg av sine og andres erfaringer og opplevelser..? Hadde man gjort som du sier tror jeg det hadde blitt tynt med innlegg her hvis alle hadde ringt rett til forsikringsselskapet, bilselgeren, deleleverandøren, lakkereren, banken også videre.... :wink:

Når det er sagt er jeg ikke uenig i utsagnet ditt, det er mye rart å lese her innimellom... ;)

hehe... takk for en sympatisk konklusjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...