Gå til innhold

Ang BUSSSJÅFØRER i trafikken!

RenZor
 Share

Anbefalte innlegg

Ja for 5 min siden fikk jeg nesten fronten trykkt inn.

Kommer bortover veien her på heimdal i 50-sonen. Jeg har en bil foran meg og vi ligger begge i fartsgrensa. Ute på høyresiden ser jeg en buss som slipper av en god del folk og mener at det er GOD tid på å passere. Men kansje 30m før vi kommer til bussen kjører han ut SAMTIDIG som han blinker. Bilen foran meg får panikk å står på bremsene. Jeg pumper som en gal og svinger meg ut til venstre for bilen (2-felts vei). Det gikk på centimeteren.

Hvem hadde fått skylda for dette? Jo JEG.

Akkurat nå pomper blodet litt fortere enn normalt men fy steike om det hadde gått galt der. Da hadde jeg fått taki både buss sjåfør og bilist foran :evil:

Bussjåfører har faan meg INGEN SOM HELST PÅKJØRSRETT. At ingen har fått skambank etter hensynsløs kjøring i trafikken enda, som jeg har hørt om, er helt utrolig!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi plikter som alle andre å gi tegn i god tid slik at folk skjønner hva vi skal. blinke samtidig som man svinger er tullete.

presser meg stadig ut som du beskriver her,men da har jeg stått med blinkern på og venta 2,3,4biler... når ingen gidder å vike kjører jeg på. men gir folk sjangsen først til å stoppe ev kjøre forbi hvis de er så nær at de må bråstoppe. på mindre og rolige veier synes jeg det er best å slippe forbi uansett så unngår man forbikjøringer og å hindre annen trafikk.

er idioter i alle bransjer,men 01.01.07 så er jeg ferdig som bussjåfør så da slipper folk meg i trafikken ijaffal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har faktisk vikeplikt for buss så fremt fartsgrensen er 60km/t eller lavere.

Er ikke noe glad i den regelen selv, spesielt ikke når buss-sjåførene ikke tar hensyn i det hele tatt, slik som i dette tilfellet!

Jeg er fullstendig klar over dette, men det betyr IKKE at busser kan presse deg av veien / i motsatt kjørefelt.

Hadde jeg ligget litt lengre bak + / eventuelt at bussen blinket FØR han svingte hadde situasjonen vært noe annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bussjåfører som svinger ut etter du har kjørt forbi 1/3 av bussen er livsfarlig. Har ved flere anledninger måtte bruke deler av motgående felt. Må jo bare sitte slavisk å følge med på det venstre framhjulet og se om det rører på seg når man kjører forbi :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier jo selv at "hadde jeg ligget litt lengre bak". Hvor langt bak den andre bilen lå du? Jeg forstår absolutt frustrasjonen med busser, men har også lært at i by så holder man litt ekstra avstand for å være sikker (helt til det kommer en annen tulling og presser seg inn foran deg da... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier jo selv at "hadde jeg ligget litt lengre bak". Hvor langt bak den andre bilen lå du? Jeg forstår absolutt frustrasjonen med busser, men har også lært at i by så holder man litt ekstra avstand for å være sikker (helt til det kommer en annen tulling og presser seg inn foran deg da... )

Det ironiske her er at denne bilen foran akkurat hadde sneket seg inn foran meg.

Så jeg ble jo automatisk liggende kansje litt for nerme. :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god sjåfør ser farene før de oppstår.

Jeg vil ikke slå meg på brystet å hevde jeg er en super sjåfør, men å anta at bussen skal ut på veien igjen og fortsette sin jobb, får i allefall meg til å ha foten på bremsa og ikke på gassen når jeg kommer til en busstopp med en buss der....

Lese trafikken framover er bare en treningsak....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hadde blitt en ulykke i dette tilfellet, så vil jeg da tippet at det hadde blitt et delt skyldspørsmål. Egentlig for alle parter.

For... bussjåføren gav ikke beskjed i tide at han skulle svinge (noe han er pliktet til. Vi er jo ikke synske), og bilen foran deg hadde nettopp sneket seg inn mellom deg og bussen, slik at du umulig (slik jeg ser det) kunne fått en tre sekundersregelavstand til bilen foran uten å måtte bråbremse bilen for å oppnå det.

Men men... Ennu godt det gikk bra! Slike bussjåfører fortjener ikke annet enn deng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ingen har fått skambank etter hensynsløs kjøring i trafikken enda, som jeg har hørt om, er helt utrolig!!!!

Har dom bak meg for slikt. :(

Og det skal sies at skylden den gang trafikalt sett ble bussens.

Har man så kort vei igjen at det ikke er mulig og stoppe/eventuellt begynt passereingen før tegn gies, så er det bussen som har skyld om det smeller.

Har også en kamerat som sitter litt opp i systemet anng. ulykker i et buss selskap. Han sier at dersom man klarer og holde hodet kaldt og ikke lager bremsespor før det smeller er saken tapt for bussens del. Det legges stor vekt på slikt, og man antar i utgangspunktet da at bilist har kommet så langt i sin passering av buss at det er bussen som opptrer uforsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen situasjonen ja.... Utrolig skummelt når de bare peiser uti veibanen uten noe forvarsel.

Husker en situasjon fra Kr.sund der en buss skulle ut i trafikken fra et veikryss. Han hadde vikeplikt fra begge sider, men presset seg uti uansett. Busser er jo som regel i gjennomsnitt litt lengre enn en vanlig golf, så i svingen den tok ut i veibanen kom den borti en Toyota hiace postbil. Men brydde han seg om det, neida, presset på vidre slik at postbilen ble stående på 2 hjul og ripet opp hele siden på bussen. Etter at postbilen hadde funnet sin vei tilbake til moder jord, kjørte bare bussen vidre... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...