Gå til innhold

e23 BMW 745iA-prosjekt - rustsveising


Dralle
 Share

Anbefalte innlegg

har lagt ut bilder av demontering av pyntelister innvendig på e23-forumet. DIY-tekst kommer etterhvert...

http://e23forum.diskusjonsforum.no/e23f ... out96.html

Fortsett å gjerne å komme med synspunkt angående motorplanene... Har bestillt råder i dag. De skal tåle 1200 gamp og 9000 omdr., så det skulle vel holde i massevis for mitt bygg 8) Nesten litt "overkill"! De er balanserte med forskjell på max 1g i vekt og veier 600gram tilsammen med ARP bolter. Vet ikke hva orginal-rådene veier men det høres ut som de kan være lettere de her ja.

God Påske forresten! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ca 6 høvdinger kostet de, før eventuell tull/moms

Begynner å svi på pungen dette her!!!! :shock:

Og det er mange kroner som skal ut enda. Får heller ta tiden til hjelp. Bedre å bruke litt lenger tid og gjøre det skikkelig enn å fire på kravene og bli fort ferdig...

Jeg har tenkt å bruke standard Elring pakning. Har vurdert MLS også, men det blir nok Elring. Studs blir det seff uansett. 745-guru Juha Tuoma anbefalte kobberpakning, men når han fikk vite jeg fikk tak i Elring så sa han at om han hadde fått tak i det så ville han og brukt det.

Hva tror folket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ca 6 høvdinger kostet de, før eventuell tull/moms

Begynner å svi på pungen dette her!!!! :shock:

Og det er mange kroner som skal ut enda. Får heller ta tiden til hjelp. Bedre å bruke litt lenger tid og gjøre det skikkelig enn å fire på kravene og bli fort ferdig...

Jeg har tenkt å bruke standard Elring pakning. Har vurdert MLS også, men det blir nok Elring. Studs blir det seff uansett. 745-guru Juha Tuoma anbefalte kobberpakning, men når han fikk vite jeg fikk tak i Elring så sa han at om han hadde fått tak i det så ville han og brukt det.

Hva tror folket?

Hvilken toppakning du skal bruke burde du tenkt på FØR du bestilte stempler, for det er en avgjørende bifaktor for den endelige kompen. En annen ting å være obs på er ventilløft i forhold til stempelet. Mulig du må ha ventillommer? Men jeg håper og tror du har sjekket opp dette allerede :)

Uten at jeg har satt meg inn i din motor så hørtes 9,1;1 komp høyt ut, vil ikke det bli noe høyt sylindertrykk (+ at du skal borre overdim) enn ønskelig? Og skal du først lesse ut en slump penger i smidd innmat så ville jeg absolutt lagd et oppsett der man har litt å gå på i forhold til å hente ut hk. Man kan alltids planslipe hvis kompen skulle bli for lav.

Et datasprut ville jeg rivd i med en gang. Med såpass høy komp så er det ihvertfall viktig med en riktig tenning og air/fuel ratio.Er man først inne i den onde "motorrenovering-skal-bare-ha-litt-mer" så drar det ene med seg det andre fortere enn du rekker å tenke, det har jeg smertelig erfart.. Sprut er noe jeg ihvertfall ville satt høyt på lista.

Slaglengde på veiv etter renovering (evt offset ved sliping/bearbeiding), rådelengde, tykkelse på toppakning og data på kammen er viktige faktorer for å få et riktig stempel. Det er vanvittig mye å tenke gjennom og et evig hodebry, spesielt da man ikke har gjort noe liknende før. Driver selv å komponerer kompresjonsforholdet mitt selv om dagen, og det er et EVIG puslespill. Og man ønsker jo samtidig en høy virkningsgrad på motoren sin OG da må man også begynne å studere passende turboer og sitte med hodet langt inne i et boostmap og rive seg i håret :oops:

Til slutt vil jeg gi deg en klapp på skuldra for at du faktisk bruker fritida de på en gammel klassiker som snart kommer til å se lysere tider :) Stå på videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar oddis! :)

Toppakninga skal være i orginal tykkelse er den foreløpige tanken. (må vel måle høyden på toppen for å finne ut om det er nødvendig med tykkere). Stempela blir i "dished"-utførelse så ventillommer trenger de ikke. Men stempela blir nok prøvemontert og eventuelt slipt av litt for å få det helt 100. Det er han som skal hjelpe meg med bygginga som sitter på finregningene så det slipper heldigvis jeg å tenke på. hehe!

Jeg skal ha 9:1 ikke 9,1:1... Det er som jeg har sagt tidligere for å få høyere virkningsgrad i motoren og jeg skal i utgangspunktet kjøre på orginalt ladetrykk. Alt jeg kan lade over det blir bonus. Det er nok en fare for at man blir frista til å lade mer etterhvert og da må man kanskje inn med mer moderne sprut ja. Men jeg tror utifra ting jeg har lest at det skal være mulig å lade mer selv bare med orginal sprut på denne kompen - bare man får kjølt ladelufta skikkelig... Har til og med begynt å tenke litt på vannkjøling.. hehe.

Cartech selger jo turbokit til kliss orginale m30-motorer (komp 9,1:1 eller 9,2:1???) som er beregnet på 0,9 bar med orginal sprut... de kitta har vannkjøling av ladelufta. Litt å hente på det sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble sen kveld i verkstedet i dag. Behovet for løftebukk begynner å melde seg! Noen som har en 2-søylers til salgs så er det bare å skrike ut!

Fikk ikke gjort så fryktelig mye da man stadig får besøk og det blir en del dekksparking og røling :) ... men det hører med.

Var skikkelig kjiipt å få av fangeren...

DSC_0009-2.jpg

Innerskjermen på høyre side var ikke strøken nei... :cry: man skimter faktisk styreenheten i hullet der... huff huff!

DSC_0006-1.jpg

DSC_0007-1.jpg

venter til i morgen med å ta av skjermen på venstre side. Nok skuffelse for i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, virkelig synd å se det der. Men for å se det fra den lyse siden, det blir helt nytt stål der om du skal sveise det. Og det holder nok enda lengre om du gjør det ordentlig!

Etter alle rustholk-prosjektene jeg har hatt så har jeg lært meg å se det fra den lyse sida. Det var ikke bra nok fra fabrikken og godt nok beskytta (tectyl e.l.) av eiere. Da er det en gylden mulighet for å ordne det bedre og la bilen leve enda lengre!

Men det er virkelig synd å se noe slikt på en så fin bil, det er det virkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntrende ord rolfi! hehe! Klart det skal sveises - ikke noe jallarep. på denne bilen... problemet er at jeg ikke kan å sveise selv :?

Er jo typisk for e23 å ruste der, så var litt forberedt på det. Tipper jeg finner mer rust på denne bilen enn forrige e23'en min som var forbausende lite rust på til tross for den var eldre. Sikkert for den ikke var importert før i '88

Når jeg er ferdig å ribbe den skal jeg spyle/steame bilen under og i hjulhus for å få full oversikt over hvor mye rust det er på den. Blir det for mye så må man vurdere om man skal finne et annet karosseri :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...