Gå til innhold

Sportsfilter - skadelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt sporsfilter på alle bilene mine, min bror har hatt på alle sine, en drøss med kompiser som har på sine og ingen av oss har noensine hatt problem med dette..

Muligt at det kan være tilfeldigheter som gjør at noen LMM ryker?

Skrevet
Går ut fra at problemet er "riping" i sylinderene og muligheter for dårligere kompresjon...?

Er det noen som har erfaringer/kommentarer om dette?

Jeg kjøpte en e30 320i delebil som hadde blitt kjørt en god del på grusvei (ca 1-2mil om dagen).

Skulle sette over innsugsmanifolden fra delebilen over til en annen 320, da jeg kjente med fingeren inne i kanalene i toppen var det masse "finkornet sand" der. Den andre motoren var 100% ren og glatt.

Om dette hadde skjedd med vanlig pappfilter skal ikke jeg utale meg om. Tror ikke det knfilteret hadde vært rengjort så alt for ofte heller.

Men så lenge du ikke kjører på grusvei dagen lang ser jeg ikke noe problem med å bruke knfilter.

Skrevet

Det er riktig at et konfilter/sporstfilter slipper inn mer dritt i motoren.

Men det er feil at det ikke gir merkbar effekt på 328. Jeg har sett dynotester før og etter på 328 og da fikk han 10 HK ekstra. Så det er litt.

Skrevet

Men det er feil at det ikke gir merkbar effekt på 328. Jeg har sett dynotester før og etter på 328 og da fikk han 10 HK ekstra. Så det er litt.

Var det gjort andre modifikasjoner på denne bilen som feks chip, modifikasjoner på eksos, insug etc. før montering av sportsfilter og dynotesten før/etter. Eller kan man etter denne testen konkludere med filteret ene og alene ga den økte effekten. 10 hk ekstra begynner jo å bli såpass mye at det nærmer seg hva produsentene hevder og man kan jo si det er verdt kostnaden.

Skrevet

Et ord: BULLSHIT!

Merkbar effekt og tall fra en dynotest er to forskjellige ting. Jeg har selv målt min bil på dynotest med modifikasjoner som K&N åpent filter med varmeskjold, grenrør og rustfri eksos. Effekten gikk da opp fra 193 hk til 206, en økning på 13!!!! hk. Så 10 hk alene bare på filteret er så langt vekk fra sannheten en kan komme!!!!

Skrevet

skal være minst like bra rensing med rigtig filter, feks green eller kn, men må huske å spraye inn med filter olje, ellers så slipper det forbi mye som ikke skal være der, da oljen binder/stopper partikler

Skrevet

Dette mener jeg og. Men en må passe på å få riktig mengde med olje etter en har vasket filteret. For lite og en får partikkler inn i motoren, for mye vil føre til at LMM får en oljefilm på seg som kan føre til det føkker opp måleren.

Skrevet
Kan ødelagt/skitten LMM gjøre at bilen(spesielt i 1 gir, i mitt tilfelle) drar ujevnt? Som om den nesten hopper bortover hvis jeg ikke rolig gir mer og mer gass. Ingen problem på noen av de andre girene.

Fant ut hva det var :D Gummibelgen fra luftfilterboksen og videre var sprukken. Kjøpte ny på Bavaria og bilen ble "som ny" :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...