Bimmerlars Skrevet Oktober 22, 2006 Skrevet Oktober 22, 2006 Noen her som har skikkelig peiling på S14? Hvor vanskelig er det egentlig å trylle frem krefter i en slik motor? Er 300hk helt kurrant bare man legger litt penger i det, eller er det de færreste, de som virkelig kjenner motorens restriksjoner som greier det? Vet flere greier 280hk, men det å komme over 300 liksom.. Noen som vet oppsettet på 360-370hk 2,5l S14 motorene som ble kjørt med før under DTM osv.? Hvor ekstremt var det?
karlo Skrevet Oktober 22, 2006 Skrevet Oktober 22, 2006 Det er bare to måter å få vesentlig mer hester ut av en NA-motor, og det er borring eller høyere rpm. En 2.5L DTM M3 jeg fant ytte 320hk @ 9200rpm. Kostnadene ved å bygge en slik motor er nok i høyeste laget for de aller fleste, pluss at den neppe egner seg i en gatebil. Så høye omdreininger krever dessuten hyppige overhalinger av motoren.
shv Skrevet Oktober 23, 2006 Skrevet Oktober 23, 2006 Spør Yngve T på bmwccn.no forumet, han har holdt på en del med dette...
ehrnst Skrevet Oktober 23, 2006 Skrevet Oktober 23, 2006 over 300sugis-hk vil gi deg ganske ketchup effekt vil jeg tro. Det krever nok at du må varve på mye høyere turtall enn normalt og effekten vil da ikke komme før 5-6000RPM og oppover. kø, sinterclutch og lite effekt i bunn høres ikke moro ut i mine øyne. Men om det er rein banebil vi snakker er det jo moro!
Espen M33 Skrevet Oktober 23, 2006 Skrevet Oktober 23, 2006 En kar i Tyskland som jeg hadde litt kontakt med for en tid siden hadde trimmet sin S14B23 til 296Hk (målt i benk) Den hadde da et virkeområde på 4.000 - 10.000Rpm. Tomgangen var på høye 2.200rpm. Den funket egentlig bare til showkjøring og banekjøring, men var selvfølgelig hysterisk morsom Hva kostnaden for trimmingen kom på fikk jeg aldri noe godt svar på, men jeg så han annonserte motoren for 15.000 euro for en stund siden. Det kan vel gi en liten pekepinn...
Bimmerlars Skrevet Oktober 23, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2006 En kar i Tyskland som jeg hadde litt kontakt med for en tid siden hadde trimmet sin S14B23 til 296Hk (målt i benk) Den hadde da et virkeområde på 4.000 - 10.000Rpm. Tomgangen var på høye 2.200rpm. Den funket egentlig bare til showkjøring og banekjøring, men var selvfølgelig hysterisk morsom Hva kostnaden for trimmingen kom på fikk jeg aldri noe godt svar på, men jeg så han annonserte motoren for 15.000 euro for en stund siden. Det kan vel gi en liten pekepinn... Det synes jeg var billig! En slik motor egner seg nok kun til banekjøring ja Tenk så morsomt
Kristian Skrevet Oktober 23, 2006 Skrevet Oktober 23, 2006 benytter meg av denne tråden her jeg hvis det går bra... skal ha kvassere kammer på min e30 m3, noen som har noen anbefalninger om hvilke jeg bør bruke? fabrikat osv...?? bør kvasskam kombineres med en mer optimal chip? mvh kristian
Bimmerlars Skrevet Oktober 23, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2006 benytter meg av denne tråden her jeg hvis det går bra... skal ha kvassere kammer på min e30 m3, noen som har noen anbefalninger om hvilke jeg bør bruke? fabrikat osv...?? bør kvasskam kombineres med en mer optimal chip?mvh kristian Porting av topp for mer flow på topp er vel gunstig ved kvasskam! Schrick har nok av kammer til denne motoren
Espen M33 Skrevet Oktober 23, 2006 Skrevet Oktober 23, 2006 En kar i Tyskland som jeg hadde litt kontakt med for en tid siden hadde trimmet sin S14B23 til 296Hk (målt i benk) Den hadde da et virkeområde på 4.000 - 10.000Rpm. Tomgangen var på høye 2.200rpm. Den funket egentlig bare til showkjøring og banekjøring, men var selvfølgelig hysterisk morsom Hva kostnaden for trimmingen kom på fikk jeg aldri noe godt svar på, men jeg så han annonserte motoren for 15.000 euro for en stund siden. Det kan vel gi en liten pekepinn... Det synes jeg var billig! En slik motor egner seg nok kun til banekjøring ja Tenk så morsomt Ja, det er kanskje ikke så gærnt. En standard S14B23 får man i dag for ca.3.000 euro ser jeg. 12.000 til trim er omtrent det man får en ok E30 M3 for, eller eventuelt 100 ekstra hester. Fritt valg
Yngve Skrevet Oktober 23, 2006 Skrevet Oktober 23, 2006 Eg kan skrive under på att det blir dyrt ja. Har holdt på i 2år;( med min s14 prosjekt motor som forhåpentligvis skal både bikke 300 med god margin og være grei til gate bruk Men da er den blitt 2,7L... Uten å ha finreknet på det, har eg nok brukt rundt 100k i deler på denne motoren. Skal du ha ett firma til å bygge en 300hk s14 må du nok blø. Du bør i alle fall velge ett firma som vet hva de baler med. Alf Eng og Køhler er kompetente til den jobben.
Bimmerlars Skrevet Oktober 23, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2006 Eg kan skrive under på att det blir dyrt ja. Har holdt på i 2år;( med min s14 prosjekt motor som forhåpentligvis skal både bikke 300 med god margin og være grei til gate bruk Men da er den blitt 2,7L...Uten å ha finreknet på det, har eg nok brukt rundt 100k i deler på denne motoren. Skal du ha ett firma til å bygge en 300hk s14 må du nok blø. Du bør i alle fall velge ett firma som vet hva de baler med. Alf Eng og Køhler er kompetente til den jobben. Hva har du gjort med slag og bor for å få 2,7l? Vil du fortelle om specs på motoren din? Om jeg noen gang bygger en slik motor, gjør jeg det sjøl
Yngve Skrevet Oktober 23, 2006 Skrevet Oktober 23, 2006 Tja- slag borr 94/95mm cr 12-1. Smidd 14kg 8vekters veiv med doble kanaler til tappene. Hjemmelagd alu svinghjul,ca 4,5kg. S38 underspyling til stempla. E3 oljepumpe. Hjemmelagd skvalpeskott. H Rods. Topp: s38 inn ventiler. Cat cammer/fjærer/retainers/trykkere (Shim under) Portet kanaler og forbrenningsrom (venturi ca 28,5mm) 4-2-1 genrør. 48mm glide spjeld (org dtm bit;) Carbon box. Autronic smc/cdi 500.. Det var vell det eg kommer på i farta.
Bimmerlars Skrevet Oktober 24, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2006 Tja- slag borr 94/95mm cr 12-1. Smidd 14kg 8vekters veiv med doble kanaler til tappene. Hjemmelagd alu svinghjul,ca 4,5kg.S38 underspyling til stempla. E3 oljepumpe. Hjemmelagd skvalpeskott. H Rods. Topp: s38 inn ventiler. Cat cammer/fjærer/retainers/trykkere (Shim under) Portet kanaler og forbrenningsrom (venturi ca 28,5mm) 4-2-1 genrør. 48mm glide spjeld (org dtm bit;) Carbon box. Autronic smc/cdi 500.. Det var vell det eg kommer på i farta. Heftig!! Fant glidespjella på ebay? Må være så sykt morsomt å kjøre E30 med en slik motor på bane Edit: Hvor mye skal du varve motoren? Med tanke på at det ganske lange slag
Yngve Skrevet Oktober 24, 2006 Skrevet Oktober 24, 2006 Fandt d på ebay ja! 1000eur! Ble over ivrig på å by Rekner med å varve rundt 8500rpm, kansje mere. Det kommer litt an på hvor kurven flater ut, ikke vits å dra den så langt etter det. Men både topp og bunn er bygd for å klare 9k+.. Du kan stroke s14 mye uten att det går ut over turtallsviljen, men ville kansje ikke dratt en 2,9 s14 så langt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå