bimmerdude Skrevet Oktober 5, 2006 Skrevet Oktober 5, 2006 aloebiz.net skrev: Det er ikke vanskelig å bytte VANOS. Kjøp deg en Haynes-bok så står det der Kanskje ikke vanskelig å bytte selve Vanos men å justere den til riktig timing er litt av en jobb så vidt jeg vet.
aloebiz.net Skrevet Oktober 5, 2006 Skrevet Oktober 5, 2006 Det er vel ikke litt av en jobb.. men du trenger spesialverktøy... Alt står beskrevet i haynes... Jeg fikk høre fra BMW at med litt flaks så ble det riktig bare du fikk den innpå kammen...
Sevenord Skrevet Oktober 5, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 5, 2006 Blir litt bekymret og litt lettet om hverandre nå Jeg er berømt for å være en evig pesimist og tenker det værste om alt, alltid. Satser på dette er en bagatell, men når den skal inn til Bmw i Harstad (for å fikse litt småting)så skal de ivertfall få sjekket ut saken før jeg tar livet helt med ro Mange takk for svar til nå! Bimmers.no, gjør livet litt enklere.
aloebiz.net Skrevet Oktober 5, 2006 Skrevet Oktober 5, 2006 el`satanical skrev: Blir litt bekymret og litt lettet om hverandre nå Jeg er berømt for å være en evig pesimist og tenker det værste om alt, alltid. Satser på dette er en bagatell, men når den skal inn til Bmw i Harstad (for å fikse litt småting)så skal de ivertfall få sjekket ut saken før jeg tar livet helt med ro Mange takk for svar til nå! Bimmers.no, gjør livet litt enklere. Hvis du er en evig pessimist og tenker KUN problemene med ting og ikke på gleden så bør du absolutt ikke kjøre BMW.. Da bør du kjøpe deg en Toyota!! F.eks en Camry fra 1997-2004. De er skuddsikre!! Fattern solgte sin 1997 modell nå som han kjøpte i 1998. Har ikke hatt EN ENESTE feil. Normal service som skifte av olje/filter, reg. reim osv. Det eneste er at han har skiftet drivakselmansjettene da de sprakk i gummien (Det er en gnager ja)
Sevenord Skrevet Oktober 5, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 5, 2006 Bevares, uten tvil den morsomste bilen jeg har kjørt, og ser helt klart gleden med å gi gass, høre godlyd og kjenne draget! Behagelig under pådrag og mulighet for å leke meg om vinteren Men som jeg sa til megselv og fadern, jeg forventer ikke det mest problemfrie bilholdet. Da kunne jeg, som vi begge tenker, kanskje kjøpt en toyota i stedet. MEN, jeg forventer vel at en motor av dette kaliberet skal kunne bikke godt over 200k før noe slikt som jeg forestiller meg i mine værste drømmer, skal skje... Og, E30'n sto ivertfall ikke noe tilbake på kvalitet iforhold til den berømte v2 camryen jeg hadde før
B.E.E. Skrevet Oktober 6, 2006 Skrevet Oktober 6, 2006 Jeg har blitt fortalt av BMW verksteder at vanosen er et problem på m52 motoren, og at det som regel er denne som forårsaker ulyder i disse motorene. Når det gjelder rasle-lyder ved oppstart, gir bimmerdude et veldig godt svar på dette. Hvis lydene blir sterkere og utvikler seg over tid, og er vedvarende når bilen står på tomgang, vil jeg mistenke vanosen.
320it Skrevet Oktober 6, 2006 Skrevet Oktober 6, 2006 ble rimelig nervøs når jeg hørte samme lyd fra min m52. var på verksted med de og han sa at det skulle være sånn. var bare registerkjede som raslet, han lytte på vanosen også, men der var ingen ulyd.
B.E.E. Skrevet Oktober 6, 2006 Skrevet Oktober 6, 2006 Ville bare nevne at denne ulyden fra vanos/kjede på min 320, førte til at motoren tok kvelden. Ikke sikkert at det er noe så alvorlig her, men uansett, sjekk det opp...
Sevenord Skrevet Oktober 6, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 6, 2006 Jess, så mange takker for input. Skal få de til å sjekke det opp, men regner med slik det er pr idag så kan det ikke være noen krise. Er nok bare jeg som legger merke til det og bekymrer meg unødig. Satser vi på. Men hva er det som forårsaker dette? Er det en feilkonstruksjon? Vanlig slitasje? Feil bruk, vedlikehold? (tenker da på OM vanos er gåen)
Mauro Skrevet Desember 4, 2006 Skrevet Desember 4, 2006 Om det er vanosen. Vil tikkingen gi seg når bilen står på tomgang? Om jeg kjører bilen litt "fresht" så har den begynt å tikke noe helt forferdelig. Om jeg kjører under 3000rmp heletiden, så kan jeg kjøre så lenge jeg bare vil uten at den tikker. K Kan jeg ta utelukke vanos? Eller ventilene? Jeg er så i tvil om hva det egentlig er, også syns jeg det er litt flaut å spørre de på Bavaria om de gidder å høre på min gamle 14 år gamle bil. Som forøvrig blir kjørt av en 18åring (ja, meg selv). Så de vil sikkert ha betalt for å høre. Eller? Er litt fortvilet.
Sevenord Skrevet Desember 5, 2006 Forfatter Skrevet Desember 5, 2006 Jeg også, men så lenge det ikke er ille, eller at folk påpeker det, så skal jeg slutte å grine å heller kjøre på Nå vet jeg ikke hvor ille DIN er da. Sikkert lurt å bare stikke innom en dealer så de får studert det..
vid@r Skrevet Desember 5, 2006 Skrevet Desember 5, 2006 Jeg hadde og slik tikking på min M52B20. Jeg hørte flere teorier om hva det kunne være, de hydrauliske ventilløfterne eller vanosen var de vanligste. Jeg satt opp bilen til Havva Bil(heter nå Bavaria) slik at de kunne høre på det. De mente det var ventilløfterne, men kunne ikke si det helt sikkert. Jeg kan jo si at de gangene jeg fikk slik tikkelyd var ved oppstart, når bilen stod i lengre perioder på tomgang eller ved kjøring med høyt turtall over lengre perioder(og så stoppet opp for å la bilen svive på tomgang). På min motor så sluttet tikkingen da den fikk litt turtall, typisk ved 2000 omdreininger eller mer. Etter hvert som jeg hadde dette problemet så begynte jeg å legge merke til de gangene det skjedde. Jeg kom frem til samme konklusjon som aloebiz.net, altså det måtte henge sammen med oljetrykket. For ved oppstart så har jo ikke motoren oljetrykk, så da kommer den tikkelyden helt til motoren har fått opp oljetrykket. Samme greia når bilen får tikkelyd ved tomgang, den forsvinner når motoren får litt turtall(sikkert mer oljetrykk). Det kommer også an på oljemengde man har i motoren, derfor kom jeg frem til at jo mindre olje motoren hadde, desto hyppigere kom denne tikkingen. Det er vel fordi at motoren trenger mer oljetrykk for å kompensere for den tapte massen som olje gir. Så til det som kurerte tikkingen på min M52, nemlig et oljeskift... Feil #1, for lite olje. Det var ca 5,5 liter olje. Oljen var Castrol, da forrige gang jeg skiftet olje var hos BMW, så de har brukt riktig olje og mengde, ikke noe galt den veien. Men motoren har jo brukt litt olje, men innenfor normale mengder. Når jeg omsider skulle helle i ny olje så bestemte jeg meg for å helle på litt ekstra. Det ble litt over 7 liter, det som var max på peilepinnen. Etter det så svev motoren helt nydelig. Ingen tikking ved oppstart, ikke ved hard kjøring for så å stå på tomgang. Så min konklusjon, oljemengden har mye å si her. Du som er redd for vanosen din her, det kan bare være at det er for lite olje som gjør det. Det var vanosen som lagde lyden, ikke ventilløfterne(som jeg trodde til å begynne med). Skift olje, fyll på litt ekstra(ikke mer enn til max streken), så vil motoren sikkert høres bedre ut. Bare for å lage en liten disclaimer her, jeg er ingen ekspert på dette området, jeg snakker bare om mine egne erfaringer med min forrige 320 med M52. Det kan jo godt være at det ikke funker på din motor, men det funket nå på min. Jeg kan ihvertfall vise til han som eier bilen nå som ikke opplever noen tikkelyder. Den motoren er nå gått rundt 200000. Uansett, lykke til med å finne ut det som lager tikkelyden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå