Gå til innhold

Bruker du tåkelys og nærlys?


NSS
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det er sant. Men det største problemet skaper man for seg selv når man kjører med tåkelys uten at det regner mye eller at det er tåke.

Man reduserer sikten med 15%. noe som er mye siden man ikke ser så mye fra før av når det er mørkt.man skaper en vegg av lys for seg selv fordi tåkelysene "blender"hovedlyset" som har lengre rekkevidde enn tåkelys. simpel fysikk og logikk.

Bruk tåkelys med parklys bare om dagen og ikke kvelden.

Unngå bot og uaktsomt bildrap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tåkelys kombinert med parklys når det er skikkelig tett tåke eller snevær, fordi da ser man refleksene langs veien å slipper å lyse opp all sneen/tåka som virker forstyrrende .. Ellers bruker jeg alltid park / tåkelys på dagtid.

Bruker aldri kjørelys kombinert med tåkelys, men det er jo bare fordi jeg har 6k xenon i kjørelysa, å xenon "look" i tåkelysa ... Ser bare rart ut da :lol:

Men trådstarter har rett.. Feilstillte lys er direkte farlig sammenlignet med tåkelys kombinert med kjørelys - som jeg personlig synes er en beskjeden sak å blir ikke forstyrra av det.. (utenom ettermonterte tåkelys som er ALT for skarpe ..)

Leste forresten i en tråd her på bimmers at man faktisk har lov å bruke fjernlys og tåkelys samtidig ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste forresten i en tråd her på bimmers at man faktisk har lov å bruke fjernlys og tåkelys samtidig ..

Jeg har selv ikke lest denne, men hvis du er i trafikk med andre biler, så er dette -ulovlig-.

Derimot, hvis du kjører 100% alene på en vei, og INGEN andre er der, så er vel i -teorien- det lov å gjøre akkurat hva du vil.. For.. du plager jo ingen, bortett fra deg selv.

Fjernlys + tåkelys kan umulig være lovlig i vanlig trafikk, da fjernlysene SELVSAGT blender..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet burde kanskje få seg litt bedre prioriteringer...

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=138849

Det er mye værre å møte en bil med feilstilte lys, eller sterke xenon, eller fjernlys, enn en bil med grøftelys og nærlys synes jeg hvertfall

Ingen av delene er noen unnskyldning for den andre. Feilstillte lys er like forbudt som feil bruk av tåkelys. Tåkelys-problematikken er jo uansett kun et problem for rånere som på død og liv må kjøre med park-tåkelys uansett fordi det er slik man får respekt i gjengen. Så lenge man bevisst er klar over reglene så er det bare ens egen feil dersom man blir tatt for å bryte dem.

Leste forresten i en tråd her på bimmers at man faktisk har lov å bruke fjernlys og tåkelys samtidig ..

Det er en sannhet med visse modifikasjoner. Les hvorfor litt lengre nede i denne posten.

Jeg har selv ikke lest denne, men hvis du er i trafikk med andre biler, så er dette -ulovlig-.

Hvilken paragraf sier dette? På offentlig vei er man pr. definisjon alltid i trafikk med andre biler.

fjernlys tåkelys er lov, så lenge du dimmer begge deler når du møter andre trafikkanter

Hvis du har fjernlys og nærlys i to separate reflektorer så skal alltid nærlys være tent når fjernlys er tent. Dersom man da skal bruke fjernlys + tåkelys så må nærlys også være tent. Og da er det plutselig forbudt igjen ettersom nærlys kombinert med tåkelys ikke er lov.

Og da kommer man inn på det at man kan i teorien ha på hva man vil av lys når man ikke er i direkte trafikk med andre ;)

I praksis er det sikkert ikke noe stort problem, men kjøretøyforskriften gjelder også selv om man kjører alene på en øde landevei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mørket skal du kjøre med nærlys eller fjernlys. Tåkelys er bare tillatt når det er tett tåke, sterk nedbør eller så skarpe svinger at du må se veikantene ekstra godt.

Jeg ble stoppet av onkel og fikk en kjeft smell fordi jeg kjørte med tåkelys i tett tåke. Jeg fikk da beskjed om at det ikke var lov uansett ,så sant det ikke var dagslys. Er ikke greit å vite hva man skal forholde seg til. Noen sier ditt og andre sier datt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så hva vil dette si? Har jeg lov til å kjøre med parklys og grøftelysene når det er mørkt?

Alle sier jo noe forskjellig føler jeg :roll:

bilde0011udenskiltlt3.jpg

Sånn som dette ^^

er det lov eller ikke lov?

Nei det er ikke lov...kun lov å bruke park/tåkelys når det er dagslys ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye værre å møte en bil med feilstilte lys, eller sterke xenon, eller fjernlys, enn en bil med grøftelys og nærlys synes jeg hvertfall

Riktig justerte tåkelys pleier ikke være så helt ille, men problemet er at halvparten av alle tåkelykter lyser i hytt og pine og blender som bare juling. :? Synes de er verre enn alt av xenon ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye værre å møte en bil med feilstilte lys, eller sterke xenon, eller fjernlys, enn en bil med grøftelys og nærlys synes jeg hvertfall

Riktig justerte tåkelys pleier ikke være så helt ille, men problemet er at halvparten av alle tåkelykter lyser i hytt og pine og blender som bare juling. :? Synes de er verre enn alt av xenon ol.

ja det er nok en del som bare smekker på grøftlys osv uten ettertanke på andre billister, ser jo ut som om enkelte sitter og spaner etter ekorn oppi trærne på kveldene. lurer på hvordan statestikken er på de som kjører ut pga blending av motgående\møtende traffik? forundrer meg ikke om det er ganske store tall der å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...