Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nei du får m43 i 1,6 også, har det selv. m43b16

Er dette helt sikkert?

Hva er forskjellene på M42 og M43?

Jeg er ganske sikker på at m43b16 har 1,6 på 1596ccm

M42 har 16 ventiler.-.-

Det har vel M43 også?

M43 har vel 8ventilers

Huh :? Går de bakover i teknologien med åra da? Trodde fast bestemt at M43 var nyere enn M42

m43 kom i 1994/95 har vel ingenting med hvor mange ventiler motorene har om de er ny eller gammel? :lol:

Jo, for 8 ventilsteknikk er steinalder, og det kan jeg aldri tenke meg at BMW bruker når de har en motor i en tidligere modell med 16v :wink:

Det er bare å legge inn årene her.. De har 8ventiler, 8! Hvorfor er det umoderne da? :wink: skjønner poenget ditt. Men se på corvette c6 som kom i 2005..Er ikke dette en moderne sportsbil? ventiler? 16!hehe..

m42 er forresten motoren som står i 318is/ti....

Skrevet

Corvetten har også bladfjærer, så amerikanerne henger litt etter :wink:

Det sies jo at 16v gir lavere bensinforbruk og en mer effektiv motor, mindre deler i bevegelse osv. Så derfor synes jeg det er rart at BMW har gjort noe sånt

Skrevet

Jo, for 8 ventilsteknikk er steinalder, og det kan jeg aldri tenke meg at BMW bruker når de har en motor i en tidligere modell med 16v :wink:

Nå er jo firventilsteknikk ganske steinalder også da. Var jo allerede på 30 tallet bygd rekkeåttere med 32 ventiler :wink:

Skrevet

Nå er jo firventilsteknikk ganske steinalder også da. Var jo allerede på 30 tallet bygd rekkeåttere med 32 ventiler :wink:

Tror du skjønte hva jeg mente :wink:

Skrevet

Det sies jo at 16v gir lavere bensinforbruk og en mer effektiv motor, mindre deler i bevegelse osv. Så derfor synes jeg det er rart at BMW har gjort noe sånt

Du sier at 16v har mindre beveglige deler enn 8v?

M43= 8v

M42= 16v

Skrevet

Du sier at 16v har mindre beveglige deler enn 8v?

M43= 8v

M42= 16v

Det ble feil. Det jeg prøvde å få frem var at to ventiler deler på jobben som en ventil gjør i en 8 ventilert motor.

Skrevet

Har det noe betydning da?

Tror ikke denne diskusjonen leder fram til noe særlig...

Man kan jo også si at ved færre ventiler kan man ha større ventiler og dermed flytte mer inn/ut..Men det gjelder jo for 16v også..

Tror ikke det har noe å si på en 1,6. Men man kan jo se på at bmw har lagd en 8v 1600 med 102, mens f.eks opel sin 1,6 16v ikke har noe mer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...