Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, idag ble det innvilget piggdekk avgift her i Bergen. 1200 kr for en sensong. Eller så må en kjøpe ny piggfrie dekk, og det er jo enda dyrer igjen. Jeg har selv piggdekk, selv om jeg egentlig ikke trenger det, men det er fordi jeg fikk med nye dekk da jeg kjøpte bilen i sommer. Dette er da ganske irriterende, fordi avgiften gjelder i hele Bergen og ikke bare i sentrum, som egentlig var utgangspuntet. Jeg bor da utenfor sentrum, men må fint betale selv om...

Avgiften skal gå til bedre vintervedlikhold av veiene. Ironisk nok må jeg le av denne grunnen... Var å skiftet dekk på to biler idag, og dro hjem igjen i halv 10 tiden på kvelden. Det var klink is ute, og jeg slet med å komme meg opp en bakke og rundt en sving. Og den veien skal prioteres pga bussene og skolevei. Vel, kom meg vel hjem, men gikk ut igjen halv 11 og først da så jeg første saltebil. HURRA for vintervedlikeholden, som kommer mange timer etter at isen har lagt seg. Hva er liksom vitsen da visst ikke de kan starte å salte før det er blitt for kaldt og ulykkene skjer?? Snøflakene begynte å komme i går og da så jeg ikke en eneste saltebil...

Vel... Norge er et nøtteskall.... Penger skal de håve inn i alle mulige avgifter, men om det er en god grunn til disse avgiftene kan jo diskuteres...

:?

Skrevet

Ja, denne jævla piggdekkavgifta... Dei seie det er fordi piggdekka forurense meir.. Denne piggdekkavgifta hadde vært greit det dersom dei hadde vorte flinkare til å brøyte/salte/strø, men da forurenser jo det meir og...

Tenk på 70åringer som aldri har kjørt med noko anna enn piggdekk før... Kva når dei då går til innkjøp av piggfritt for å spare peng og sette seg ut på klink is... Nei, eg trur dette kjeme til å skade samfunnet meir enn det gjere bra... Koster jo ein del for staten å ha folk på sjukehus etter uhella også!!!

Kor i bergen du bur sida du skreiv at du budde litt utafor?

Skrevet

Jeg bor i Åsane, nord siden av Bergen. Drar så og si nesten aldri til byn, så det er jo ganske surt med avgiften. Men sånn egentlig er det jo enda surer for de som bor rett innenfor Bergens grensen og kjører på jobb uten for Bergen. De må fint betale de også...

Ja tenker jo en del på de eldre. De har jo liten erfaring med piggfritt, så det blir jo ganske dyrt for den fremover.

Men de sier jo at avgiften skal gå til vintervedlikehold, så det blir jo spennede å se hvordan det blir.. De har ikke akkurat imponert noe særlig før...

Og de har allerde håvet inn 12 mill på avgiften, så de bør virkelig stå på denne vinteren....

Skrevet

Etter som eg har skjønt er det kun parkerings selskapet (parkeringsvakter) som skal kontrolere det her forbudet,ikkje politiet.

Er det vel berre å kjøyre med piggdekk å ikkje parkere i sentrum å drite i heile avgifta...

Skrevet

Har piggdekk på min eg også. Suge ganske kraftig ettersom at vist eg er inne til sentrum så tar eg bussen.

Bur oppe på Minde og jobbar på Nestun, så suge litt å måtte betale piggdekk avgift for å kjøyre dei få meterene. Men dog må eg ha det for å komme over fjella eller for å ta meg fram inne i Song & Fjordane. Eg har betalt avgift for denne mnd (400 sure kr), og skal rive ut piggene i helga så eg sleppe å betale ein ny mnd.

Eg har også kjettinger eg kjem til å bruke dei dagene eg veit det kjem til å snø ein del, berre for å vise min protest. Det er nemeleg ikkje ulovleg :P Og det forurenser meir :D

Så vist du ser ein blå 5-serie med kjettinger, veit du kem det er :P

Skrevet

kjør piggfritt, pigger er en falsk trygghet... skadestatestikken viser at flest biler som er kondemnert, er dem med pigg dekk ;)

Skrevet

Er tull at pigger er falsk trygghet... På glatta er det MYKJE bedre... Vil jo ikkje sei at det er det samme som å kjøre på tørr asfalt, men det tar tak bedre!!!

Skrevet

eg og leste det der med at det er parkeringsselskapet som skal drive og bøtelegge folk.. vil det si at politiet ikke kan gjøre en dritt??? dettte vil eg veldig gjerne ha svar på... for da gidd ikke eg heller og betale noe, parkerer aldri i byn heller...

Skrevet

Er det en avgift jeg er for, så er det denne piggdekkavgiften. Dritt lei å kjøre i støvskyer midtvinters på tørre og fine veier hvor folk har skodd med piggdekk.

Lager dype renner i asfalten gjør det og. Noe som igjen medfører irriterende sporing.

Skrevet
Etter som eg har skjønt er det kun parkerings selskapet (parkeringsvakter) som skal kontrolere det her forbudet,ikkje politiet.

Er det vel berre å kjøyre med piggdekk å ikkje parkere i sentrum å drite i heile avgifta...

her tok de flere kontroller ifjor. dro trafikken innom en liten taxilomme og sjekket dekk fortløpende..politiet var med og alle som tok u-sving ble innhenta og bøtelagt. så det samme flere steder i byen,bla annet ved vigelandsparken

er vel greit at de som sliter mest på veien betaler litt for det?

og apropo gamlinger-bestefaren min er nå 76 år og kjøpte piggfritt ifjor høst. gikk helt fint det...

Skrevet
kjør piggfritt, pigger er en falsk trygghet... skadestatestikken viser at flest biler som er kondemnert, er dem med pigg dekk ;)

stemmer det... bakhjulsdrevne biler uten pigger kom godt ut av det imotsetning til de med pigg. har nok noe med kjørestilen å gjøre også da de som oftest sverget til pigg var de yngste sjåførene-de som kræsjer mest :roll:

Skrevet

Er bare på skikkelig isete føre det er best med piggdekk. Og hvor ofte er det super isete? Ikke ofte her i Tønsberg distriktet ihvertfall :D Dessuten er det jo mye mer komfortabelt med piggfritt! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...