cityhopper

Members
  • Content Count

    304
  • Joined

  • Last visited

About cityhopper

  • Rank
    Major
  • Birthday 05/28/1974

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Grimstad
  • Kjøretøy
    2014 F11

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hvordan er det å kjøre med 265 bredde på framdekka; merker du noe forskjell i det daglige sammenlignet med original bredde på 245?
  2. cityhopper

    Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport

    Gratulere med en veldig flott bil. Knallfint det interiøret, ville valgt akkurat det samme dersom jeg skulle spesifisert ny bil nå. Byttet ellers bakre hardykobling på min for et par uker siden, da på kmstand ca 140 000. Hadde samme sprekker som de du viser bilder av. Vil tro dette håndteres av fabrikkgarantien. Som F10/F11, kler også etterfølgeren felger i 19" eller 20". Mye fint å velge i fra BMW sin katalog. Gratulere igjen med et svært godt valg av bil.
  3. Ganske sikker på det var deg jeg møtte v Helleland ca kl 1610 i dag? Tett trafikk men en legger jo merke til både bil og kjennemerke 👍
  4. cityhopper

    Sveigis sin Topazblå x5 e53.4/6-upd

    Gratulere med ny bil, skal bli spennende å følge med på ditt vedlikehold av denne. Godt du holder deg til dieselsekser
  5. Snart av med vinterhjul og takboks!
  6. Det er 3G i 900 MHz-båndet som slukkes nå i 2019. Neste år slukkes 3G i 2100 MHz-båndet også. I byområder vil altså 3G være tilgjengelig en stund til. Telenor slukker litt tidligere enn Telia, så bilen vil nok skifte nett avhengig av tilgjengelighet. RTTI bør fungere greit også over 2G når den tid kommer.
  7. Leste en god del på tyske forum før jeg handlet min. Virker som det er den første høytrykksturboen som evnetuelt kan få det, og da gjerne på km.stand mellom 50 000 - 80 000. Denne turboen er jo aktiv hele tiden så det gir mening at den er mest utsatt for slitasje. Den siste høytrykksturboen får tilførsel fra omlag 2700 RPM og er ikke i bruk ved normal cruising. Den store lavtrykksturboen virker robust, ut fra det jeg kunne lese meg til. Men det er jo en grunn til at motorforsikring selger godt til disse bilene.
  8. Jeg hadde en litt annen tilnærming da jeg handlet min for ca ett år siden. Med årlig kjørelengde på ca 20 000 km og en motor/drivverkforsikring som gjelder frem til 8 bilen er år/ 200 000 km, kikket jeg etter en så ny bil som mulig med opptil 120 000 km på klokka. Det dukket etterhvert opp en 14-modell kjørt ca så langt, som var innenfor mitt budsjett. Ettersom bilen var svært godt utstyr og hadde ryddig historikk var det bare å slå til. Bilen hadde alt det utstyret den måtte ha for å møte mitt behov (Navi pro, adaptive drive, komfortseter, adaptive cruise, hengerfeste, panoramatak, LED-lykter) + en masse annet som er mer "kjekt å ha" men ikke avgjørende. Når denne bilen er 8 år og da kjørt ca 200 000 km får man jo bare se om den selges rimelig eller om den beholdes. Kommer litt ann på om den innen da har fått byttet dyre ting i motor eller drivverk (på forsikring) eller om slikt fortsatt står på ventelista. Uansett vil jeg en gang i fremtiden, når vi kun får lov å være passasjerer i egen bil, kunne tenke tilbake på at jeg faktisk kjørte det råeste som noengang ble bygget basert på dieselteknologi. Og man lever jo bare en gang eller hva? PS: Bilen har nå gått 140 000 km. Fortsatt originale drivaksler, turbo, dempere, aktive stabilisatorstag og lignende. Luftbelgene byttet jeg for et par uker siden. Bilen virker i uforskammet god stand.
  9. Da vi var til Italia sist sommer kom det ofte opp melding om kø og forstyrrelser. Men etter få minutter konkluderte den gjerne med at det var like hensiktsmessig å bare være i køen. Den forstod vel at vi hold lav fart pga campingvogn og da var det liten vits å velge ny rute. Pussig at det skal være slike forskjeller ute og går, det er jo de samme datakildene som ligger til grunn.
  10. RTTI fungerer veldig bra her i mitt område. Den er kjapp til å foreslå alternative ruter dersom jeg har navigasjonen aktiv. Og kjører jeg med kun kartvisning (altså ingen aktiv navigasjon) så endrer kartet farge etterhvert som trafikken tetter seg til eller løser seg opp. Liker funksjonen veldig godt.
  11. Noen med høyere takboks? Ikke? Tenkte meg det, ja...
  12. Byttet nylig olje på automatkassen på F11-en, samt på begge differ. Den gamle automatoljen var rimelig mørk i forhold til ny men så har jo bilen også kjørt ca 138 000. Jeg gikk også for full flush. Interressant om du får bilde av brukt og ny girolje, slik såg det ut på min bil:
  13. cityhopper

    F10/F11 tråden

    Jeg har bestilt flush av automatkasse, oljebytte fordelingskasse og oljebytte på begge differensialene til min F11 xDrive. Kmstand er ca 137 000, og jeg gjør dette mer som et preventivt vedlikehold enn for å håndtere symptomer på at noe er galt. Det er vel noe med å beholde nattesøvnen og, men slikt skader jo ikke. Trekker campingvogn på sommerstid og da blir det jo mer varmeutvikling i kassa. Frisk olje har vel litt andre egenskaper til å takle slikt.