Jump to content

Mons1

Members
  • Content Count

    1104
  • Joined

  • Last visited

About Mons1

  • Rank
    Brigader
  • Birthday 07/03/1973

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Jessheim
  • Interesser:
    BMW, Data, Forsvar, Teknologi
  • Kjøretøy
    '13 520dAT xDrive 184hk

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Dette er en kjent feil. Er vel derfor denne tråden ble opprettet? Ja det er en kjent feil at varmekabelen som er integrert i tilførselsslangen for AdBlue svikter. Slangen koster originalt 2500kr og skulle normalt være en bagatell. Dessverre har BMWs ingeniører vært på grøftefylla da de designet dette. For å bytte slangen må alt ned; Tanken, eksosanlegget, mellomakslingen og mer til. Total kostnad er på mellom 25-30tusen kroner der 90% er arbeidspenger. Og hvis man kjører for lenge med dette, så vil NOx-sensorene regulere motoren feil og som igjen kan gjøre enda mer skade. Hos meg måtte ALT
  2. Spørsmålet alle må stille: Er det lenge siden glødepluggene er skiftet? Disse skiftes med 100000 til 150000km. Så er det slik at det hender at når glødepluggene blir dårlig, så kan dette medføre at gløderelet ryker. Jeg har hatt tilfeller der det har oppstått kortslutning i glødepluggen. Da er det surt å ha av innsuget og bytter glødeplugger, så montere alt sammen og så er det et defekt gløderele som igjen krever av med innsuget igjen. Men hvis det er f.eks 50000km siden glødepluggene ble byttet, så kan det tyde på noe annet. F.eks lavt rail-trykk. Carly gir dessverre noe utydelig feil-b
  3. Symptomene minner om den defekt dyse. Vibrasjon på tomgang minner og en eller flere dårlig tenning på sylinderer. Hvis du opplever svak motorkraft på lav turtall og god kraft på høyere turtall, samt at dette problemet forsvant etter at du stoppet motor og startet den på nytt, så kan det ikke være snakk om igjensotet innsug. Dette høres mer om motorstyring som får feile verdier fra div sensorer. N47 og N57 har ofte problemer med NOx-sensorer. Det er to av disse og disse sensorne koster dessverre 5000kr stk. Men en diagnose vil avdekke slike problemer.
  4. Har du hatt adaptive dempere, så hadde du hatt "Comfort"-valg. Da har du ikke EDC. Når du sier senket 35mm så betyr det at du har selv byttet fjærer til kortere fjærer. M-sport understell gir 25mm senket understell fra fabrikken og stivere fjærer. Dette har tidligere krevd andre dempere som er tilsvarende kortere. Men det virker som det er samme dempere på F11 om det er Standard eller Sport. Men skal du ha dempere raskt, så må du bare enten benytte originalt (svindyrt) eller til 3-parts leverandører som har disse inne på lager.
  5. Jeg mistenker det som er svakheten på disse motorene: DISA-ventilen og vakumlekkasje på gummibelgen mot gass-spjellet. Og det kan også være Idling Control Valve som skal holde rett turtall på tomgang. Det siste renses lett med bremserens. ventilen skal være løs og ikke fast. Det er sjelden feil på selve gass-spjellet, men det kan være feil. Da i form av spjellet ikke tetter ved tomgang eller det er feil med mikrobryteren som skal indikere at spjellet er helt igjen. Som sagt ved tomgang så skal gass-spjellet være helt lukket og luften går via Idling Control Valve.
  6. Det skal være en beskyttelsekappe rundt. På noen står det at denne skal monteres. Originalt på verksted ble det montert uten slik kappen. Etter 3 år måtte belgen skiftes på nytt. Kanskje dette er grunnen? Verksteder liker jo at kunder kommer fort tilbake. Bavaria tar jo 6000kr for en belg. Jeg kjøpte OEM-ekvivalent fra England til 1200kr for begge belger. Og da jeg har byttet både belger og kompressor og fulgte bruksanvisningen, så medførte det at koblingen inn til belgen aldri ble helt tett. Jeg tok ut mutteren og låseringen og kuttet bort 5mm av røret. Tredde på mutteren og så låseringen
  7. Det siste først: Gul varsellys for bremser antyder slitasjevarsleren angir at klossene er moden for utskifting eller dårlig ledninger til sensor på klossene.. Det er ingen sensor på bremser som angir noe feil med bremsekraftforsterkeren. Ikke som jeg kjenner til. Det kan også være noe feil i ABS-kompressoren som kan trigge slik varsellys, men er ikke sikker. Jeg tror ikke dette har noe med det. Jeg mistenker DISA-ventilen, men også Veivhus trykk-ventilasjonsventilen (CCV), som er et kjent problem. M50/M52/M54 har alle en svakhet med dette samt gummibelgen inn mot innsug. M52 har vel ikke
  8. Her er det mye uklart og jeg føler at du er overtalt til å gjøre mye dyrere innkjøp enn nødvendig. Jeg tolker dette som at du fikk stopp pga defekt dynamo og ikke pga innsug og vibrasjonsdemper. Men først og fremst vil jeg tipse deg om denne Youtuberen som har akkurat samme bil: https://www.youtube.com/user/Georgeausters Han har en rekke DIY og link til hvor man får kjøpt deler billig og hvilken verktøy som er nødvendig. Du nevner at feilen med manifoilen er: "Problemet med innsuget er at det lekker luft og olje" Dette høres veldig rart ut da det ikke er noe olje som kan legge
  9. Jeg regner med at det ikke er EDC på denne bilen, så da blir det ikke så dyrt. Men du unnlater å informere om det viktigste her: Hva slags F11 er det snakk om? Er det xDrive? Er det med M Sport? Fant M Sport Sachs på ebay for 4000kr for begge sider.
  10. I det øverste bildet ser du en 30mm fleks-slange i hardplast Denne er koblet til like under oljepåfyllingen og kobles inn mot intercooler. Dette er en oljedamp-retur-slange og denne er kjent for å sprekke i selve påkoblingen oppe. Dra av støydekslet øverst og gjør en skikkelig inspeksjon. Et annet alternativ er at toppdekselet som er i plast har sprukket. Dette er også vanlig.
  11. Jeg byttet belgene og kompressoren på min F11. Det viste seg at trykk-ventilen var rustet fast slik at bilen ikke kunne "senkes" ved behov. Men jeg fikk heller ikke den nye til å starte. Det viste seg at hvis det ligger en feilkode, så starter ikke kompressoren. Feilkodene må slettes.
  12. Hei, Var på EU-kontroll og fikk en mangel "Hull på støvmansjett, ytre venstre forran". Dette er en 2'er. Det ser ut som mansjetten kan byttes slik at man slipper å må ut med 15000kr for bytte av hele akslingen. Er det noen som har gjort dette og om dette krever noe spesialverktøy?
  13. Ny-ladet batteri bør har mer enn 12Volt for å sikre start. Men her er ikke batterispenningen problemet da problemet oppsto under kjøring. Da bør det være over 14Volt på systemet. Jeg mistenker dårlig kontakt. Det kan være snakk om vanninntregning og korrosjon ett eller annet plass. Nå er dette en gammel sak (2 år) og jeg vil tippe problemet er fikset eller eier er økonomisk konkurs etter endelig feilsøking på verksted.
  14. Warning: Ja dette kan tolkes som reklame, men NEI jeg er ikke sponset eller bedt om å gjøre dette. Jeg har bare troen på at dette er positivt og bra for alle som diagnostiserer BMW'er. Jeg har en del erfaring med AutoData og AutoFrontal. De har en imponerende database med Teknisk Data og Bulletenger for de fleste Europeiske biler inkl. BMW. Jeg har fulgt med på Youtube-kanalen til "Diagnose Dan" som viser i detalj hvordan man diagnostiserer og fikser biler. Ikke bare å diagnostiserer men også forklarer hvordan ting fungerer. Spesielt dette med Can-bus og moderne elektronikk. Nå har Diangn
  15. Det har vært en del tråder om kast i bremseskiver og at noen biler er mer følsom. Jeg personlig tror ikke helt på dette at noen biler er mer følsom, men at kanskje noen produsenter har litt for stor avvik i metal-legeringen i skivene slik at de slår seg lettere ved plutselig økt temperatur. Men kanskje tommelfingerregelen er: Har du hørt om merket, ja da er det trygt å bruke den
×
×
  • Create New...