Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg tatt noen søk på forumet med fant ikke frem til noe relatert.

Spm er som topic sier; hvor finner jeg tennpluggene på en 92 520 m50 motor? :P Min far hadde en teori om at de sitter vått?

Har haynes boka for e34, men den tar for seg kun m20 motorene når det gjelder tennplugger.

Skrevet

Haha, takker, tenkte aldri på å søke etter motor str.

Prøvde noe av det første på den listen, av med dekslet o.l. Men der turte jeg ikke gå stort lenger når jeg skrudde i helga. Var varsel"skilt" med achtung og diverse. Har aldri vært borti denne typen motor tidligere, men tok nå da av av de 6 som var skrudd fast under dekselet. Du mener da at pluggen sitter under hver av disse? Var olje på den proppen jeg fikk ut, dermed teorien om at de sitter vått!?

Skrevet
Haha, takker, tenkte aldri på å søke etter motor str.

Prøvde noe av det første på den listen, av med dekslet o.l. Men der turte jeg ikke gå stort lenger når jeg skrudde i helga. Var varsel"skilt" med achtung og diverse. Har aldri vært borti denne typen motor tidligere, men tok nå da av av de 6 som var skrudd fast under dekselet. Du mener da at pluggen sitter under hver av disse? Var olje på den proppen jeg fikk ut, dermed teorien om at de sitter vått!?

Pluggene sitter under der ja, men det skal ikke være olje i disse hullene. Kan tyde på at toppdekselpakningen din lekker.

Skrevet
Det med våte plugger var vel mer et problem på forgassermotorer....?

Og med våte plugger menes vel at de er våte med bensin...

For å være helt ærlig har jeg ingen kjennskap til fenomenet "våte plugger". Var kun min farm som nevnte dette for meg når vi ikke klarte å komme frem til hvor pluggene var på bilen.

Og til brumlebimmer, takker ;) jeg skal få sjekka opp dette bedre da til helga.

• 1 year later...
Skrevet

Hei,

Byttet plugger på M50B25 i dag og kan legge ved følgende hendelsesforløp:

Stod i garasjen med 1 10mm nøkkel, 1 pakke Lucky Strike, 1 pluggnøkkel, 6 plugger og ei fille + skrutrekkeren som ligger i verktøyklappen i bakluka. Det var utstyret som trengtes.

Vippet av de 2 første skruedekslene, til dekselet på venstre side av motoren, skrudde opp de to mutrene som de skjulte med 10mm nøkkelen, tok av dekselet og enda flere skruer åpenbarte seg. Det som disse skrudde fast, en avlang boks i metall ved siden av en like avlang en i plast, var i tillegg festet med noen slanger i hver ende, så jeg skrudde løs skruene, ingen åpenbar vei til pluggene åpenbarte seg så jeg tok en røyk og fintenkte litt. Så ut som noe som kunne være noe plugg greier under de, det var ihvertfall 6 av noe. (Det var noe blått som ettertid viste seg å være noe innsprøytingsanliggende).

Fikk en ide om at jeg var på feil spor, det skal da ikke være SÅ mye styr å bytte plugger, så jeg skrudde av oljelokket, vippet av dekslene og skrudde opp det andre dekselet, det som holdes litt på plass av oljelokket. Løftet det rett av.

Der viste det seg 6 stk. coiler (grå bokser på ca 5x5 cm, er helt sikker på hvordan en coil ser ut nå) og det var jo en lettelse. Skrudde av den forreste coilen, 1 10mm mutter på hver og trakk opp hele saken. Langt nedi der stod det noe jeg var helt sikker på at var en tennplugg så jeg stakk pluggnøkkelen nedi og skrudde mot klokka. Noe løsnet og litt senere kunne jeg dra en rykende fersk utslitt plugg ut. Fant en ny plugg og stakk den i pluggnøkkelen og førte den nedi, skrudde til med liten kraft til det stoppet og så dro jeg til litt over en halv tørn til. (Det stod på pakken. Leste et sted at det skal være 30nm, men jeg har ikke noen momentnøkkel...) Forøvrig var pluggen snedig konstruert, en lur stopp-patent som gjorde at skiva ikke kunne dette av nedi dette dype hullet.

Stort sett var det å repetere prosessen 5 ganger, eneste som ikke gjentok seg var ledningsfestet som var skrudd sammen med 3 og 4, men det var ikke noe problem. Tror det er like lurt å ta de 1 for 1, så det ikke blir noe tull med feil ledning til feil sylinder, selv om det skal godt gjøres.

Skrudde alt sammen sammen igjen (må bare si at BMW er ganske greit å skru på, bare fryden med standard skruer og ikke noe sære bits eller idiot-klipspatent type Ford), tok en ny røyk før den spennende oppstarten. (Det betyr lykke).

Bilen startet, men når mekanikerselvbildet ikke er så stort er det jo fryktelig vanskelig å si om alt er riktig som det skal være etter å ha gjort noe selv. Var det tenning på alle sylindre her? Måtte tilslutt skru opp igjen litt og dra av en pluggledning får å vite hvordan en 5sylindergange på en 6er høres ut. Det hørtes fryktelig ut, jaging på turtall og fæle harde mekaniske lyder der framme.

Så i relativt trygg forvissing om at alt gikk som det skulle, ulydene er noe annet som jeg sikkert må komme tilbake til, skrudde jeg på ledningen igjen og skrudde sammen dekslene og var strålende fornøyd.

Anbefales som en lavterskel-introduksjon til å gjøre noe med bilen selv :)

Per

E34 525i Touring

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...