BMW e36 318i Skrevet Oktober 21, 2006 Skrevet Oktober 21, 2006 Hva slags olje skal jeg ha på min e36 318i 1991 mod, Halvsyntetisk ell MINERAL fra biltema?? han jeg kjøpte bilen av brukte mineral på den fra biltema. så tenkte jeg hva slags olje jeg skal bruke på den da.
Aracna Skrevet Oktober 21, 2006 Skrevet Oktober 21, 2006 Prøv HELSYNTETISK du. Mye bedre for motoren din. Vet ikke åssen biltemaolja er, men det er ikke så dumt å fylle opp motoren med f.eks Castrol eller Mobil 5w40
Bjørn 320 Skrevet Oktober 21, 2006 Skrevet Oktober 21, 2006 Har høyrt både bra og dårleg om Biltema så er usikker på korleis kvaliteten er... Men tykkjer synd i motoren viss han har brukt mineralolje! Bruk helst heilsyntetisk, evt. delsyntetisk...
Lien Skrevet Oktober 21, 2006 Skrevet Oktober 21, 2006 M40 SKAL ha halvsyntetisk 10W-40 etter min mening. Ved slitte ventilløftere slipper du da problemet med at olja siger ut av de og du får ventiltikk.
hagenisse Skrevet Oktober 21, 2006 Skrevet Oktober 21, 2006 Halvsyntetisk 10w-40 funker fint på M42 også synes jeg. Sikkert fint på M40 og
ChrZZ Skrevet Oktober 21, 2006 Skrevet Oktober 21, 2006 Som det også har blitt nevnt i andre tråder, så anbefales det -IKKE- å ha så tynn som 5w olje på en M40-motor. Dette forårsaker MEGET mer tikking i motor enn den normalt gjør (*Snufs*..) Dette har flere erfart her på forumet ihvertfall.
Gjest Skrevet Oktober 21, 2006 Skrevet Oktober 21, 2006 unnskyld utrykket mitt nå folk må være usansynelig kjukk i huet om de bruker 10W - XX på BMW'r nå i denne årstiden... eller rett og slett ikke forstå det.. legger til: om min bil hadde 10W - 40 olje, så hadde jeg aldri turt å starte den i minusgrader.... for hva er poenget med å slite ut motoren med 10 til 30 ganger fortere under varmkjøring en om jeg var lur og brukte 0W - 40 i stedet ...
BMW e36 318i Skrevet Oktober 21, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 21, 2006 Tusen takk for hjelpen folkenssss
ChrZZ Skrevet Oktober 21, 2006 Skrevet Oktober 21, 2006 unnskyld utrykket mitt nå folk må være usansynelig kjukk i huet om de bruker 10W - XX på BMW'r nå i denne årstiden... eller rett og slett ikke forstå det.. legger til: om min bil hadde 10W - 40 olje, så hadde jeg aldri turt å starte den i minusgrader.... for hva er poenget med å slite ut motoren med 10 til 30 ganger fortere under varmkjøring en om jeg var lur og brukte 0W - 40 i stedet ... Evt, så tar man da heller "din" olje om vinteren, og en 10w-XX olje om sommeren. Samt.. at man bytter oljefilteret gjerne for hver gang. *må passe på M40-motoren sin*
Gjest Skrevet Oktober 21, 2006 Skrevet Oktober 21, 2006 M40 SKAL ha halvsyntetisk 10W-40 etter min mening. Ved slitte ventilløftere slipper du da problemet med at olja siger ut av de og du får ventiltikk. hva mener du med dette? få en teknisk forklaring vet du hva flyktighetsgrad er, og tror du at flyktighetsgraden går proposjonalt ned med forhøyelse av Viskositeten? og hvordan kan du eventuelt selv teste dette? hehe og til deg ChrZZ : jepp det du sier er en bedre ide ja
Lien Skrevet Oktober 21, 2006 Skrevet Oktober 21, 2006 Om flyktighetsgraden går propsjonalt med forøyelse av viskositet, det kan jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har tallene på det. MEN, det har en viss sammenheng siden vi vanlige dødelig skal kunne forstå prinsippet av det når vi gjør et valg av olje Hovedproblemet med M40 motorene er nettopp økt slitasje og ventiltikk ved kaldstart. Derfor har jeg alltid sagt at å bruke olje som er litt tykkere når den er kald, faktisk kan være med å senke slitasjen i forhold til en som er tynn ved kaldstart. Dette pga. at ventilløfterene er i bunn og grunn hydrauliske sylindere som løfter seg når oljetrykket stiger. Når bilen da stoppes, og disse begynner å bli slitte, siger olja ut igjen (noe det normalt ikke skal gjøre). Med tykkere olje slipper du dette problemet, og kan utsette skifte av ventilløftere i det lengste. Poenget mitt er, er at selv om tykkere olje under kaldstart i teorien sliter mer på motoren enn tynn olje, så slipper du ventiltikkingen, noe som jeg mener veier opp i mot den minimale slitasje du får ved tykkere olje. I tillegg slipper du den irriterende lyden. om min bil hadde 10W - 40 olje, så hadde jeg aldri turt å starte den i minusgrader.... 10W-40 er kanskje den meste vanlige olja for vanlige bilister i dag, så at du kan komme med en slik uttalelse skjønner jeg ikke..
Gjest Skrevet Oktober 21, 2006 Skrevet Oktober 21, 2006 da kan jeg forsikre deg om at du tenker helt motsatt og jeg sier av min kunskap innen faget. er både teknisk leder og verksmester i dag gått en del kurs innen teknolgi og annet stuff... ps: du har din tro, den skal jeg ikke røre ved så sorry for at jeg blanda meg inn
bimmerdude Skrevet Oktober 21, 2006 Skrevet Oktober 21, 2006 Helt enig med oea_69. Dette har du virkelig ikke greie på Lien. All olje er tykk når den er kald og tynn når den er varm. Så når temperaturen synker når motoren er slått av så blir ALL olje tykkere. Det er ikke pga tykkelsen på oljen den renner ut av ventiløfterne men at oljetrykket forsvinner når motoren slås av. Noe som er helt normalt. Så om oljen er syntetisk, mineral eller halvsyntetisk eller er 0W-XX eller 20W-XX har ingen ting med saken å gjøre. Helt enig at det er idiotisk å kjøre med 10W-XX olje på vinterstid. Den flyter ikke i det hele tatt ved -17 grader og det vil ta veldig lang tid før motoren får smøringe ved en kaldstart. Jeg kan påstå at en slik kaldstart vil slite mer på motoren enn å kjøre 1000 mil med varm motor. Kun det beste er godt nok om vinteren og det er olje som starter på 0W. Til og med den er tykk når det er kaldt så motorvarmer er ikke dumt. Men bedre er ikke å få tak i.
Lien Skrevet Oktober 21, 2006 Skrevet Oktober 21, 2006 All olje (Bare syntetiske oljer. Mineralske oljer har ikke denne egenskapen at de endrer viskositet i takt med temperaturen) blir tykkere ved lavere temperaturer selvsagt, men hvordan kan du si at viskositeten til oljen ved den gitte temperatur ikke har noe å si for om hvorvidt den siger ut igjen fra ventilløfterne? Sirup renner saktere enn vann, rett og slett. At oljetrykket blir borte sier seg jo selv, så da er det jo om å gjøre å holde olja inne i løfteren, ergo en olje med høyere viskositet for å forhindre lekkasje. Hvor tyktflytende oljen er når den er kald har jo noe med hva den er merket med, så forskjellige verdier, forskjellige egenskaper.
Gjest Skrevet Oktober 21, 2006 Skrevet Oktober 21, 2006 huffda Lien skal ikke prøve å rette deg, dette "kan" du bedre en oss
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå