Xirp

Members
  • Content Count

    16
  • Joined

  • Last visited

About Xirp

  • Rank
    Sersjant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Takk! Oppløftende å lese at det skal være mulig å komme fint i mål med import Finnes det i denne sammenheng en uformell liste over trygge forhandlervalg? Kanskje i en annen tråd? Nå har jeg fått mye bra informasjon her og sitter ikke på flere spørsmål før jeg eventuelt tar en spesifikk bil i seriøs vurdering, da får jeg heller plage dere mer Takk igjen for alle svar!
  2. Veldig godt poeng, takk :) Småkjøring versus kilometer på motorvei gir vel en svært ulik belastning på motoren og sikkert andre komponenter uten at jeg har god (nok) greie på det. Tror nok også du har rett i at så og si alle er bruktimportert, ja. Får kanskje mote meg opp til å direkteimportere selv, må bare sette meg inn i det godt først. Fordelen ved å kjøpe bruktimportert via norsk forhandler er at jeg kan ta 520 i innbytte, men oppnår jo strengt tatt bedre pris ved privat direktesalg. Privat salg medfører også litt jobb, men kanskje jeg også tror det er mer jobb enn det det faktisk er siden jeg kun har erfaring med innbytte :)
  3. Ja, jeg har den tiden jeg har sett etter bilen kun sett en norsksolgt bil. Det var en 2014 facelift med 79' på telleren som stod på Bavaria (og var kjøpt ny hos dem), men den var jeg litt for sent ute på. Den lå først ute til 619' men ble satt ned til 555', og da gikk den. Så en svært stor andel må vel være bruktimportert, eventuelt at de som har kjøpt nytt i Norge har de lenge i eie.
  4. Takk skal dere ha! 😊 Nå ble autosøket mitt ytterligere innsnevret og det er ikke mange objektene på Finn som treffer... Får kanskje se til Tyskland, men har også god tid. God helg når den kommer!
  5. Takker for ytterligere belysning og problematisering😊 Det fikk meg til å tenke på følgende problemstilling: Hva tenker dere vil være best: a) en 2016 med opp til 120' på telleren, eller b) en 2014 med ned mot 70' på telleren? Gitt samme utstyrsnivå, samt forutsetning om å ha den i mange år (etter hvert som bil nr. 2/langkjøringsbil).
  6. Takker så meget for ytterligere tips Da tror jeg at min "må ha"-liste er kokt ned, og det blir enklere å utelukke biler som kommer på markedet. En større utfordringer synes imidlertid å være og finne biler som ikke har gått så langt... Men får ta tiden til hjelp, den som ble linket til her som gikk fort hadde jo kun 54' km på telleren. Jeg har vært snikleser her inne lenge og ikke sett behovet for brukerkonto, men ser helt klart fordelen nå og takker igjen så mye for nyttige tilbakemeldinger og at dere har tatt dere bryet med å svare på spørsmål som sikkert er svært godt belyst allerede her inne👍
  7. Tusen takk for langt og informativt svar!😊 Ja, tittet på den øverste som nå er solg, men kom ikke lenger enn å finlese annonsen og rakk altså ikke komme i dialog før den gikk. Jeg har vel konkludert med at lav km er fint, da kan jeg ha den lenge som langkjøringsbil. Og hvis jeg skal ha den skikkelig lenge kan jeg kanskje fire litt på utstyrsnivået om jeg kommer over en med lav km. Eller er det ikke så farlig å kjøpe en som har bikket 100'? Samtidig vet jeg av erfaring at jeg tenderer til å bryte egne løfter for hvor lenge jeg skal eie før jeg bytter, kanskje ikke helt uvanlig😉 Tidligere har jeg kjøpt biler mellom 50 og 70, og byttet på mellom110 og 130+. Min nåværende 520 har akkurat rundet 70.
  8. Takk En liten avsporing i forlengelsen av at utstyr aktualiseres. Hva anser dere for å være "must" på denne lista? Og er det da primært med videresalg i tankene? Min 520d har M sportsunderstell, noe jeg synes den kler. Jeg har aldri kjørt adaptive drive før, men har inntrykk av at det er svært bra og at det blir mye hyggeligere å kjøre aktivt på svingete vei ala Trollstigen Videre har jeg sportsseter som jeg synes fungerer greit, men det er helt sikkert fordi jeg ikke har prøvd komfortseter... Oppsummert mottas tips til utstyr med takk!
  9. Gode poenger, takk! For meg blir vel et eventuelt bilbytte fra 520d til 550d gjort med hjertet og ikke fornuften (men det er vel ganske innlysende ), og i tiden fremover blir det vel vanskeligere og vanskeligere og navigere etter sistnevnte Å forsøke og spå fremtidens priser har kanskje aldri vært mer utfordrende, især når det kan krydres med statlige tiltak for å styre kjøpsmassen og bruksmønsteret. Tror derfor jeg skal ta meg tid og finne et eksemplar med lav km og god stand som jeg kan ta vare på i mange år, da er ikke prisfallet like truende. Har også sett på A6, S6, V90 og E-klasse - men, ender alltid opp med å slette autosøk og konkludere med at jeg forblir tro mot BMW. Å sette seg inn i A6 var for eksempel som å gli ned i en billig og for myk sofa sammenliknet med 5-serie (selv om den var 3 år nyere enn 5-serien jeg sammenlikner med), men dette er vel høyst subjektiv og kan skyldes andre variabler (ikke minst bekreftelsesbias), samt at jeg har lite data å uttale meg på Jakten på 550d har startet, så gjenstår det å se om det blir realisert før sommeren eller om det tar lengre tid. Dere som har 550d er vel rimelig fornøyde(?).
  10. Hei, jeg vurderer bytte fra 520 til 550d. Jeg ser det meste fra forhandler er bruktimportert. Siden elbil er så subsidiert i Norge (enn så lenge), og det pøses ut feks model 3 som er billigere og raskere enn 550d, er det jo fristende tenke (men det er kanskje ønsketenkning?) at prisen på 550d vil få en brattere nedadgående kurve i tiden fremover? Samtidig er det jo stort sett bruktimport, og markedet i Europa påvirkes ikke av elbilbølgen vi har i lille Norge. Så da spørs det om det har så mye å si. Også vil vel de som kjøper 550d nå og fremover gjøre det uavhengig av hva som rulles ut på el-siden..., meg inkludert. Noen tanker? Hilsen Jan
  11. Tusen takk! Ser jo greit ut å få til
  12. Hei, vurderer å oppgradere fra 520d til 550d, og tittet på en bil som har montert skjermer i forseteryggene (bakseteunderholdning). I dag utdatert og dårlig oppløsning, bruker heller Ipad. Er det noen som vet hvor mye disse bygger ut? Samt om noen har erfaring med eller vet om det er mulig å fjerne? Og om det ved evt. fjerning finnes noe man kan sette i monteringsstedet for skjermene istedenfor som ser ok ut? På forhånd takk for tilbakemelding! Hilsen Jan
  13. TS-Racing har de åpningstidene han har nettopp fordi han er seriøs, men jeg får dessverre ikke til å organisere det. Jeg kommer derfor til å gå for en hjemmebasert løsning, MyGenius fra Autopower. Erfaringer?
  14. Takk, det er så langt jeg kan lese meg til en bred oppfatning. Så sikkert et trygt valg.
  15. Hei, takk for svar. Tenkte på seriell programmering med henblikk på tuning. Funnet en del tips om TS-Racing. Men lurer på om det finnes flere i Oslo-området som regnes for å gjøre en like god jobb?