Gå til innhold

Forskjellig dekkdimensjoner framme og bak


Padi
 Share

Anbefalte innlegg

HI

Jeg lurer på om det er noen som kan fortelle meg om det er TUV godkjent eller godkjent i Norge med bredere dekk bak en foran på en e46 touring 03-mod.

Tenkte 225/40-18 forran og 245/35-18 bak på bilen.Da skulle en vist ha samme rulleomkretsen.

Takk for alle svar

Padi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg som jobber på dekk butikk sa at man ødlegger kjøre egenskapene på bilen da..

+ har lest at man kan ødlegge abs og anti spinn følere osv på det.

Er jo derfor man kjører med lavere profil bak pga bredden øker.

På mine felger kan man ikke se at jeg har bredere bak.

Så jeg bryr meg ikke om kontroll osv. Men Padi spurte jo om TUV.

Får man tuv er det lov. Og jeg tror ikke det er lov (så lenge det ikke er orginalt) = ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se i dørsiden på bilen din. På min står det iallefall 225/45 og 245/40-17, jeg har disse dimensjonene på bilen og aldri hatt noe problem. Spurte på biltilsynet da jeg var og godkjente senkesett på en annen bil, og da sa han at Bmw var godkjent med bredere dekk bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se i dørsiden på bilen din. På min står det iallefall 225/45 og 245/40-17, jeg har disse dimensjonene på bilen og aldri hatt noe problem. Spurte på biltilsynet da jeg var og godkjente senkesett på en annen bil, og da sa han at Bmw var godkjent med bredere dekk bak.

17" ja. Ikke 18" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

225/40 gir like mye areal som 255/35 dekk.

Areal? Regner med at du mener rulleomkrets? Den er mest lik på de to dimensjonene du nevner, men man har lov til å øke/minske den med 5%.

225/40 har en rulleomkrets på 1943mm, mens 255/35 har en rulleomkrets på 1937mm, altså hele 6mm forskjell. Maks endring fra en 225/40 dekk er 2040mm, slik at det skal være mulig å få godkjent dekk helt opp i 285/35 som har en rulleomkrets på 2004mm. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg mener areal.

Omkretsen vil jo være ulik (siden det er forskjellig profil)

Men kapper du opp dekket og ligger det flatt så vil 225/40 og 255/35 være make. (iallfall det beste alternativ)

Men nå snakker jeg om at det er teknisk rett med 225/40-255/35-

Mye man har lov til som ikke er smart.

F.eks chippe ned bilen 25hk.

Kompisen min fikk M3 replica felger på 225 foran og 235 bak. Men det var jo pga bil sjappen (MB auto) ikke hadde peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...