Jump to content

Mons1

Members
  • Posts

    1175
  • Joined

  • Last visited

About Mons1

  • Birthday 07/03/1973

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Jessheim
  • Interesser:
    BMW, Data, Forsvar, Teknologi
  • Kjøretøy
    '13 520dAT xDrive 184hk

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jeg er ikke interessert i sladd på glatta. Blir for det meste fruen som kjører til jobb med denne. Så hvilken innstilling er det smarteste på vinteren der 4x4 kanskje er behovet? Bilen kjører jo for det meste kun på strøm når batteriet er oppladet og da er det jo kun bakhjulstrekk. Og hvis man skal på langkjøring, så vil man jo gå tom for strøm etter 25-20km. Er det best å bare kjøre på Comfort og la bilen styre dette selv, eller er det andre innstillinger som er smartere?
  2. Oppdager noe nytt med bilen hele tiden. Nå oppdaget jeg at det er Park Assist på bilen som lukeparkerer bilen automatisk. Jeg prøvde dette og turte ikke å gjennomføre parkeringen da jeg var redd for at fronten kom for nær bilen framfor. Skulle ønske det var kamera framme også da jeg er litt pinglete Ble overrasket over hvor rask det kom varme i bilen, så det må jo være noe elektrisk oppvaring og dette fungerer sammen med Avreisetidsuret. En helt fantastisk funksjon og spesielt nå som det begynner å bli kjølig om morgen. Så langt så er vi fornøyd
  3. Jeg håper du har fått gode nok råd. Jeg personlig ville ikke brukt tid og penger på å fikse denne motoren der ventilene er slått skjeve. Du har risiko for at ventilstyringene også kan være rammet og må byttes. Dette kan kun gjøres av et spesialverksted fordi toppen må varmes opp i spesialovn for å fjerne gamle og sette i ny. Så må nye ventiler slipes til setene. Hva med stemplene? Er det fare for sprekk-dannelse i stemplene? Og hvem vet hvilken andre skader som kan ha skjedd? sprekk i toppen? Jeg hadde satset på byttemotor. Disse ligger for salg på eBay for mellom 10 og 20tusen. Så ville jeg ha overhalt registeret på en slik FØR den settes i. (Så fremst dette ikke er nylig gjort på byttemotoren). Komplett overhalingssett med alle pakninger ligger vel på rundt 4000kr OEM-parts, men ser slike sett selges for rundt 1000kr. Kjenner da ikke til produsent/kvalitet. Å ta ut motor, ta løs toppen, få alt overhalt, satt sammen med riktig "Timing" osv. er svært tidskrevende og kostbar. Kreves mye verktøy og spesial-verktøy. Det minste du bør disponere er løftebukk. Jeg mener det er raskere og enklere å ta ned motor/gearkasse enn å løfte ut oppe. Men lykke til! NB! Det som er det aller viktiste er å kunne identifisere faren for registerhavari FØR det skjer. Mye enklere å skifte registeret FØR den ryker. Da trenger du bare å ta ned gearkassen. Folk har overhalt registret med bilen kun på "jekk".
  4. Sees et felt på rattstammen med et nøkkelsymbol? Har hørt at hvis man bytter nøkler, så må man legge den nye nøkkele mot dette feltet for "Learning".
  5. Blir vel litt tynt erfaring med lån ei helg Men vi kjører 90% kun små og bykjøring og tenker at en slik hybrid vil funke. Er bare midlertidig da vi også skal kjøpe hus, for for et par år må det jo fungere
  6. Velholdt helt super F11 520d xDrive 184hk (119000km) Ingen feil i INSTA+ Ingen svetting av noe som helst og 0 rust. Nylig byttet belger og kompressor bak. Nylig skiftet olje på automatkassen Nylig Storservice. (Har ellers kjørt olje/filter-skift hver 10000km) Nylig EU-godkjent Stor navigasjon som er oppdatert i 2020. Trygg og god bil for folk som skal pendle over større distanser nå som vinteren kommer. Gode Hakka8 m/pigg på vinterdekk og 17" lettmetallfelger. Gode GoodYear sommer 18" LM-felger. Prisantydning: 199000kr inkl. omkost.
  7. I går gjorde jeg noe jeg ikke hadde drømt om å gjøre og det var å plutselig bare kjøpe ny bil. Vi skulle se på X1 og primært 20d, men vi kom ikke over en som vi likte. Samtidig var det en stor kampanje på 225xe Active Touring. Disse bilene har ikke vært i min interesse da de ikke er helt det samme som BMW. Men før jeg fikk sukk over meg, så kjøpte vi en 2017mod. Det eneste som gjorde dette mulig var at bilen var smekket med utstyr. Alt elektrisk, Panorama, HUD, seter med minne, stor navi, Comfort access, M-tech osv. Og så prisen som gjør at vi kan kan bilen mens vi selger den gamle. Dette er ikke ikke en ekte BMW det det primært er en FWD. Men strøm før vi AWD, men dette er ikke ekte xDrive. Så da kommer spørsmålet: Hvor mange her har en slik eller hat hatt en slik? Noen erfaringer å komme med? Svakheter og ting å være obs på?
  8. Er vel lett å finne ut om det er diesel eller olje ved å lukte på den Men det kan jo også være ATF-olje fra slange/rør som går til varmeveksler?
  9. Her er et godt tips: Gå til eBay og søk opp kompressor + 2stk luftbelger for F11. Prod-nummer finnes på Realoem.com Bestill og bytt. Belgene varer ikke lenger enn 5 år uansett og kompressoren har et tørrstoff inni seg som går i metning etter 5-6 år og da begynner div ting å ruste innvendig. Jeg fikk tak i begge belger for 800kr fra England og en kina-kompressor som er prikk lik den originale til 3000kr (ny). Byttet disse og vips var det ikke mer problemer.
  10. De som er erfaren, vrir bare motor rundt slik at stemplet stør øverst og da vil ikke ventilen falle ned. Men på den andre siden, så er ikke N47 kjent for å lekke olje igjennom ventiltetningene. Så du må virkelig være sikker på din sak. Det som er kjent å være en svakhet, er olje som blåses igjennom turboen og mot innsuget eller at Veivhusventilasjons-ventilen som står oppå toppdekselet svikter. Det er en gummimembran som bruker å tørke og bli stiv over tid og så revner. Da vil oljedamp fra veivhuset blåses rett inn i innsuget. Men jeg regner med at du inspiserte innsuget og de skal man jo kunne se om oljedamp kommer via innsuget.
  11. På min F11 er det elektrisk servo. Den har sporadisk noe merkelig styrefølelse. Akkurat som servoen har litt hikke. Kan plutselig bli tung styring og litt hakkede, men så kan det plutselig forsvinne og bli helt bra. Jeg tipper at el-servo henter verdier fra Styrevinkelsensor og en moment-sensor. Enten er det disse sensorene og kabler til/fra som er trøblete eller så er det noe med el-tilkoblingen til selve servoen. Kan det være noe jording som er dårlig? Siden servoen i mesteparten av tiden er ok, så tviler jeg på at det er selve servoen. Andre som har opplevd dette? BTW: Ingen feilmelding avlest med INSTA+
  12. Ok BMWs hybrid omtales i positive ordlag her, så la meg så fremmet et spørsmål: - 330e eller X1 e25?
  13. Vi alle her vet at det er vektforskjell mellom en ren diesel og en hybrid. 330e veier 150kg mer enn en 320d. I tillegg er det mer mekanikk i drivverket som skal gi økt friksjon. Så så lenge det er strøm på batteriet, så vil man selvfølgelig spare fossilt drivstoff, men jeg stiller spørsmål om hva når batteriet er tomt. På ren strømkjøring, så tømmes batteriet på ca. 40km på en hybrid. 330e er vel oppgitt til 54km? Men vi ved at dette er et optimistisk tall? Kjører man med hybrid funksjon, så vil intelligensen i bilen regulere bruk av strøm og regenerering mest mulig optimalt. Man kan da kjøre i hybridmodus ca. det dobbelte slik som ca. 100km. Så de første 100km vil man kjøre med redusert fossilt forbruk. Deretter vil kjøreturen foregå 90-95% fossilt. Men man må kjøre en del km før den gevinsten som man har opparbeidet er spist opp. Kanskje 100km til. Realistisk forbruk vil da gjøre seg synlig på turer over 200km. Det er sjelden man kjører så lange strekninger. Kanskje 1-3 turer i året. Alle andre dager vil man nyte hybridfunksjonen og man i sum i året vil mest sannsynlig kommer på positiv side. Hybrid vil derfor fungere positivt for de fleste. Mitt poeng er at hvis kravet er lastekapasitet og bruk av krok, så mister man fordelene med hybrid. Men jeg skal gi hybrid litt kreditt. Jeg kjørte opp til tilhengersertifikat i en V60 Hybrid. Bilen dro en tilhenger på 1800kg (To store tanker fylt med vann). Den ekstra hjelpen (momentet i starten) gjorde kjøring med slik tilhenger til veldig behagelig. Bakkestart er ingen tvil en fordel med hybrid. Men etter 30km var det fritt for strøm og da spratt forbruket i taket.
×
×
  • Create New...