larserso

Members
  • Content Count

    2126
  • Joined

  • Last visited

About larserso

  • Rank
    Generalmajor

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Lillehammer
  • Kjøretøy
    M550dx solgt, gjest m Q7

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. larserso

    3 dager med nye X5, G05 30d

    Absolutt en meget flott bil. Jeg har bare prøvesittet, men likte veldig det. Men, det var et par detaljer som virkelig irriterte meg noe veldig og det er at de går "Volvo-linja" ved å putte inn en girspak med glass/krystall og ikke minst har juksestusser på eksospottene... Kunne de ikke bare koblet kromendene på eksosanlegget og ikke bare ha de som en løs pyntering, det ser så simpelt ut slik de gjør det nå. Mtp. drivlinjer mener jeg at diskusjonen er altfor lite nyansert. Det er svært stor variasjon i hva diesel er og hva det slipper ut avhengig av alder blant annet. Selv om jeg ble nødt til å bytte merke nå for å få plass til alle så slipper jo den store bilen jeg har nå i praksis ikke ut NOx (tilsvarende en få år gammel og mindre bensinbil)
  2. larserso

    BMW Keyless / comfort access

    Velkommen! Hold hånden på utsiden av håndtaket, tilsvarende der nøkkelhullet er på førerdøra. Nyere biler har riller på toppen som man berører, slik du sier. Nei, den vil ikke låse seg automatisk.
  3. larserso

    Skal se på F11, hva er does'n dont

    Uten at jeg er oppdatert på prisene lengre så er mitt svar: Ja De går vel omtrent like godt også om jeg ikke husker feil. Vet noen har hatt tull med luftbelger, men tror utbredelsen kan være noget overdrevet. Har aldri hatt problemer med luftbelger på noen av de 5-serie touring jeg har hatt..
  4. larserso

    Kjøp av M4 F82

    Har positive erfaringer med Europlus-garanti. Sist jeg brukte det trengte jeg ikke en gang å legge ut for reparasjonen selv, noe jeg har måttet tidligere. Kun et par dager ventetid på å få aksept for reparasjon i forkant. Like god hjelp som norsk bil hos forhandler her.
  5. Her slår vel brukergruppa litt ut også kanskje? Ikke sikkert eiere av en del merker som gjør det bra i testen en gang får med seg at ting ikke fungerer 100%, mens en petimeter av en BMW-eier drar til verkstedet for hver minste ting
  6. Som det sies her får man utbytte av adaptive drive først ved aktiv kjøring. Det er som natt og dag på svingete veger i godt driv, men for en bruksbil som skal kjøres mye og jevnt hadde jeg ikke stresset med det. Heller ikke EDC egentlig. Den blir ganske stiv og litt stumpete på ujevnt underlag og vanlig understell holder i massevis. Det jeg lurer på, er det så stort problem med registerkjedet, rent statistisk, eller er det bare at de som har hatt problemer er de som roper høyt? Skjønner det er frustrerende for de det skjer, men har et inntrykk av at slike "typiske feil" ofte er noe overdrevet ifht. hva som virkelig stemmer siden man ikke hører om de der alt funker fint. Om man ikke skal ha LED-lys hadde jeg ikke vært betenkt med å kjøpe pre-face da bilene ser veldig like ut. Men, jeg var nå fornøyd med rattet i min 2013 også jeg da selv om faceliftrattet naturligvis er freshere å se på. Men, hadde prioritert km-stand framfor årsmodell om man finner den riktige bilen slik jeg forstår dine prioriteringer. F11 er helt knall bil Lykke til!
  7. larserso

    Den store finn.no tråden.

    Da må du nesten si hva slags svamp du bruker for det er i sterk kontrast til egne erfaringer
  8. Jeg har importert ca 10 stk BMW siste 10 år. Det er helt sikkert mange gode forhandlere, men som privatperson er det begrenset hvor mange biler man rekker å kjøpe. Men, de jeg har vært veldig fornøyde med er ahg Autohandelsgesellschaft og Becker-Tiemann. Kjøpte 550en hos BT og fikk veldig god hjelp samt utrolig ryddig oppfølging i ettertid da det var noen småting som ikke var som forventa. For andre merker så er Geiba å anbefale for Audi. De sender fortsatt julekort etter at jeg importerte til familiemedlem for 5 år siden Var også service langt over forventa ved handel. Mercedes har jeg hatt et par veldig gode handler gjennom hos Beresa. Der stopper min erfaring Har fortrengt de jeg ikke har vært heldig med. Mantra mitt er å kjøpe veldig ryddige biler hos merkeforhandler, gjerne der bilen var solgt ny Har holdt meg mer i retning sør-vest enn nord-øst ut fra ryktet før i tida om at det var mer snusk nord.
  9. Ja, M550d er en M-bil og det er derfor ikke mulig, eller behov, for å velge M-sport. I starten skilte M550d seg ut med at tåkelys var fjernet for å få mer lufting, men dette forsvant vel på senere vanlige F10/F11 med M-sportpakken også. Tidligere var forøvrig 550i ikke M550i, så der kunne man velge. Når det gjelder mer info er det lurt å google brosjyrer og prislister så finner man ut det meste selv om det kan variere noe fra land til land. I prislista står kodene. Prislisteeksempel 2010 Eksempel brosjyre
  10. larserso

    Den store finn.no tråden.

    Er den ikke dyr til å være sedan? Har lukket litt øynene etter at jeg solgte min touring i vinter, men syntes denne var høyt priset til å ikke være facelift? Forøvrig ville jeg ikke kjøpt denne motoren uten adaptive drive understellet, det overrasker mer enn motoren. Ellers hel og pen, men uten digitalt speedometer blant annet som er med å holde bilen moderne. Og møkkete felger på salgsbildene er litt avskrekkende mtp. hvordan man lurer på hvordan den har vært vedlikeholdt. Men, virkelig drømmebil 5-serie med den motoren altså
  11. larserso

    "Jekke-modus" på biler med luft-fjæring

    Aldri hørt eller gjort noe om dette ifbm. hverken F11 eller E61 som har det kun bak. Men, når jeg bytta til Audi med luft rundt om hørte jeg om det for første gang og der var det visstnok risiko for at man måtte på service og resette om man glemte det... X5 på luft har ikke tilsvarende?
  12. larserso

    Kjøpe 550D, hva ser jeg etter?

    Sjelden oppløftende å snakke med forhandlere om innbytte nei dessverre...
  13. Å importere selv er meget enkelt og greit. Eneste er at man må kjøpe bilen usett så man må gjøre forarbeidet sitt med å sjekke ut forhandler osv. Etter å ha importert biler privat over noen år har jeg fått et godt overblikk over hvilke forhandlere jeg føler meg trygg på og gjerne benytter meg av igjen, men generelt sett er merkeforhandlerne (kjøper kun premium selection fordi man må kjøpe usett selv) i Tyskland betydelig mer ryddige og serviceinnstilte enn her til lands. De sørger for at bilen er akkurat som lovet, lakkerer gjerne felger om de er kantkjørte for egen regning osv. I Norge er holdningen en helt annen synes jeg. Innbytte er alltid frustrerende dårlig forretning så ser ingen grunn til å ikke selge selv så lenge det er en bil i god stand som du ikke prøver å lure noen til å kjøpe for å bli kvitt. Slik kronekursen er nå er det utvalg, og ikke pris dessverre, som har noe å si. Det er veldig lite å spare på å importere selv nå og derfor ble det også til at jeg nå i vinter for første gang kjøpte bil i Norge da jeg solgte 550-en. Kast deg uti det Lykke til!
  14. larserso

    Kjøpe 550D, hva ser jeg etter?

    Dette her er vel den beste grunnen til å kjøpe M550d spør du meg og ikke omvendt Ny koster M550d gjerne 6-700k mer enn en 530d og er virkelig en helt (!) annen bil Ellers tenker jeg også tråden det linkes til gjeldende uavhengig av facelift og karosseri. Touring er tradisjonelt mer populært i Norge og derfor mer utbredt.
  15. En -14 modell har uansett ingen/begrenset garanti så ser ikke poenget med hvorfor man skal kjøpe en norsksolgt. Bilene i Tyskland er gjerne mer langkjørt og jeg kjøper heller en som har gått 70.000 på langkjøring enn en som har gått 40-50.000 småkjøring f.eks. Min hadde vel en veil. pris på rundt 1,7 mill ny og det er ikke mange av de som bruker så mye på bil som kjøper seg 5-serie stasjonsvogn. Hadde vært interessant å se statistikk, men i praksis tipper jeg "alle" er importert. Vet om kun en som er solgt ny her i innlands/mjøsregionen og den er litt rart utstyrt med bl.a. blanke lister rundt vinduene og litt andre ting.