Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte meg "ny" bil for ca 2 uker siden.. oppdager allerede problemer.. :shock:

Temperaturmåleren viser at temperaturen nesten er på rødt.. men det kommer ikke inn noe varme i bilen.

Bilen bruker også vann...

Er vell topp og termostat som burde byttes? eller er jeg på en snurr?

Skrevet

Sjekk om vifteclutchen din er defekt.

Prøv å hold den igjen mens motoren går, kjenner du at det etterhvert blir motstand er den i orden. Merker du ingen forskjell, så bytt denne.

Skrevet

Du må sjekke om nok vann på radiatoren, men vær forsiktig hvis du skal prøve å åpne ved varm motor(trykk). Du må imidlertid aldri fylle på vann ved varm motor, da kan motor/topp sprikke. Hvis det er sprukket i toppen tipper jeg du vil se at motoroljen er blitt missfarget, da må du ikke kjøre med den overhodet. Det skader jo ikke å prøve skifte termostat, den er billig. Og kanskje giveren til tempmåleren. evt. sjekke for kortslutninger; viser det på rødt når motor er kald? Det at det ikke kommer varme fra varmeapparatet kan muligens skyldes luft/for lite vann? Eller tett varmeapparatregister?

Skrevet

Jeg plagdes med akkurat det samme, kjøpte bilen for noen måneder siden. Bilen hadde så å si stått i ro i 1år omtrent. . Så når den sto i ro så ville den koke, men etterhvert som jeg brukte bilen (e36 325) litt så ga det seg den ble normal. Trudde bilen brukte kjølevæske men det viste seg å være en liten skade i radiatoren som bare slipper ut vann når motoren har driftstempratur.

Så ting trenger ikke å være så ille som man først mistenker.

Skrevet

hm..jeg skal sjekke viften snart..så finner jeg ut det.

Oljen ser fin ut, så tviler på at toppen har sprukket. men skal sjekke nivået i radiatoren.. Takk for gode svar!

Skrevet

okei..

Bilen har faktsik stått i ro i nesten 1 år... og da etter at forrige eier hadde skiftet topp pakning, termostat, rotor, vannpumpe. så jeg syntes det var veldig rart..

Skrevet

Prøv å lufte systemet og gjærne la bilen stå i en bakke når du gjør det.( husk å la tenninga stå på og sett varmen på fullt)

Så skrur du til alt å starter motoren. Når du ser at motoren har oppnådd driftstemperatur må du gå fram å kjenne på slangene som går fra motor til radiator. Du finner fort ut om termostaten åpner da. Prøv å trykk på slangen. Du skal helt fint klare å klemme på denne. Min var steinhård, og det viste seg å være gåen termostat.

Prøvde å koke min i vannbad...Den åpna ikke før ca 100 grader...og var en 88 graders termostat...

Lykke til :D

Skrevet

At du ikke får varmluft i bilen tyder mest på at det er luft/for lite væske i kjølesystemet eller at vannpumpa er gåen. Du skal ha varme i kupéen selv om termostaten alltid står stengt.

Skrevet

Jeg mista varmen i min, og da var det termostaten som var gåen ;)

Mister du kjølevæske bør du sjekke vannpumpa for lekkasje (men da hyler som regel viftereima), ekspansjonstanken til radiatoren, sjekk alle slanger, og få tatt en trykktest av radiatoren - det gjør de på noen min. på et verksted. Jeg har opplevd å ha et lite hull øverst i radiatoren også, så alt kan skje ;)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...