Jump to content

Eirik Viste

Members
  • Content Count

    3541
  • Joined

  • Last visited

2 Followers

About Eirik Viste

  • Rank
    Generalløytnant

Profile Information

  • Interesser:
    Stavanger/Østerrike

Recent Profile Visitors

2700 profile views
  1. Jeg har liggende slik modul på Randaberg rett etter Byfjordtunnelen. 😀
  2. Eirik Viste

    E36 320i Cab

    Girkassen og starteren er det eneste som er likt. Ledningsnettet og kontakten til hjernen er forskjellig. Forskjellige eksosmanifoiler. Innsuget er helt forskjellig. Radiatoren og kjøleslangene er heller ikke like. Jeg har bygget om noen biler og skiftet mange motorer. Men denne jobben hadde jeg aldri begitt meg ut på. Spesielt ikke når motoren med fikses på uansett. TU motoren er en flott motor, men det er mye styr for å få den koblet til i E36.
  3. Eirik Viste

    E36 320i Cab

    Du lager mye ekstra arbeid for deg selv hvis du setter inn en M52B28TU dobbelvanos motor. Den er veldig forskjellig fra M52 2.8 enkelvanos motoren. Uten å være ufin mot deg, så skjønner jeg ut fra spørsmålene dine at du trenger en del hjelp for å få dette til. Gå for M52 2.8 motor så er alt så mye lettere. Hilsen Eirik.
  4. Det har jeg aldri hørt om. Da burde jo begge målene blitt oppgitt. Er det så å forstå at MinTH på 1.6 mm indikerer at dette er minstemålet for nytt klosseskift? Merkelig i så fall at det er så lite kjent. Men hvis bremseskivene er slitt jevnt er det bare 0.8 mm slitekant på hver side. Det er jo mye gods igjen. Men dette burde jo vært tydelig forklart hvis det er 2 minstemål. Jeg synes i alle fal at det høres useriøst ut. Massive skiver på 10 mm bak på gamle biler har 8.4 mm Min TH. Og hvis den i tillegg slites 0.5 mm på hver side blir tykkelsen 7.4 mm. Tilsvarende 9.4 mm på frambremser med 12 mm massive skiver. De bremsene ville ikkje jeg kjørt med opp og ned til Dalen i Telemark, f.eks. Vel, jeg ville ikke kjørt med nye slike bremser en gang tror jeg.😀
  5. Enig med deg, Quandt1960. Alle skiver jeg har vært ute for med BMW, har slitasje på 1.6 mm som grensen på Min TH. Selv E39 M5 med 345x32 skiver, har 30.4 mm som minimum tykkelse. Det vil helt sikkert være lovlig å ha 30.42 mm tykkelse og bytte til nye klosser. Jeg hadde i alle fall ikke gjort det. Bremsene er jo det viktigste man har på bilen. Skivene tåler jo dårligere varme jo tynnere de blir. Jeg hadde i alle fall ikke gamblet med dette. Kan umulig tenke meg at det er lov å kjøre med skiver under minimum tykkelse. Det er jo en årsak til at det heter minimum. Det kan ikke være minimumsgrense for når man kan montere nye bremseklosser. Da burde det ha stått klart og tydelig på bruksanvisningen. Går det normalt 2 eller 3 sett med bremseklosser på ett sett skiver? Det er jo forskjell på merker og. Jeg byttet bremser på min søsters Opel Astra. Der kan tykkelsen slites ned 3 mm. Men utgangspunktet er en mye tykkere skive. Tror den er 25 mm tykk, og det på en 1.6 liter og 118 hk motor, tror jeg . Byttet og på min brors Volvo V70. Der kan og skivene slites 3 mm, men også der er tykkelsen større enn på BMW sine skiver. De har i utgangspunktet mer gods å slite på.
  6. Hei. Skal du få tak i en aksling som er lang nok utenom M5 eller original 540i/6, så er nok E38 740ia muligens lang nok. Ellers er manuelle akslinger fra E39 520D, 525D og 530D det letteste alternativet å få tak i. De er lange nok til å modifiseres, men har enda større diameter enn 540/M5. Diesel har 110mm boltsirkel og 12 mm bolter. 540 aut. og manuell aksling har 105 mm boltsirkel og 14 mm bolter. Da kan du kappe dieselakslingen og få sveiset på 540 flensen. Jeg har en dyktig slektning som har fikset et par akslinger for meg. Mulig at jeg kan selge fremre del av min E39 M5 mellomaksling og få laget en tilsvarende etterpå. Eller at jeg kan få ham til å sveise om en manuell dieselaksling jeg har liggende og han lager en til deg. Siden jeg har M5 aksling liggende til å sammenligne med blir lengden 100% korrekt. Er ikke mange som selger slike akslinger i alle fall. Mulig at en bilkompis har en original M5 aksling liggende enda. Bakre delen må byttes om fra din 540ia aksling da, pga at M5 diffen er større. Da blir akslingen bak kortere. Ta gjerne kontakt på 92226544 for mer info. Hilsen Eirik.
  7. Takk for svar. Ja han må nok på verksted for å finne ut av dette.
  8. En bekjent har opplyst at han kan ikke kjøre bilen. Den starter greit. Etter at den har gått litt på tomgang kommer lyset glødelampen på og ingen reaksjon på gasspedalen. Han har ingen til å ta diagnose der han befinner seg på Os. Har noen en anelse hva som kan være galt? Gløderelé? Høytrykkspumpe eller noe annet? Ser ut som reisen hans til Stavanger blir forsinket. Fint hvis noen har et tips. Hilsen Eirik.
  9. Hei. Har ikke fått med meg meldingen før nå. Ja innsuget er fortsatt for salg. 1.500 kr inkl. frakt.
  10. Hei. Det er god sjanse for at jeg har et ekstra M60 motordeksel liggende. Skal sjekke det. Hilsen Eirik.
  11. Helt i orden. Lett å glemme slike ting.😀
  12. Hei. Jeg har M54B30 innsug som ble demontert fra en E46 330xi. Jeg har vel alle delene som var på innsuget, men har flyttet mekkeplass. Lurer på om deler ligger litt spredt. Har ikke helt kontroll på delene enda, siden jeg har en haug med esker. Innsuget er i alle fall lett å finne. 1.200 kr + frakt for innsuget. Reiser på onsdag, så jeg trenger rask beskjed hvis du er interessert. Helst i helgen, siden jeg har mye arbeid å gjøre ferdig før jeg drar. Treffes best på 92 22 65 44. Hilsen Eirik.
  13. Ok. Da misforsto jeg. Jeg tenker å bruke IX ledningsnettet på min motor og regner med at det går bra, men har jo ikke fått testet det enda. Det er mulig at en bilkompis har et slikt ledningsnett tilgjengelig. Skal høre med ham til uken.
  14. Hei. Det er forskjell på IX motorledningsnettet og vanlig 525i. Jeg har liggende fra en 525IXman vanos motor med 413 hjerne. Har hatt planer om å bruke dette på en ombygd M52 motor, med M50 innsug, sensorer, ledningsnett og hjerne. Tenker at for meg så spiller det ingen rolle at jeg ikke bruker kontakten til 4-hjulsdriften. Men du trenger IX ledningsnett hvis du har IX bil. Det er en liten kontakt som kobles på fordelerkassen, mener jeg. Muligens en annen og.Har du vanlig 525vanos ledningsnett så kan jeg gjerne bytte. Hilsen Eirik.
  15. Jeg kjenner ikke så godt til E46, men har denne den lille diffen sånn som E36 har. Og 323 og 328 den mellomstore? I så fall vil en 318 diff også være lik din 320 diff. E36 hadde 3.45 utveksling på de fleste fra 316-320, så om en 318 diff har 3.45 og du har 3.38 utgjør det lite forskjell. Kanskje maks 100 rpm høyere i 100 km/t. Du kan prøve å google hvilke differ E46 bruker for mer eksakt info.
×
×
  • Create New...