-Roger- Posted November 16, 2006 Posted November 16, 2006 Gikk for noen uker siden til innkjøp av en 325 E30... Dette er en litt sliten bil, men siden jeg ikke har så altfor mye økonomi måtte det bli en ikke-feilfri til en billigere penge! (Tror det skal bli litt gøy og fikse den også ) Men jeg er rimelig sikker på at jeg kommer til å spørre om mye mange ganger på dette forumet ang "Prosjektet" Som overskriften sier, så er det mye ventiltikking. Har hatt noen slike biler før og de har jo tikket de også men ikke så gale som dette her. Er det noe man kan gjøre for å fikse det? er det farlig? kan det justeres? må det kjøpes nye ventiler? Ellers er det en "klakkelyd" når motoren går på lett turtall og en mekaniker mente det kunne være veivlagrene... Noen som har noen andre ideer? Går det an å komme til veivlagrene uten å ta ut motoren?
Toro Posted November 16, 2006 Posted November 16, 2006 disse motorene trenger hyppig oljeskift. Gjøres ikke dette så tettner det oljerøret som ligger under toppdekselet, og da blir det dårlig med smøring til kam og løftere. Så du må nok belage deg på å skifte kam og løftere på din. Men ventil løfterene er til å justere, så du kan jo evt prøve dette først...
Toro Posted November 16, 2006 Posted November 16, 2006 klakkelyden du beskriver kan være trøstelageret i girkassa som er gåent. prøv å trykk inn clutchen når bilen går på tomgang og hør om lyden forsvinner da
-Roger- Posted November 16, 2006 Author Posted November 16, 2006 klakkelyden du beskriver kan være trøstelageret i girkassa som er gåent. prøv å trykk inn clutchen når bilen går på tomgang og hør om lyden forsvinner da Lyden er ikke der når den står på tomgang... Den kommer hvis du gir gass på 2000 omdreininger
Rogern Posted November 16, 2006 Posted November 16, 2006 på en 320 e30 jeg hadde tidligere var d rådebank å bankingen kom rundt 2500 o/min og ble sterkere med turtallet... angående lagerbytte tror jeg d er mere prakk med motor i enn å ta ut motor. tror traversen blir i veien... jeg bytta motor på min...
Toro Posted November 17, 2006 Posted November 17, 2006 er det rådebank så ville jeg heller bare bytta hele motoren. du får en byttemotor til rundt 5 lapper, hvis du leiter litt
-Roger- Posted November 17, 2006 Author Posted November 17, 2006 Ja jeg har en på hånd for 5000 kr.... Det er kun motor og ingen andre deler, men de har jeg jo så jeg får undersøke litt og finne ut hva jeg skal gjøre!
02 Touring Posted November 17, 2006 Posted November 17, 2006 http://www.velom.net/bimmers/haynes_e30_e28_e34.pdf Lesestoff.
R.E.H Posted November 17, 2006 Posted November 17, 2006 tror du kan begynne med å justere ventilene..bare ventilene kan lage en hællsikkes lyd.. kan jo hende du sparer deg noen kroner..
-Roger- Posted November 19, 2006 Author Posted November 19, 2006 tror du kan begynne med å justere ventilene..bare ventilene kan lage en hællsikkes lyd.. kan jo hende du sparer deg noen kroner.. Tror jeg gjør det ja!
Toro Posted November 19, 2006 Posted November 19, 2006 du ser jo det med en gang du tar av toppdekselet om kammen er slitt eller ikke! er det søkk i kammen så er det ikke no vits i å prøve å justere engang. det blir kanskje noe bedre, men det går ikke mange mila før det klakker like godt igjen
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now