Gå til innhold

528 e39 Koker :( men får ikke målt ut noe HC me avgassmåler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd å lufta etter alle kunstens regler(tror jeg da)

Har tilog med dratt den på henger til arbeid for å kjøre undertrykk på systemet for så å ha dra inn vann igjenn..altså da skal det ikke vere noe luft der...

har kjørt den varm så det bobla i vanne.. holdte avgass måleren over å fikk ikke noe HC måling..altså ikke olje og ikkeno på nox osv..

så før jeg river av toppen så lurer jeg på om det er noen som har erfaring med akkurat dette..?

Skal pelle ut thermostaten engang til å prøve uten.. men den virka ut til å vere i orden.. men kan jo hende bimetall fjæra er ute av funksjon....

Vifta er i orden

Radiator er helt flunka ny!

takker for alle svar..

// Vegard

Skrevet

Har hatt problemer med varmgang på min bil. Termostat, viskosekobling, vannpumpe, lufting, alt var i orden. På verksted fant de ingen feil, og mente det var dårlig sirkulasjon, og renset systemet. Men bilen har fortsatt gått varm en gang etter dette, riktignok en veldig varm dag i sommer med køkjøring. Ganske irriterende å ikke få fikset problemet 100%.

Skrevet

vannpumpe da? regner med at du bare glemte å nevne det...men e39 525tds har en sånn ekstra sikrulasjonspumpe, som gjør at man fortsatt får varme fra varmeapparatet, og bilen kan gå på tomgang, men koker når en kjører den..

hvis det ikke er vannpumpe kommer jeg ikke på noe lurt her og nå..

Skrevet

Har hørt om tilfeller der skovlene til vannpumpen har løsnet fra akselen når motoren har blitt varm. Vet ikke hvor nøyaktig en avgassmåler blir, men vet det finnes en tester for å sjekke om det er eksos i kjølevann. Vi har en slik på jobb. Der holder du en væske i et rør over lokket til radiatoren og væsken vil forandre farge hvis det er eksos i dampen.

Skrevet

er stort sett alltid skovlene som slipper akslingen på vannpumpene.... det blir bare ikke bedre.... de er ikke laget for å vare noe særlig mer enn 150 000..

Skrevet

E34 525tds Du jobber kansje på bmw?

vannpumpe er i orden ..men tok ikke akkurat tak i skovlene å vrei på utsiden.. men snurra den rundt å prøvde å kjenne om det var noe slakk å det var det heller ikke..

Ringte med GS i dag å prata me verksmester..

slå på tenninga me varmeapparate på fult.. fyll på vann som pokker så det renner ut av lufte skruene..start opp rus 2-3 ganger å gjør dette en del ganger.. har jo igrunn gjort dette men får prøve mere i morgen.. har bensinvamer i tilegg får prøve å bytte tennplugg på denne for den starter å stopper bare :(

Dette må vel nesten vere en av di verste bilene å lufte tror jeg

Skrevet

Har hatt samme problem for noen uker siden, da på en 520 E39. Skiftet termostat for den kokte, sjekket vannpumpa og den var det slakk i så skiftet den også. Så begynte helvete.

Prøvde etter å ha snakket med verksmester på bavaria å ha innerste lufteskruen oppe og helle på vann(uten at bilen sveiv!) når det hadde rent godt gjennom der, lukket jeg og gjorde det samme med skrua på radiatoren.. Bilen funket fint en kveld, men gikk varm neste morgen. Prøvde dette noen ganger. Luftet den mens den sveiv. Prøvde med airlift(undertrykk som du sa). Det som til slutt virket for meg var å fylle på slik som bavaria sa, også sette bilen i bukk(heise opp kun fremme så høyt du tårer:S) også holde den på ca 3000rpm og kjøre gjennom noen liter vann i lufteskruene..

Nå har den funket fint i noen uker:) Så kan anbefale å prøve det;)

Skrevet

hadde samme problem jeg også, tok inn og ut vannpumpa spylte masse vann igjenom alt som det går vann i og da kokte den ikke mer, gjør som jornab

sier og dra på en verksted og spør om de kan sjekke vannet ditt for Co2 det tar toppen 10 min!

• 11 months later...
Skrevet

Hvordan gikk dette egentlig?

Etter jeg kjøpte bilen ble det jo mystisk nok tomt for kjølevæske etter en stund. Fikk fylt på og (etter noen forsøk) lufta den skikkelig. Etter det har jeg måttet etterfylle kjølevæske 4-5 ganger. Lekker ikke noe når bilen er varm, men står den stille ei uke, da kan du banne på at litt har forsvunnet...?

Skrevet

Det ble til at jeg måtte bytte topp pakninga.. toppen ble trykk testet og alt ok!

Under denne trøblete tiden så røyk 2radiatorer.

Byttet vannpumpe og thermostat.. koplet vekk extra varmern i motor rommet.. og fortsatt så koka den.. så tok bare sjangsen på å rive av toppen! å hadde rett ..Jippi..

Jeg var igrunn sikker på at d var topp pakninga før første radiator gikk fyken.. men sjefen (som har skrudd i 25-30år) var liksom 110% sikker på at det var noe annet,som van lekk osv..!og da var det morro å si atte bilen ble bra etter å ha bytta topp pakninga..he he he.. :)

kjørte me bilen 2-3 uker før du kjøpte den og ingen tap av vann! men du kan godt sjekke radiatoren godt.. den røyk nede ved expansjontanken.. begge gangene..

men sjekk den extravarmern oxo da i tilfelle det pipler fra slangene..

Håper du finner ut av det:)

Skrevet

hehe, alltid arti å ha rett :lol:

Finner sikker ut av det. Skal ta motorvask, regner med neste gang den blir stående i ro, bør det være lettere å se...

HAdde den inne på NAF. Duden sa det var antydning til lekkasje rundt termostaten, så skal holde den under overvåking :)

Skrevet
Og jo.. det siste jeg skifta var vann nivå følern på den i expansjonstanken!!! det gjorde jeg dagen før vi reiste oppover!!

Btw, ekstravarmeren, hva og hvor er det?

Er det noe mer jeg må se etter siden du nevner at vann nivåføleren er byttet, eller var dette bare slik "nice to know" at du hadde gjort? :)

Skrevet

hehe var bare "nice to know" ja.. siden det er det jeg vet jeg har pella på.. den extra bensinvarmern funker ikke men den står framme ved h.innerskjerm..altså til venstre for deg når du opner panseret..

Skrevet

sorry at jeg ikke har vært innom, men ser jo at du fant løsninga til slutt.. hehe... si ifra når du finner lekasjen da... kjekt å vite for oss andre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...