Olsen Skrevet Oktober 31, 2006 Share Skrevet Oktober 31, 2006 Da var vinteren på plass bigtime på Hedemarken, og ASC'en fikk kjørt seg i dag tidlig. Problemet er at hver gang den kobles seg inn kom en skrapelyd fra motorrommet, har skjønt at dette er et velkjent fenomen (antispinn-lyden). Er det ingenting å bry seg om? Er enheten slitt? Kjørt flere E39/E46 der denne er helt stille... Bonusspørsmål: På knappen i bilen står det ASC, har jeg da stabiliseringsprogram + antispinn? Kan jeg bruke trikset med å holde knappen inne 6 sek. for å skru av begge deler? Ett trykk skrur vel bare av antispinn? Har '97 E36. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Oktober 31, 2006 Share Skrevet Oktober 31, 2006 Det skraper og knatrer på alt av antispinn biler jeg har kjørt under litt aktiv kjøring. Det beste er å skru det av. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fre Skrevet Oktober 31, 2006 Share Skrevet Oktober 31, 2006 du har ikke DSC, som er dynamisk stabilitets kontroll. Men ASC+T kanskje? antispinn + traction heter det vel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.E.E. Skrevet Oktober 31, 2006 Share Skrevet Oktober 31, 2006 Da var vinteren på plass bigtime på Hedemarken, og ASC'en fikk kjørt seg i dag tidlig. Problemet er at hver gang den kobles seg inn kom en skrapelyd fra motorrommet, har skjønt at dette er et velkjent fenomen (antispinn-lyden). Er det ingenting å bry seg om? Er enheten slitt? Kjørt flere E39/E46 der denne er helt stille...Bonusspørsmål: På knappen i bilen står det ASC, har jeg da stabiliseringsprogram + antispinn? Kan jeg bruke trikset med å holde knappen inne 6 sek. for å skru av begge deler? Ett trykk skrur vel bare av antispinn? Har '97 E36. Har selv ASC på min 97 modell. Denne "skrapelyden" er helt normal. Høres ut som om bilen er i ferd med å falle ifrahverandre, men det er ingen ting å bry seg om. I brukermanualen står det ASC+T, og det er altså antispinn+traction. På min kobler jeg i alle fall ut alt ved et enkelt trykk på knappen. Noen erfaringer med å holde knappen lengere nede? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.E.E. Skrevet Oktober 31, 2006 Share Skrevet Oktober 31, 2006 By the way, hvordan fungerer egentlig traction funksjonen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olsen Skrevet Oktober 31, 2006 Forfatter Share Skrevet Oktober 31, 2006 Hadde inntrykk av at traction var det samme som antispinn jeg, men ser nå at det er feil. ASC=Anti Slip Control. Men fant denne interessante meldingen: "Sometimes called Anti Slip Control or Anti Slip Control + Traction, when you are talking about a Z3 you must realize that all of these names are for the same technology. The rumored story behind this confusion is that ASC was the initial name, but someone didn't like the word "slip" since it suggested the car was susceptible to slipping. So they renamed it ASC+T, adding the word "traction" to the end." Så da har vel vi med ASC antispinn og that's it. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
535-91 Skrevet Oktober 31, 2006 Share Skrevet Oktober 31, 2006 ASC- justerer ned motorkraften når hjulene spinner til de får feste. ASC-T bremser i tillegg ned hjulet som spinner ved hjelp av ABS systemet. Slik tror jeg det fungerer....forklarer kanskje lyden som sannsynlighvis kommer fra ABS i aktivitet. Har selv ASC og sperre Har ikke noe lyder når ASC trår i kraft. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
320it Skrevet Oktober 31, 2006 Share Skrevet Oktober 31, 2006 får selv samme lyden, når jeg låser bakhjulene med brekken. har bare asc. blir samme om jeg kobler det ut, Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fre Skrevet Oktober 31, 2006 Share Skrevet Oktober 31, 2006 skal være å bare trykke på knappen for å koble ut ASC. Når man har DSC i tillegg, må man holde ei stund for å koble ut begge deler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sundan2k Skrevet Oktober 31, 2006 Share Skrevet Oktober 31, 2006 DSC har med dynamisk bremsekontroll og cornering kontroll også. Ikke bare traction og abs.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas1 Skrevet Oktober 31, 2006 Share Skrevet Oktober 31, 2006 Da var vinteren på plass bigtime på Hedemarken, og ASC'en fikk kjørt seg i dag tidlig. Problemet er at hver gang den kobles seg inn kom en skrapelyd fra motorrommet, har skjønt at dette er et velkjent fenomen (antispinn-lyden). Er det ingenting å bry seg om? Er enheten slitt? Kjørt flere E39/E46 der denne er helt stille...Bonusspørsmål: På knappen i bilen står det ASC, har jeg da stabiliseringsprogram + antispinn? Kan jeg bruke trikset med å holde knappen inne 6 sek. for å skru av begge deler? Ett trykk skrur vel bare av antispinn? Har '97 E36. Er ikke enig med forklaringene som de fleste andre her har med at lyden skal være der, men det kan jo godt være det er annerledes på E36 serien...? På E39 er ikke den beskrevne lyden der (som du selv sier), og skal heller ikke være der. Årsaken er kort og godt at antispinnfunksjonen fungerer på den måten at bremsene går inn på det spinnende hjulet og bremser det slik at får tilnærmet samme omdreining som det ikke spinnende hjulet. -Men om det gjelder E36 vet jeg som sagt ikke... Bonusspørsmålet melder jeg pass på siden jeg ikke husker hvordan ASC-knappen fungerer i farten. . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå