Gå til innhold

Oppskrift på GOD vinterlagring av bil?

Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Hva med sånn "lakkvern" som brukes på lakken når biler tectyl-behandles? Blir sprøytet på for å beskytte lakken dersom det spruter tectyl der det ikke skal. Er dette det samme som ofte er på helt nye biler? Er det bra ved vinterlagring? Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Min M3 står i en uisolert garsje som er tørr og fin

Jeg har en slik smart lader på batteriet slik at det ikke går tomt iløpet av vinteren. Ellers så rører jeg den ikke før den skal ut av garasjen rundt påske tider. Pleier også ha lite bensin på tanken.

.

I instruksjonsboka til BMW pleier det stå tips om vinter oppbevaring.der står det at tanken bør være helt FULL , for å forhindre rust i tanken,

og at batteriet må lades med jevene mellomrom,(eller ha på smart lader)

så må håndbremsen være av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan få masse kondens i tanken hvis den ikke er full.. at bensinen blir dårligere er ikke så farlig - en tank bensin er billigere enn ny bensintank.

Hva med bremseskiver, de ruster jo noe så inni granskauen nesten uansett når de står - er det mulig å gjøre noe med de? Det sier seg jo selv at olje ol. ikke er lurt slike steder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I instruksjonsboka til BMW pleier det stå tips om vinter oppbevaring.der står det at tanken bør være helt FULL , for å forhindre rust i tanken,

og at batteriet må lades med jevene mellomrom,(eller ha på smart lader)

så må håndbremsen være av.

Det er slik jeg har forstått det også.

Samme hva slags kjøretøy det gjelder. Har forstått det slik at desto mindre drivstoff som er på tanken, desto mer problem med kondens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bremseskiver, de ruster jo noe så inni granskauen nesten uansett når de står - er det mulig å gjøre noe med de? Det sier seg jo selv at olje ol. ikke er lurt slike steder..

Hvordan er det f,eks sette de inn med kober fett eller bare ta noen meter innemellom da om det er mulig?

Intressant tema selv om jeg bruker bilen hver dag men har noen tanker om kansje begynne et lite prosjekt og er avhengig av tid med lagring. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye å tilføye bortsett fra et tips om hvor du IKKE bør sette bilen;

I en låve i nærheten av dyr, eller hvor det har vært dyr!

Årsaken er at i dyrebæsjen er det nitriter eller noe annet muffins som gjør at biler ruster noe innmari! #-o

Lærte forresten av en karrosserimaker for en del år siden at å smøre silikon på gummilistene (såkalt silikonstift) er rustfremkallende.

Også har jeg lært av egen erfaring at dersom bilen skal stå lenge bør den løftes opp og settes på bukker slik at hjulene ikke blir urunde.

De gangene jeg har lagret biler har jeg startet dem opp ca en gang i måneden og latt motoren gå noen minutter slik at oljen kommer rundt og får "fuktet" pakninger osv.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en 1972 mod ford torino som står lagret om vinteren og det beste for bilen er at den har god lufting på grunn av at når det blir kaldt ute så fryser fuktigheten og dermed er ikke fukt noe problem. fukt er verst på våren når det begynner å bli varmt å snyen tiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

låve er vel det beste stedet ja... skulle gjerne satt min på låven jeg, men er redd en svimmel bestefar kan begynne og dunke tinger i bilen så det blir ikke aktuelt... men de fleste plasser der det er tørt og med god gjennomlufting burde vel gå mer enn bra nokk for de gamle bilene våres... jeg tenker meg på motoren enn på karosseriet jeg ass. er jo ikke akk sunt og la den rusle på tomgang 1 gang i mnd heller.. finnes det ikke noe slaks lagrings olje eller no som legger fra seg en film nedi motoren da kanskje... tror det blir en vanlig garasje med port og noen bukker på min i vinter vertfall. er vist ikke bare dumt og plokke av hjula når den først står oppe i høyden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For batteriets skyld lønner det seg helt sikkert å starte opp og la den gå en stund dersom man ikke har på vedlikeholdslader. For bilen vet jeg ikke. Minien stod i vanlig rekkegarasje i hele fjor vinter, og da starta vi den og kjørte et lite stykke med den kun en gang i løpet av vinteren. På nysnø faktisk - for da visste jeg at det ikke var salta på snøen. Hadde ute batteriet når den stod lagra. Den starta på første forsøk både under og etter vinterlagringen.

Skivebremser ruster desverre relativt mye selv om de ikke står fuktig. Til lagringen i vinter har jeg blitt anbefalt å kjøre bilen litt småhardt og bruke bremsene mye en tørr dag før den settes inn, slik at bremseskivene får tørket skikkelig opp.. vet ikke om det har noen funksjon, men det er nå en viss logikk i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vel ikke opplevd att de ruster så mye att de blir ødelakt av noen mnd bare... overflaterust blir d jo seff. men det er jo borte etter 500m med bremsing igjend... gravrust tar vel noe lengre tid. 325´n jeg hadde hadde jo stått i mange år og der ble jo bremsene fine igjend etter en kjøretur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på bensinen synker drastisk etter 3mnd.. Derfor anbefales det å tømme tanken før vinter lagring!

På MC (som jo må vinterlagres i dette kalde landet mot nord) lagrer man med full tank, gjerne med litt kondensfjerner som ristes godt inn. Da hindrer man rust i tanken pga kondens som legger seg på tankveggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...