karlsen Skrevet November 10, 2006 Skrevet November 10, 2006 noen her som har peil på hva alpina har gjort med motorene i b3 2.7? har 2.7 selv, kortere råder osv, men hva gjør alpina med disse motorene?
mr.popp Skrevet November 10, 2006 Skrevet November 10, 2006 Alpina er en bilprodusent som får levert råkarrosserier og motordeler fra BMW. Mye lages/utvikles selv som hos RUF (porsche). På B3 2.7 tror jeg de bruker m52 blokken fra 2.5litern. Tror bare de har økt borelengden, forsterket kolbene og slipt kanalene og laget en litt annerledes motorelektronikk. Flotte maskiner med bmw's kvalitet.... har aldri kjørt en selv. Du kan sende mail til alpina. De er veldig vennlig og svarer på mailene!! www.alpina.de
cornelius Skrevet November 10, 2006 Skrevet November 10, 2006 ikke for og være stygg mr.popp, men b3 2.7 er i e30 med grunnlag på m20? søk etter orjan her på forumet, han kunne svare på mine spm ang. alpina..
mr.popp Skrevet November 10, 2006 Skrevet November 10, 2006 åja...hehe...trodde han mente e36 eg......oops..mybad
Quattrokiller Skrevet November 10, 2006 Skrevet November 10, 2006 De brukte den "eta" motoren som grunnlag, det var en bensinspare motor på 80 tallet på 2,7 liter som var beregnet å gå på lave turtall. De brukte den som basis, modfiserte toppen, kompresjonen, kamvinkler etc. Hvis jeg ikke husker feil ga det ca 210 hk.
Orjan Skrevet November 10, 2006 Skrevet November 10, 2006 Hørte jeg Alpina?!? Som jeg sa i denne tråden Fra boka "BMW ALPINA" av James Taylor The 2.7 litre C2 engine used the standard production 2693cc 'eta' cylinder block, retaining the original 84mm bore and 81mm stroke. However Mahle pistons raised the compression to 10.2:1 from the original 8.5:1 and the cylinder head was reworked with hemispherical combustion chambers and bigger valves. A tubular exhaust manifold was added and the original Bosch Motronic engine management was reprogrammed to suit. The Alpina engine developed 210PS at 5,800rpm and 289Nm at 4,500rpm ...og mer om B3 (navneendring pga "Customer feedback"...) The B3 2.7 KAT had a further developed version of the 2693cc engine in the C2 2.7 KAT, with the same 204PS but around 9 percent more torque of 265Nm at 4800rpm.Badging apart, in other respects it was the same as other contemporary E30-based Alpina models. Endringer i understell er såvidt jeg vet Bilstein dempere og Alpina fjærer. Og Alpina hjul da; 7x16 med 205/50 foran og 8x16 med 225/45 bak (Michelin MXX) Alpina delekatalog til E30 http://www.alpina-automobiles.com/pdf/teile_e30.pdf Jada - jeg er fremdeles litt Alpina-fan
Quattrokiller Skrevet November 10, 2006 Skrevet November 10, 2006 Var ikke så gæærnt det jeg husket da eller? hehe. Sjekker innom hjemmesidene til Alpina nå-og-da. Har blandt annet "salg" på diverse deler iblandt, de solgte i sommer flere UBRUKTE 3,0 M54 motorer for 2600 euro!
karlsen Skrevet November 10, 2006 Forfatter Skrevet November 10, 2006 hva må til får å få bil godkjent med en slik motor?
Quattrokiller Skrevet November 10, 2006 Skrevet November 10, 2006 Kontakt Heggem på Hønefoss. Han kan evt sørge for at den blir godkjent. Han hadde faktisk en sånn motor liggende for et par år siden.
Orjan Skrevet November 10, 2006 Skrevet November 10, 2006 For å få'n godkjent antar jeg at du må skaffe dokumentasjon på at bremsene på din bil er like bra eller bedre enn bremsene på en B3 2,7 - 296mm i diameter. Når det gjelder ombygging er det dokumentasjon, dokumentasjon og atter dokumentasjon som gjelder ofr at "tilsynet" skal bli fornøyde
M6 Bjørn Skrevet November 11, 2006 Skrevet November 11, 2006 Fin side om Alpina http://www.m5board.com/alpina/default.htm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå