panasync Skrevet September 26, 2006 Skrevet September 26, 2006 Er det noen som har vært borti det samme? Bilen det gjelder er en E39 528i. Batterilyset kom på og bilen sluttet å lade. Dynamoen er under ett år gammel, så fikk ny på garantien. Byttet dynamo og batterilyset forsvant...i noen få sekunder:( Hva kan være galt? Er det noen godt gjemte sikringer noe sted? Målte med ett multimeter mellom jord og pin 1 og deretter pin 2 på kontakten som står i dynamoen. Der fikk jeg kun 5-6volt.. Skal det ikke være 12 volt på en av dem? Finner heller ingen sikringer som er ødelagt.
karlsen Skrevet September 26, 2006 Skrevet September 26, 2006 kan være batteriet ditt som har tatt kvelden, har du målt? kanskje det ikke klarer å lade seg opp igjen
panasync Skrevet September 26, 2006 Forfatter Skrevet September 26, 2006 Er ikke batteriet, har prøvd med ett annet...
kabeldeigen Skrevet September 26, 2006 Skrevet September 26, 2006 Heisann, mål på batteriet mens bil går på tomgang, skal da ha vel en 14V, gi gass og se om den går opp til 14,4 V. Kan jo være at børstene på dynamoene er utslitt.
panasync Skrevet September 26, 2006 Forfatter Skrevet September 26, 2006 Da viser den rett i overkant av 12volt Børstene skal jo ikke være utslitt på en helt ny dynamo
kabeldeigen Skrevet September 26, 2006 Skrevet September 26, 2006 Si ikke det, fjærene på børstene funker ikke skkelig. Lagt lenge på lager. Feil dynamo. Kan ikke lade batteri med 12 volt
panasync Skrevet September 26, 2006 Forfatter Skrevet September 26, 2006 Men den dynamoen jeg skrudde av er også kun 4mnd, så jeg tror at den også mest sannsynlig er iorden Men er det ingen som vet om den skal ha 12volt inn på dynamo, for å kunne lade? Mener det skal være "normalt" Jeg måler jo kun 5-6volt inn på dynamoen..
aloebiz.net Skrevet September 26, 2006 Skrevet September 26, 2006 Mål motstanden mellom motorblokka og Karosseriet... kan være dårlig kontakt i jordingskabelen til motoren... skal være 0 Ω sånn tatt ut av det blå..
panasync Skrevet September 27, 2006 Forfatter Skrevet September 27, 2006 Mål motstanden mellom motorblokka og Karosseriet... kan være dårlig kontakt i jordingskabelen til motoren... skal være 0 Ωsånn tatt ut av det blå.. Har sjekket det også
karlsen Skrevet September 27, 2006 Skrevet September 27, 2006 bytt regulator, er det ikke det det heter på dynamoen? kan hjelpe det... gjorde det på audien ihvertfall
panasync Skrevet September 28, 2006 Forfatter Skrevet September 28, 2006 Fant ut at begge pinnene skulle ha 12volt, så jeg skulle prøve å sette 12volt direkte på den som var 8-9volt. Gjorde det, og da forsvant ladelyset, men dynamoen ladet fortsatt ikke. Ergo mest sannsynlig dynamoen som er ødelagt ja Så hvis det viser seg å være tilfelle er konklusjonen min bosch må få bedre sjekkrutiner på dynamoene sine En som er cirka 4mnd og en helt ny virket ikke
karlsen Skrevet September 28, 2006 Skrevet September 28, 2006 fler som har vært borti at dynamo slutter å funke etter kort tid, får vel garanti sak da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå