Gå til innhold

Bytte bremser på e36


Yoneck
 Share

Anbefalte innlegg

Enten er det jeg som er skikkelig dum, ellers så har jeg fått feil deler.

Mamma har stukket til usa en tur, så i håp om å få hennes '98 316i compact gjennom eu driver jeg nå og bytter bremser. Det var masse kast foran, og MASSE rust bak. Bytter derfor alt. Det var i hvertfall planen. Jeg begynte foran, men fikk faen ikke inn begge bremseklossene i calipperen. Siden klossene foran var minimalt slitt og sporete satt jeg på nye skiver og beholdt gamle klosser.

Bak fikk jeg akkurat samme problemet. Her er klosser og skiver totalt ødelagt av rust, så det var ikke noe annet å gjøre enn å sette det sammen som det var igjen, og håpe på en løsning.

Jeg tok litt bilder. Kan ikke noen med mer peil på bmw enn meg se om det er jeg som gjør noe feil, eller om jeg rett og slett ikke har sjans til å få ting neddi.

Her har jeg delt calipperen.

1.jpg

Lagt i én kloss :

2.jpg

Lagt i begge. Her er den bakre klossen i veien, så det er rett og slett ikke plass til at den ytre kan sklis på plass gjennom sporet i midten (som den jo må, siden calipperen må settes sammen før jeg putter i klossene) :

3.jpg

Calipper satt sammen :

4.jpg

Satt sammen og innerste kloss på plass :

5.jpg

Det er ikke plass til å få i nr. 2!!

6.jpg

Det er nok rust i hvertfall

7.jpg

8.jpg

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser de 2 umbracoene som står ut av klaven(den klossene står i på bilde 1,2 og 3) det er 7mm. Disse 2 skrur du ut, og setter i gummien på kalipperen så setter du den oppå når klossene står i klaven(bilde 3). Håper du forstod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser de 2 umbracoene som står ut av klaven(den klossene står i på bilde 1,2 og 3) det er 7mm. Disse 2 skrur du ut, og setter i gummien på kalipperen så setter du den oppå når klossene står i klaven(bilde 3). Håper du forstod?

Ja, jeg tror det. Jeg fikk det ganske grundig forklart av Malerbakken på MSN nå også. Har kjøpt deler av han, så jeg håpet jeg kunne henge han for å ha levert meg feil, men det ser ut til at om jeg skal henge noen så må det bli meg selv. Jeg får gjøre et nytt forsøk i mårra, og holde meg til å skru benz heretter :D

:oops::oops:

Har forresten aldri vært borti at en calipper må plukkes i småbiter for å få byttet klosser. Det skal visst være veldig enkelt, så jeg får tro det er det.

7mm, er det samme som bolten som holder fast skiva, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig å plukke den i småbiter nei.

Når du skal bytte kun klosser, har du kun og skrur av hjulet, vipper av de 2 plastikk dekslene som er over 7mm umbracoene og skrur disse ut. Da kan du vippe ut calipperen og skifte klossene:) Husk å gjøre det godt reint!(fil) og smør på kopperpasta på de flatene klossen er i kontakt med calipper/klave(IKKE på selve bremsebelegget!!!!)

Den på skiva mener jeg er 5mm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig å plukke den i småbiter nei.

Når du skal bytte kun klosser, har du kun og skrur av hjulet, vipper av de 2 plastikk dekslene som er over 7mm umbracoene og skrur disse ut. Da kan du vippe ut calipperen og skifte klossene:) Husk å gjøre det godt reint!(fil) og smør på kopperpasta på de flatene klossen er i kontakt med calipper/klave(IKKE på selve bremsebelegget!!!!)

Den på skiva mener jeg er 5mm..

Var nok akkurat dette jeg mente med "plukke i filler". Jeg får gjøre et nytt forsøk i mårra, så regner jeg med at det går bra. Jeg har som sagt aldri vært borti at man skal skru løs noe annet enn å løsne selve calipperen fra bilen, så det falt meg liksom ikke inn å prøve en gang.

Jaja, man lærer så lenge man lever :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRRR...

Jeg som trodde franskmenn var flinke til å benytte ukurrant verktøy. Vel, etter å ha brukt 16mm for å skru løs calipper foran, så burde det jo ikke overraske meg at 7mm umbraco sånn ca. ikke finnes. Nå har jeg funnet 5 forskjellige umbracosett, men det eneste av dem som har noe mellom 6 og 8mm er et überbillig sett fra biltema. Der er selvsagt 7-mm borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duste-bmw !!

Nå er i hvertfall bremsene byttet. Jeg måtte uansett av med hele calipperen siden jeg skulle bytte bremseskiver. Jeg måtte altså spesialkjøpe 7mm umbraco, og hadde jeg ikke hatt masse verktøy etter bestefar, så måtte jeg også ha kjøpt 16mm fastnøkkel. Snakker om standard størrelser :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som har skrudd BMW har nok blitt overrasket over disse størrelsene ja. Det beste er å kjøpe disse så du kan sette på en skralle, enten 1/2" eller 3/4", da skrur du veldig mye raskere enn med fast- og umbrakonøkkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skiftet rundt om på min E36 (og min forrige for den del), og det eneste man egentlig trenger er å presse tilbake stempelet i kalipperen (etter at man har løsnet den da). Veldig enkelt.

Sånn var det definitivt ikke her. Ikke sjans. Måtte ut med de boltene.

Jeg kjøpte et sett på biltema med både korte og lange umbraco + torx og en overgang til 3/4 eller 1/2" skralle. funket fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...